Barnehagedagen 15. mars 2022

Barnehagedagen 2022 ble markert i hele landet 15.mars, med tema «Vennskap- du og jeg». I forbindelse med markeringen hadde vi i Utdanningsforbundet Rogaland en konkurranse på våre sosiale medier. Vi har nå trukket ut 3 vinnere. De fikk hver sin barnebok med vennskap som tema og litt rekvisitter fra oss i Utdanningsforbundet Rogaland. Her kan dere lese hvordan de 3 vinnerne markerte dagen i sin barnehage.

Randi Elisabeth Torkildsen, Bjorhaug barnehage, Hå:
I vår barnehage markerte vi dagen med å synge sangen «Det e godt å ha nogen», vi laga puslespill med bilde av alle barna – for alle trengs for at bildet skal bli helt. Vi hadde samtaler i lag med barna om det å være en god venn, hva kan vi gjøre når noe blir vanskelig? Vi tok avtrykk av barna sine hender og laga et bilde med teksten fra «en ring av gull» Barnehagen min sitt tema er «Eg ser deg og du ser meg», dette jobber vi med kontinuerlig. Vi hadde en god dag med gode opplevingar.

Bilde1 bhg dagen.png

Anna Søyland, Trollongane barnehage, Time:

Å jobbe med vennskap er noe vi gjør hver dag i barnehagen. Ett eksempel er at vi hver morgen har en liten samling der vi sier navnet på alle som er på avdelingen. Vi sitter i en sirkel slik at vi ser hverandre, og både barn og voksne blir nevnt med navn. Dersom noen er syke eller hjemme sender vi de varme tanker. Målet vårt er at hver og ett av barna skal bli sett og at de skal kjenne at akkurat de er viktige for felleskapet vårt.

Barnehagedagen var en fin mulighet til å gjøre noe som symboliserer dette. Hos oss i Trollongane barnehage fikk alle barn og voksne på liten avdeling sette håndtrykket sitt på ett stort ark. Dette ble en fin vennskapskunst som vi har hengt opp i garderoben. I midten av håndtrykkene står det ett fint vers om vennskap

Bilde2 bhg dagen.jpgBilde3 bhg dagen.jpg

Tone Merete Bjelland, Vormedalen barnehage, Karmøy:

"I min barnehage markerte vi dagen med å snakke om vennskap i ukene før barnehagedagen og fortsetter med det nå etter. Selve dagen hadde vi et lite formingsprosjekt om vennskap. Vi klippet ut barnas hender i papp for å lime dem på veggen. Underveis ciste seg at figuren lignet på ei høne, så vi kalte henne vennskapshøna"

Bilde4 bhg dagen.jpgBilde5 bhg dagen.jpg