Nemnda har nå ferdigstilt sin behandling av tvungen lønnsnemnd i lærerstreiken

Det er nå over fire måneder siden lærerstreiken ble stoppet av tvungen lønnsnemnd. Den 17.februar kom kjennelsen fra Rikslønnsnemnda.

Nemnda landet på det arbeidsgiver KS hadde prosedert på:

En senest mulig virkningsdato, lærerstreikens slutt den 27. september. Med andre ord, et verst mulig utfall for landets organiserte lærere i skoler og barnehager.

Mer om kjennelsen og våre kommentarer finner du på disse sidene:

Nemdas kjennelse

Dette betyr kjennelsen for deg.

Spørsmål og svar om kjennelse

Etter Regjeringen stoppet lærerstreiken 27.september 2022, nærmer det seg nå nemndbehandling. Møtet i nemnda er 13.februar og nemndas sammensetning er som følger:

Faste nøytrale medlemmer:

Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud, Kongsberg, leder
Seniorforsker Erling Barth, Oslo
Professor Bjørnar Borvik, Bergen

Representant for arbeidstakerinteresser etter lønnsnemndloven:

Nestleder i LO, Sissel M. Skoghaug, Oslo
Representant for arbeidsgiverinteresser etter lønnsnemndloven:

Forhandlingsdirektør i NHO, Jon Fladby Claudi, Oslo

Partsoppnevnte medlemmer med stemmerett:

Politisk rådgiver i Utdanningsforbundet, Lasse Kolstad
Nestleder i Skolenes landsforbund, Jon Oddvar Holthe
Nestleder i Norsk Lektorlag, David Maximilian Graatrud
Avdelingsdirektør i KS, Hege Mygland

Partsoppnevnte medlemmer uten stemmerett:

Beregningssjef i Utdanningsforbundet, Osmund Skjeggestad
2. nestleder i Skolenes landsforbund, Bodil Gullseth
Generalsekretær i Norsk Lektorlag, Nina Sandborg
Spesialrådgiver i KS, Kjersti Myklebust

Oppdatering 7/2-23: Gjennom intervju med NRK har leder for Rikslønnsnemnda uttalt følgende:"Det foregår en skriftlig behandling før de har et muntlig møte i nemnda i februar. Det er viktig med en betryggende og forsvarlig saksbehandling. Hun tror alle de tre lærerorganisasjonene vil få et svar ei ukes tid etter møtet 13. februar.

Oppdatering 2/12:Stortinget har behandlet saken. Representantene fra fire partier, SV, Rødt, Venstre og MDG, stemte mot, slik de også hadde varslet på forhånd. Men stortingsflertallet sa ja. Nå overtar Rikslønnsnemnda ballen. De har møte den 13. februar neste år. Om vi får kjennelse denne dagen er lite trolig, de trenger nok noe tid for å avgjøre det endelige utfallet av lønnsoppgjøret i kroner og øre.

Oppdatering 22/11-22: link til innstillingen fra arbeids- og sosialkomiteen: Innstilling (stortinget.no)

Nettside til Rikslønnsnemnden finner du her: Rikslønnsnemnda (nemndene.no)