UKEINFO 22-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Tariffoppgjøret 2022 i Oslo kommune er ferdig forhandlet, og resultatet skal nå ut på uravstemning.

Alle yrkesaktive medlemmer ansatt i Oslo kommune kan stemme i uravstemningen. Et eget uravstemningsdokument med informasjon om resultatet av meklingen og om hvordan man rent praktisk stemmer, blir sendt direkte til alle medlemmer 7. juni. Vi oppfordrer alle til å lese uravstemningsdokumentet godt og å delta i uravstemningen. Frist for å avgi stemme er 16. juni kl. 16:00.

Dere finner all informasjon om uravstemningen på udf.no/oslo fra tirsdag 7. juni fra kl. 12.

1. juni hadde vi halvdagskurs for tillitsvalgte med informasjon om resultatet. Presentasjonen som ble vist er nå lagt ut på våre nettsider.

LENKER:

22. – 25. juni har Utdanningsforbundet Oslo egen stand i Pride Park i Spikersuppa.

På standen kan du slå av en prat med hyggelige medlemmer og tillitsvalgte som bemanner standen, bli inspirert til å arbeide med inkludering og mangfold på egen arbeidsplass, dele egne erfaringer og delta i en konkurranse for medlemmer. Vi håper flest mulig tar turen innom. Standen er åpen onsdag til fredag klokka 15 til 21 og lørdag klokka 12 til 21.

Lørdag 25. juni er den store paradedagen og Utdanningsforbundet Oslo skal selvfølgelig stille sterkt og synlig. Vi går sammen med de andre Unio-forbundene, men med vår egen fane og våre egne paroler; «Stolt lærer», «Stolt av meg selv» og «I mitt klasserom er det plass til alle». Paraden starter klokka 13 fra Grønland og ender ved Pride Park i Spikersuppa. Dette er både viktig og gøy, så få med deg venner og familie og bli med! I forkant av paraden blir det frokost sammen med de andre Unio-forbundene i Utdanningsforbundets lokaler i Hausmanns gate 17. Påmelding kommer, men sett av morgenen, for dette blir stas!

Husk frist for innsending av bidrag i tegnekonkurransen onsdag 08. juni. De første bidragene har allerede kommet inn, men vi håper på mange, mange flere!

Etter at Byrådssaken "Trygge voksne og trygge barn" ble sendt i retur av Kultur og utdanningsutvalget arbeides det nå med en "ny og revidert" byrådssak, og i den forbindelse her  Utdanningsforbundet Oslo vært i møte med Byråden for oppvekst og kunnskap.

Utdanningsforbundet Oslo la vekt på at selv om mye av det som står i den gamle byrådssaken er fornuftig nok, så er store deler kjent for våre medlemmer fra før, og noe de allerede gjør så godt som mulig, etter forholdene. Vi sa at det ikke skorter på kunnskap om hva som bør gjøres, men at mulighetene for å få gjort det er alt for dårlige, når gruppene er for store, og bemanningen for lav.

Vi ba byråden om å legge mer vekt på struktur og tiltak som gjør arbeidet med å lage et trygt og godt klassemiljø, og et trygt miljø i barnehagene lettere å gjennomføre, heller enn å bruke plass i byrådssaken på å fortelle om hvor viktig dette arbeidet er.

Av konkrete tiltak vi spilte inn kan vi nevne:

• Mindre undervisningsgrupper og flere lærere i skolen
  • Full bemanning hele dagen i barnehagen
  • Plass på spesialskoler eller spesialgrupper til alle som trenger det
  • Et system som gjør det lett å melde inn avvik og hendelser, da dagens system fungerer dårlig både i barnehage og i skole
  • At det må settes av tid og ressurser til arbeidet, slik at det ikke kommer på toppen av alt annet

Pensjonist.jpg

Pensjonistgruppene i Utdanningsforbundet Oslo har utarbeidet en "inngangsbrosjyre" for nye pensjonister, som vi ber tillitsvalgte skrive ut sammen med brevet og videreformidle til kommende pensjonister i klubben/ på arbeidsplassen.

LENKER:

35868304-group-of-children-and-teacher-playing-in-kindergarten.jpg

Mange ansatte er engstelige for at kravet om at barnehagen skal være et selvstendig rettssubjekt vil skade arbeidsplassen deres, eller gi dem svakere rettigheter.

Utdanningsforbundet sentralt har utarbeidet svar på noen av de spørsmålene vi har registrert i forbindelse med dette. Les mer på våre nettsider.

Kurs.jpg

Nå ligger alle høstens kurs publisert på våre nettsider. Du kan dermed melde deg på kursene allerede nå, og gi arbeidsgiver beskjed i god tid.

Du finner hele kursoversikten her.

Første kurs blir et felles dagskurs for alle tillitsvalgte. Her kan du velge mellom å delta 8. eller 9. september. Et av kursene kan bli fullbooket, så det vil være lurt å melde seg på så tidlig som mulig for å sikre datoen du helst vil delta.

Er du ny som tillitsvalgt, eller har du ikke tidligere fått deltatt på grunnskoleringen, er det viktig at du prioriteter vår grunnskolering. Disse kusene heter TV1 og TV2. TV1 avholdes 22. og 28. september, og du velger selv hvilke av de to du deltar på.

Er du usikker på hvor mye av grunnskoleringen du tidligere har deltatt på finner du alltid en oversikt ved å logge inn på www.udf.no, gå inn på «Min Side» og så trykke på «Mine kurs»