UKEINFO 20-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Dersom Unio ikke kommer til enighet med Oslo kommune i mekling, er det streik fra tirsdag neste uke. Se oversikten nedenfor.

Unio Oslo kommune begynner denne uken meklingsinnspurten med Oslo kommune. Partene har frist til å komme til enighet innen utgangen av mandag 23. mai. Hvis det ikke skjer, vil 82 Unio-medlemmer være i streik fra og med tirsdag 24. mai.

– Vi går til mekling med et klart ønske om å oppnå enighet. Ingen ønsker en streik, sier forhandlingsleder for Unio Oslo kommune, Therese Thyness Fagerhaug.

Hun beklager ulempene en streik vil få for dem som berøres. Men dersom man ikke kommer til enighet, er Unio godt forberedt.

– Vi starter med et moderat uttak. Men vi er klare til å trappe opp dersom vi må, sier Thyness Fagerhaug.

I første omgang er det vesentlig ved Teglverket skole i bydel Grünerløkka det tas ut medlemmer i streik. Der tas lærere, leder, helsesykepleier og bibliotekar ut. Totalt 49 Unio-medlemmer.

I tillegg tas enkeltmedlemmer fra de fleste andre Unio-forbund ut ved bydeler og etater i Oslo.

Se hvor Unio tar ut medlemmer i streik

LENKE:

Denne helgen starter innspurten i meklingen i årets tariffoppgjør. Hvis mekling ikke fører fram, blir det streik fra 24. mai.

Vi gjør det vi kan for å finne en løsning gjennom mekling, men i tilfelle av streik, vil vi at den skal begynne med solide markeringer.

Tirsdag 24. mai, kl. 18:15, vil vi samle så mange av Unios medlemmer som mulig fra hele Oslo på Eidsvolls plass (foran Stortinget). Det blir musikk og appeller. Møt opp med kollegaer og venner!

Hvis ikke det blir streik, blir det ingen markering.

Flere tariffavtaler har egne bestemmelser om redusert arbeidstid på spesielle dager i året. Det er ulike bestemmelser i de ulike tariffområdene. Noen tariffavtaler har bestemmelser for arbeidstid på dag før Kristi himmelfartsdag.

Les mer om dette her. (scroll ned til kapittel «Romjul og dager før helgedager»). Hvis arbeidsplanen legger opp til en arbeidstid utover det som er skissert i tariffavtalene, medfører dette overtid.

Tariff 2022 illustrasjonsbilde.jpgVåre medlemmer tilhører ulike tariffområder med egne tariffavtaler på hvert område.
Her kan du lese om lønnsoppgjøret

Tegnekonkurranse.png

Utdanningsforbundet Oslo skal også i år delta på Oslo Pride. I den forbindelse vil vi invitere til en tegnekonkurranse i barnehager og skoler.

Et utvalg bidrag fra konkurransen vil bli å finne på Utdanningsforbundet Oslo sin stand i Pride Park 22. – 25. juni og på Utdanningsforbundet Oslo sin Facebook-side.

Oppgave:

Lag et bilde inspirert av ett eller flere av punktene nedenfor:

• Stolt av meg selv
  • Barn av regnbuen
  • Samhold gir styrke
  • Mangfold og fellesskap

• Bidrag
    Et todimensjonalt kunstverk i farger
    Størrelse: A4
    Merket med navn, gruppe/klasse og barnehage/skole
  • Innlevering
    Hvert kunstverk som skal delta i trekningen om premie må merkes med navn,gruppe/klasse og barnehage/skole.
    Birk, rød gruppe, Glassberget barnehage
    Myrkvi, 1KDAB, Isdammen videregående skole

Bidragene fra gruppa/klassen sendes samlet, enten som vedlegg i e-post eller i posten.
    Innsendingen må inneholde ansvarlig lærers navn, e-postadresse, telefonnummer og arbeidssted

Bidragene kan sendes inn digitalt
    Format: PDF-fil
    Sendes til: [email protected]
    Merk e-posten med Tegnekonkurranse Pride i emnefeltet

Bidragene kan også sendes i posten
    Sendes til: Utdanningsforbundet Oslo ved Ida Hauknes, Brynsengveien 2,0667 Oslo
    Merk konvolutten: Tegnekonkurranse Pride
  • Frist for innsending av bidrag er 08. juni.
    Trekning og premie
    Det trekkes ti bidrag til premiering; to fra barnehage, to fra 1. til 4. trinn, to fra 5. til 7.trinn, to fra ungdomstrinn og to fra videregående
    Gruppene/klassene vinnerbidragene kommer fra premieres med en bokgave.

Kursbanner.jpg

1. juni avholdes halvdagskurs for våre tillitsvalgte i kommunale arbeidsplasser i Oslo. Kurset finner sted på Lærernes Hus i Osterhausgate 4A. Du velger om du vil delta 9:00-12:00 eller 12:30-15:30.

På kurset vil vi gjennomgå årets tariffresultat i Oslo kommune. Kurset forutsetter derfor at det har blitt enighet i mekling. Fristen for dette er ved midnatt natt til 24. mai. Dersom det blir streik, blir det sendt ut ny informasjon om mulig kurs.

Selv om du var påmeldt til kurs 5. mai, må du melde deg på på nytt til dette kurset. Det gjøres via våre nettsider:

Påmelding må gjøres senest 27. mai. Enkeltkurs kan bli fulle, så meld deg på tidlig.

Har du spørsmål? Ta kontakt på [email protected].