UKEINFO 18-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Forhandlingsleder Therese Thyness Fagerhaug og nestleder Bård Eirik Ruud i Unio Oslo kommune mener kommunen ikke har vist god nok forhandlingsvilje så langt. Foto: Stig Brusegard

Unio har brutt årets forhandlinger med Oslo kommune. – For mye er fortsatt uløst, sier forhandlingsleder Therese Thyness Fagerhaug.

Dermed går årets tariffoppgjør til mekling i slutten av mai.

– Store og viktige temaer som økonomi, uttelling for kompetanse og skoletillegg er det fortsatt ikke forhandlet om, selv om Unio har vært tydelig på disse kravene. Oslo kommune har vist liten vilje til å forhandle så langt, sier forhandlingsleder for Unio Oslo kommune, Therese Thyness Fagerhaug.

LENKE:

Forhandlingsleder Guro Lind og utvalgssekretær Andrea Mandt i Unio stat i samtale med Statens personaldirektør Gisle Norheim da forhandlingene åpnet den 20.april. Nå har Unio stat brutt forhandlingene, og lønnsoppgjøret går til Riksmekleren. Foto: Nora Sørensen/Unio

Unio valgte fredag å bryte lønnsforhandlingene i staten. – Statens tilbud var rett og slett for dårlig. Jeg er skuffet over at staten ikke tar større ansvar for sine ansatte, sier Unio stat-leder Guro Lind. Oppgjøret går nå til mekling.

Unio organiserer rundt 35.000 medlemmer i staten.

Fristen for forhandlingene i årets hovedoppgjør i staten var satt til midnatt lørdag 30. april, men Unios forhandlingsleder Guro Lind valgte å bryte forhandlingene fredag ettermiddag.

– Statens tilbud var rett og slett for dårlig. Vi stod for langt fra hverandre i diskusjonene om økonomi til at det var fruktbart å fortsette. Nå trenger vi hjelp fra Riksmekleren, sier Lind.

LENKE:

Vi ber tillitsvalgte videreformidle denne beskjeden til alle sine medlemmer: Du kan få tildelt opp til 5000 kr. i stipend fra Utdanningsforbundet Oslo.

Søknadsfristen i år er 25. mai.

LENKE:

Utdanningsforbundet Oslo var en av flere organisasjoner som viste støtte til Ukraina. Foto: UDF Oslo

UDF Oslo har lang tradisjon for 1. maifrokost i Hausmannsgate 17. I år bidro over 100 deltakere til en god start på dagen.

Det ble servert  gourmet snitter, fylkesstyremedlem Bendik Indreeide holdt appell, Nina Dorans Brodtkorb (medlem kontaktforum barnehage) leste «Dikt til mine barn» av Stig Holmås, og allsang.

Etter frokosten spilte «vårt husband» Romsås Janitsjar i bakgården ved Lærernes hus til stor applaus.

På Youngstorget fikk vi endelig  oppleve en 1. mai av det gamle gode slaget - med faner, musikk, appeller og strålende sol. Cirka 400 deltakere stilte bak Utdanningsforbundet Oslos fane, og gjorde vår gruppe til en av de største i toget. Med 5 hovedparoler og mange håndplakater, gjorde vi vårt beste for å markere oss i toget.

Takk til alle dere som gjorde 1. mai 2022 til en flott markering av Arbeidernes internasjonale kampdag - vi gleder oss allerede til neste år!

LENKE:

I anledning Utdanningsforbundet Oslo sin deltakelse på Oslo Pride 2022 ønsker vi å invitere til en tegnekonkurranse.

Målgruppa for konkurransen er barnehagebarn og elever i grunnskole og videregående skole. All nødvendig informasjon om deltakelse og premiering finner du i lenken under. Dersom du har spørsmål, kan du ta kontakt på [email protected].

Vi håper på mange flotte bidrag!

LENKE

80 år i takknemlighet står det på kransen fra Utdanningsforbundet. Foto: Yngve Grænvik

I år markerer vi lærernes ikke-voldelige mostand; læreraksjonen under andre verdenskrig.

Lærerne protesterte mot nazifiseringen i skolen, og mange ble sendt til tvangsarbeid i Nord-Norge under harde kår p.g.a. motstanden. Den massive motstandskampen ble preget av streik, paroler og protestskriv.

En binders i jakkeoppslaget ble brukt som symbol og protest mot okkupasjonsmakten og dens norske forbundsfeller under andre verdenskrig. Bindersen ble også kjennetegnet på læreraksjonen i 1942 hvor norske lærere nektet å godta de nazistiske myndighetenes krav om obligatorisk innmelding for alle lærere i det NS-initierte lærersambandet og at skolen skulle medvirke til å oppdra ungdommen til «gode nasjonalsosialister».

Læreropprøret førte til at omkring 1100 lærere ble arrestert og mange av dem ble sendt til Kirkenes, der de satt internert under harde forhold. De norske fangene i nord ble omsider løslatt, og nazifiseringen av skolen i 1942 ble sett på som en total fiasko.

I forrige uke, i Kirkenes der mange av fangene satt, arrangerte Utdanningsforbundet en verdig markering for å hedre lærernes innsats.

Skolefrontens fond var også til stede på markeringen. Skolefrontens fond er Utdanningsforbundets fond, som historisk er et fond som startet sin innsamling under andre verdenskrig av og for lærere som var rammet av krigen. I dag kan man søke på stipendmidlene som skal gå til forsøks- og utviklingsarbeid som har betydning for skolens arbeid med å fremme demokratiske holdninger og verdier som toleranse, menneskeverd, selvstendighet og solidaritet, - som var basis for lærernes kamp under okkupasjonen.