UKEINFO 42-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Utdanningsforbundet er i streik i tariffområdet PBL. Mandag 17. oktober gikk rundt 500 medlemmer i Utdanningsforbundet ut i streik.

Ytterligere 450 medlemmer er tatt ut i streik fra torsdag 20. oktober. Torsdag 20. oktober vil 256 av våre medlemmer i Oslo være i streik.

Barnehagelærere i private barnehager i PBL streiker for en anstendig pensjon. Vi krever de samme pensjonsvilkårene som er vanlig i kommunale og andre, private barnehager. Kravene er på ingen måte urimelige. Og våre medlemmer i PBL skal vite at de har hele Utdanningsforbundet i ryggen i kampen om en anstendig pensjon.

Utdanningsforbundet Oslo oppfordrer alle våre medlemmer i andre tariffområder til å støtte opp om streiken. Dette er en viktig kamp for alle! Les dere opp om streikegrunnlaget, spre informasjon om streiken, og har du en barnehage i streik i nærområdet, ta deg en tur innom og hils på streikevaktene.

LENKER:

Klimapris_2022_web_1200x660px.jpg

Alle barnehager, skoler og lærerutdanningsinstitusjoner i Norge kan søke om prisen.

Målet med prisen er at den skal virke motiverende og fremme arbeidet med utdanning for bærekraftig utvikling i hele utdanningsløpet. Det vil bli delt ut inntil tre priser på 50 000 kroner hver, og prispengene skal fortrinnsvis gå til å styrke prisvinnernes videre klimaarbeid.

Kriterier for prisen
En prisvinner må tilfredsstille minst ett av følgende kriterier:

• Ha integrert arbeidet med klima og bærekraft som del av barnehagens, skolens eller lærerutdanningsinstitusjonens virksomhet.
  • Ha bidratt aktivt med å finne fram til eller øke bevisstheten om løsninger på klimautfordringene. Løsningene kan gjerne være lokale og eksempelvis knyttet til energibruk, avfall, innkjøp eller transport.
  • Ha utmerket seg i sitt arbeid med å se klima, økonomi og sosial utvikling i sammenheng.

LENKE:

FASFoto: Ole Walter Jacobsen

I samarbeid med UDF Viken, UDF Innlandet og UDF Vestfold og Telemark ønsker vi i UDF Oslo deg som er plasstillitsvalgt i medlemsgruppe faglig og administrativt støttesystem, velkommen til kurs 07. – 08. desember på Thon hotell Opera i Oslo.

På programmet står medbestemmelse, bruk av privat bil i tjeneste, aktuell informasjon fra sentralleddet, tariffområder/avlønning og veien mot landsmøtet. Vi får også foredragene «Å vokse opp som fosterbarn» av Trine Lise Olsen og «Normalitet og vanlighet» av Pelle Sandstrak.

Påmeldingsfrist: 04. november 2022
Meld deg på her (Du må være logget inn.)

Kurs.jpg

Målgruppe: Alle klubbstyremedlemmer i grunnskole og videregående skole
Sted: Granavolden Gjæstgiveri, Granavollen 16, 2750 GRAN
Tid: 10. – 11. november 2022

Tema:

• Klubbarbeid og fagforeningsarbeid
    Vi lærer om hvordan du som klubbstyremedlem kan bidra til godt fagforeningsarbeid og økt medbestemmelse på din skole.
  • Hovedavtale og medbestemmelse
    Vi lærer om medbestemmelsesutvalget (MBU) på skolen, og om saker som skal behandles i dette utvalget.
    Vi lærer om hvilken rolle klubben kan spille med tanke på nytilsettinger og intervjuer på den enkelte skole.
  • Lønns- og arbeidsvilkår
    Vi arbeider praktisk med tariffavtaler og lønn.
  • Profesjonsbevissthet og kommunikasjonskompetanse
    Vi arbeider med Profesjonsetisk plattform og praktisk arbeid knyttet til ytringskultur i klubben og på skolen.

Hvem kan delta?

• Alle medlemmer som er en del av klubbstyret ved sin arbeidsplass.
  • Seminaret har maksimalt 22 deltagerplasser.
  • I utgangspunktet kan to fra hvert klubbstyre delta. Det er flott om flere fra samme klubbstyre ønsker å delta, men det er i så fall viktig å avklare med arbeidsgiver på et tidligst mulig tidspunkt.
  • Du kan ikke ha deltatt på klubbstyrekurset i Utdanningsforbundet Oslo tidligere.

Praktisk

• Du må logge deg på Utdanningsforbundet Oslos nettside og melde deg på under «kurs» midt på siden, innen 27. oktober 2022. Du kan også følge denne lenken direkte til kurssiden.
  • Vi reiser med buss kl. 8:30 torsdag 10. november og vil være tilbake i Oslo senest 16:00 fredag 11. november.
  • Alle utgifter til reise, mat og opphold blir dekket.
  • Alle får eget hotellrom.
  • Du får informasjon om du er kommet med på kurset, så snart fristen for påmelding er ute. Da sender vi også ut deltagerprogram og praktiske opplysninger.
  • Deltakere får tilsendt et organisasjonsmessig oppdrag som gir rett til permisjon med lønn.
  • Spørsmål kan sendes til [email protected]

Mandag 31. oktober fra kl. 18:00 – 21:00 er det kveldsseminar - «Lærerprofesjonens etiske plattform 10 år».

• Hvordan ble den profesjonsetiske plattformen til?
  • Hvilke profesjonsetiske utfordringer står lærere og ledere i barnehage og skole overfor i dag?
  • Og hvor går veien videre?

Velkommen til kveldsseminar i Lærernes hus. Seminaret kan også følges på strømming. Påmeldingsfrist 31.10.2022.

LENKE