UKEINFO 46-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Foto: Stig Weston

Etter mekling gjennom hele natten, kunne partene i barnehagestreiken onsdag morgen endelig skrive under på en ny avtale, og de streikende er i dag tilbake på jobb etter mer enn fire ukers streik.

Den nye avtalen slår fast at ansatte i PBL-barnehagene skal innlemmes i fellesordningen for AFP fra 1.1.2025. Det betyr at de får en livsvarig AFP på toppen av pensjonen – slik ansatte i offentlige barnehager og de fleste andre private barnehager får. Dette er en viktig seier som betyr mye for mange. Nesten 3 600 medlemmer i Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Delta fra hele landet måtte streike en måned, i delvis surt og regnfylt vær, for å presse frem denne avgjørelsen.

Takk til alle som orket å kjempe, og som gjorde det med godt humør og stort engasjement, og takk til alle som støttet streiken på ulike måter. Når vi står sammen, oppnår vi resultater!

For mer om resultatet av oppgjøret i PBL, se her.

Penger.jpgRefusjoner innkommet etter denne datoen blir ikke utbetalt før januar 2023.

LENKE:

19. oktober informerte Rådhuset ved byrådsleder Raymond Johansen om at Oslo kommune må iverksette tiltak for å redusere energiforbruket.

Dette er tiltak som vil kunne merkes av både innbyggere og ansatte. I Utdanningsadministrasjonen har de nå blant annet skrudd ned temperaturen i kontorlokalene, og oppfordrer ansatte til å ha med en ekstra genser i tilfelle man blir kald.

LENKE

08. november ble det lansert en forskningsrapport fra Nordlandsforskning. Prosjektet tar for seg bemanningen i og organiseringen av PPT, og det er Utdanningsforbundet som er oppdragsgiver.

Rapporten er resultatene av en undersøkelse blant ledere i PPT over hele landet. Den slår blant annet fast at bemanningen i PPT ikke er tilstrekkelig til å få utført lovpålagte oppgaver. Samtidig vil PPT få nytt, utvidet ansvar som kommer som følge av endringer i Staped og et mulig utvidet mandat etter ny opplæringslov. Rapporten peker også på at organiseringen av PPT ikke gir et godt utgangspunkt for nytt og utvidet ansvar.

Hør innslaget om ventetid og kapasitet i PPT i Nyhetsmorgen

Hele forskningsrapporten finner dere her (utdanningsforbundet.no)

23. november blir det kveldsseminar på Lærernes hus. Her kan dere lese mer om det og melde dere på:
Kveldsseminar: Hvordan står det til i PP-tjenesten? (utdanningsforbundet.no)