UKEINFO 34-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Lillestrøm kommune er den av Oslos naboer som er i streik, og mandag var fylkesstyret på plass på Lillestrøm Torv under markeringen der. Det var godt fremmøte på torvet og god stemning blant de streikende.

Lærerne i skoleverket i KS-området fikk et langt dårligere tilbud enn andre kommunalt ansatte i vårens tariffoppgjør. Det var særlig de lærerne med lengst utdannelse og lengst ansiennitet som kom dårlig ut. Utdanningsforbundet tok derfor lærerne i KS-området ut i streik.

45 lærere i Bergen har streiket gjennom sommeren. Ved skolestart ble ytterligere rundt 1 300 lærere tatt ut, og nå har Utdanningsforbundet varslet arbeidsgiver om at drøyt 1 400 nye lærere skal ut i streik i neste uke. Lærere i 14 kommuner og ti fylkeskommuner er i streik. Det er lærere i videregående skoler og ungdomsskoler som streiker.

I vårt eget tariffområde, Oslo kommune, ble ikke lærerne nedprioritert i forhold til andre kommunalt ansatte slik som i KS-området. Vi godtok derfor resultatet fra meklingen. Nå er det viktig at vi støtter de lærerne som er i streik i resten av landet. De trenger støtte, og det som skjer i KS-området kan få konsekvenser også for oss i Oslo på lengre sikt.

Informasjon om KS-streiken ligger på nettsiden vår. Der kan dere finne informasjon om hvorfor lærerne i KS streiker, hvor mange og hvor det er streik.

Også lærere organisert i Norsk lektorlag og Skolenes Landsforbund er i streik. Alle lærerorganisasjonene står altså sammen i denne konflikten i KS-området.

steffen og aasheim arendal.jpg

Mandag er det klart for Utdanningsforbundets digitale streikemarkering med Steffen Handal og programleder Erik Aasheim. Her er de to under Arendalsuka tidligere i sommer. Foto: Vigdis Alver

Førstkommende mandag, 29. august, blir det digital streikemarkering som dere kan se på udf.no eller på Utdanningsforbundets Facebook-side:  Digital streikemarkering 29. august (utdanningsforbundet.no)

Arrangementet varer fra 18.00 til cirka 18.30 og er for alle medlemmer og sympatisører. Streikesjef i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, skal være i studio sammen med programleder Erik Aasheim. Formålet med markeringen er å vise litt av engasjementet i hele Norge for lærerstreiken. Det blir videoer, bilder og innslag fra hele landet som speiler streikeviljen.

lærerstreiken1.jpg

Å være i streik kan over tid oppleves som ganske tungt, og det kan oppleves veldig oppmuntrende å få hilsener fra andre.

Vi ber derfor alle bydelslag og klubber om å vedta og sende støtteerklæringer til lokallag som har streikende medlemmer. Her finner dere noen forslag til hva dere kan skrive, og e-postadressene til de lokallagene som er i streik.