UKEINFO 51-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Dette er siste Ukeinfo i 2022, og vi legger en hektisk høst bak oss.

For ganske mange av dere har dette vært det første semesteret som tillitsvalgte. Dere har møtt med engasjement, og vi håper dere har opplevd møtet med oss i fylkesstyret og med andre tillitsvalgte på kurs som positivt, og ikke minst håper vi samhandlingen med arbeidsgiver på arbeidsplassen har funnet en god form.

For Utdanningsforbundet Oslo har denne høsten vært sterkt preget av streiken i PBL. Konflikten var landsomfattende, med streikende i mange kommuner. Medlemmer i svært mange PBL-barnehager i Oslo var blant de første som ble tatt ut, og mange streiket altså lenge.  Det er krevende å stå utenfor arbeidsplassen i stedet for å være inne sammen med dem vi normalt er der for, i dette tilfellet barna i barnehagen, og vi vet at det var ekstra krevende for de lederne som var i streik. Det var derfor godt å oppleve innsatsviljen og det gode humøret som preget streiken. Budskapet om en anstendig pensjon nådde godt ut, og målinger viste at over 80 % av dem som ble spurt, støttet barnehagelærernes kamp. Det er imponerende høyt! God argumentasjon og sterk synlighet var viktige elementer som gjorde at streiken førte frem. En stor takk til alle som streiket og alle som støttet dem!

Som vanlig om høsten har arbeidet opp mot politikerne i Oslo rådhus i forbindelse med neste års budsjett vært en hovedsak for fylkesstyret. Budsjettet ble vedtatt i forrige uke, og vi kunne med glede konstatere at det ble lagt inn 20 millioner ekstra til spesialpedagogiske tiltak i barnehagene. Det er langt fra tilstrekkelig, men det monner. Vi informerte i forrige Ukeinfo om et par viktige verbalvedtak, blant annet at bemanningssituasjonen på første trinn i skolen skal undersøkes. Vi vil følge opp både disse og andre vedtak i året som kommer.

Vi gleder oss til gode møter med dere tillitsvalgte også i vårhalvåret, og til årsmøte i Utdanningsforbundet Oslo i mai. Men før dette kommer en juleferie som vi håper gir hvile for alle medlemmer. Vi ønsker alle tillitsvalgte og medlemmer en riktig god jul!

Therese                                                Stine                                                      Jorunn

Telefon.jpg

Fylkeskontoret er stengt mellom jul og nyttår, f.o.m. torsdag 22. desember 2022 t.o.m. fredag 30.12.2022.

Sentralbordet vil ikke være betjent i dette tidsrommet.

Dersom du har behov for å komme i kontakt med oss, kan du sende en henvendelse til [email protected]. Vi leser e-post daglig, og saker som må behandles raskt, vil bli håndtert.

6.-9. november 2023 er det landsmøte i Utdanningsforbundet. Her skal organisasjonens politikkdokument Vi utdanner Norge diskuteres og oppdateres, og sentrale tillitsvalgte for landsmøteperioden 2024 – 2027 skal velges.

Årsmøtet i Utdanningsforbundet Oslo avholdes 8.-10. mai. Årsmøtet kan foreslå kandidater til sentralstyret, inkludert leder og nestledere, representantskap, sentral valgkomite og kontrollkomite. Man kan selvfølgelig også foreslå gjenvalg av dem som sitter i verv i dag. Både tillitsvalgte og medlemmer oppfordres til å foreslå kandidater til disse vervene i forkant av årsmøtet.

Forslag på kandidater til sentrale verv kan spilles inn på flere måter:

• Dere kan spille inn aktuelle kandidater gjennom egen klubb og tillitsvalgt ved å sende forslag direkte til [email protected]. Frist: 31. mars 2023
  • Dere kan spille inn kandidater gjennom Utdanningsforbundets nettside etter nyttår. Det er sannsynlig at  fristen for innspill på nettsiden også vil være 31. mars.
  • Dere kan fremme forslag på årsmøtet til Utdanningsforbundet Oslo 8.-10. mai.

Alle som blir foreslått som kandidater til sentrale verv, må være forespurt og ha sagt seg villig til å bli foreslått.

Juni 2022 vedtok sentralstyret i Utdanningsforbundet at det skulle opprettes regionale nettverk for universitet og høgskole.

Oslo, Viken, Vestfold og Telemark og Innlandet er en region, og vi er nå kommet i gang med regionsamarbeidet.

Det planlegges et digitalt medlemsmøte i det regionale nettverket 25.1.2023 kl. 15.30-17.00. Tema er lønnspolitikk og forberedelse til landsmøtet 2023.

Temslenke vil bli sendt ut etter jul.