KAR: Medlemsmøte med Eirik J. Irgens

Asbjørn Grindhaug Sevland
E-post: [email protected]
Telefon: 48026212

Den form for skoleledelse og lærerrolle som etterlyses i utredninger og styringsdokumenter i dag, er annerledes enn da Kunnskapsløftet 2006 skulle innføres. Lokalt partssamarbeid i skolene, medvirkning, tillit, skjønn, profesjonelle læringsfellesskap, lærere som ledere og lærere som selv driver utviklingsarbeidet med støtte fra ledelsen, er løftet tydeligere fram.

Vi har fått nye styringssignaler, men har også etablerte styringsformer og praksiser som ikke uten videre endres.Gode intensjoner er sjelden tilstrekkelig for å endre etablert praksis. Hvordan utfordres skoler og skoleeiere? Hva betyr det for gammel tenkning og etablert praksis?

Og hva med deg - vil du være aktør eller brikke?

Eirik Irgens er professor i utdanningsledelse. Foruten å være utdannet lærer med tilleggsutdanning i språk, økonomi og ledelse, har han doktorgrad i organisasjonsendring fra Copenhagen Business School, hovedfag i pedagogikk fra Universitetet i Trondheim og Master in Education fra University of California, Davis. Irgens har arbeidet som lærer, som opplæringsleder i industrien og med organisasjons- og lederutvikling i privat og offentlig sektor. Hans forskningsinteresser spenner over et vidt felt: Utdanningsledelse og skoleutvikling, organisasjonsutvikling, virksomheters samfunnsansvar, organisasjonsendring og kontinuitet, kunnskapsledelse og organisasjonslæring, forholdet mellom teori og praksis og mellom intensjoner og realiteter, og kunst og vitenskap som komplementære forståelsesformer.

Eirik underviser på rektorutdanningen og Master i skoleledelse og på PhD –kurs i organisasjonslæring.