UKEINFO 13-2023

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

• 21. – 30. april:
    Tarifforhandlinger - lønnsoppgjøret Oslo Kommune 2023

• 1. mai:
    Lønnsoppgjøret 2023 er enten ferdig eller vi går til mekling
    Lønnsoppgjørene i KS og staten er enten ferdige eller går til mekling

• 1. mai:
    Frokost og tog med Utdanningsforbundet Oslo.
    Her kan du melde deg på og få mer informasjon

• 8. – 10. mai:
    Årsmøte Utdanningsforbundet Oslo 2023

• 24. mai:
    Meklingsfrist kl. 23:59 - dersom oppgjøret ikke ble ferdig til 1. mai
    Meklingsfrist også i KS og staten

• 30. mai:
    Felles dagskurs alle tillitsvalgte. Meld deg på her.

• Juni:
    Forhandlinger i KA 15. juni (alt. dato 31. august)
    Forhandlinger i Virke HUK 19.-20. juni (alt. i september

Arkivbilde - 1. mai 2022 - Foto: UDF Oslo

Vi ønsker alle medlemmer hjertelig velkommen til 1. maifrokost i Hausmannsgate 17. Ta gjerne med familie og kolleger.

Dørene åpner klokken 09.45, og arrangementet begynner klokken 10.00. I tillegg til hyggelig samvær byr vi på gode snitter, pølser og en kakebit. Barna får is, og vi har eget plakatverksted. Det vil bli sang, dikt og appell. Romsås Janitsjar vil spille for oss på frokosten og gå sammen med oss i toget. Ca. klokken 12 beveger vi oss til Youngstorget hvor vi kan høre flere appeller før vi går i tog.

Fylkesstyret har i år valgt følgende tre paroler som vil bæres bak vår fane:

• Lærere for fred - støtt Ukraina!
  • Ikke rør streikeretten vår!
  • Full bemanning hele dagen trenger vi i barnehagen!

Vi vil i tillegg ha håndplakater.

Vi gleder oss til å feire arbeidernes internasjonale kampdag sammen med deg! For at vi skal kunne beregne riktig matbestilling, er det flott om du melder deg på via våre nettsider.

Byrådsavdelingen for oppvekst og kunnskap har sendt ut utkast til Strategi om kvalitet i Oslos kommunale barnehager på høring.

Byrådet har en ambisjon om likeverdig kvalitet i barnehagen der alle barn skal ha de samme mulighetene til lek, læring og omsorg fra trygge voksne.

Strategien foreslår tre strategiske veivalg:

Styrke barnehagen som lærende organisasjon
Styrke styrers rolle og kompetanse
Tilrettelegge for kompetanse for å styrke et inkluderende leke- og språkmiljø
Utdanningsforbundet Oslo er høringsinstans og skal avgi høringssvar. Vi ønsker oss innspill fra medlemmer, tillitsvalgte og klubber. Vi håper du tar deg tid til å lese høringen og sende oss innspill.

Frist er fredag 14. april, og innspill sendes til [email protected].

Det nordiske nettverket Nordic Teacher Induction (NTI) inviterte 24. mars til en heldagskonferanse der tema var nyutdannede lærere og overgangen mellom utdanning og yrke.