Haugesund vil bygge tillit

Lærerstreiken ble som kjent avsluttet tirsdag 27/9-22. Allerede dagen etterpå var saken oppe i formannskapet i Haugesund kommune hvor både varaordføreren Trine Meling Stokland og Ordføreren Arne-Christian Mohn uttalte seg tydelig i saken.

Varaordfører berømmet først Haugesund kommune for å ha lagt til rette for alternative aktiviteter for elevene som var rammet av streik. Deretter tok hun til ordet for at arbeidsgiver, på alle nivå, må gå i seg selv for å sikre at tilliten til kommunesektoren som arbeidsgiver kommer på rett kjøl. Hun mente at kommunene ikke har råd til at uunnværlige yrkesgrupper mister tilliten til kommunesektoren. Dette er at arbeid som Haugesund kommune ikke kan stå for alene, både KS og Regjeringen må bidra her.
Ordføreren var enig og supplerte i tillegg at det vil være nødvendig med en politisk diskusjon hvor elementer som streik og tvungen lønnsnemnd må spille en hovedrolle.
Ordføreren var også tydelig på at varaordføreren tar med seg disse problemstillingene inn i KS styret, hvor hun har plass.
Utdanningsforbundet Rogaland setter pris at Haugesund kommune har dette på dagsorden. Vi utfordrer andre kommuner til å gjøre det sammen!
Hele formannskapsmøte kan du se her: Arkiv | Haugesund KommuneTv