UKEINFO 13-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Vi ønsker alle medlemmer og interesserte hjertelig velkommen til 1. mai frokost i Hausmannsgate 17.

Frokosten begynner klokka 10.00. I tillegg til hyggelig samvær byr vi på gode snitter, en kakebit, pølser og is til barna, plakatverksted, sang, dikt og appeller. Romsås Janitsjar vil spille for oss på frokosten og gå sammen med oss i toget. Ta gjerne med familie og kolleger. Ca. klokka 12 beveger vi oss til Youngstorget hvor vi kan høre flere appeller før vi går i tog.

Fylkesstyret har i år valgt følgende fem paroler som vil bæres bak vår fane:

• Lærere for fred - støtt Ukraina!
  • Full bemanning hele dagen trenger vi i barnehagen!
  • Kvalifisert lærer i alle timer!
  • Nei til karakterbasert inntak i videregående skole!
  • Nok applaus - lønn nå!

Vi vil i tillegg lage håndplakater. Foreløpige temaer er mer tid til hver elev, utdanning må lønne seg og lærerkrisen i skoleverket.

Vi gleder oss til å feire arbeidernes internasjonale kampdag sammen med deg! For at vi skal kunne beregne riktig matbestilling er det flott om du melder deg på via våre nettsider.

Vi er straks i april, og sommeren nærmer seg med stormskritt. Dermed er det igjen tid for å gjennomføre valg av hvem som skal være tillitsvalgt på arbeidsplassen fra høsten av.

Vi anbefaler å sette opp dette som tema på et kommende klubbmøte. Når tillitsvalgt er valgt (eller gjenvalgt) er det viktig at den tillitsvalgte registreres riktig i vårt medlemsregister. Dette har heldigvis blitt stadig enklere å gjøre.

Sånn går du som tillitsvalgt fram for å registrere tillitsvalgt for neste periode:

• Logg inn på www.udf.no.
  • Trykk på menyen, deretter tillitsvalgt + og til slutt på tillitsvalgtsverktøyet.
  • Trykk på grupper, og deretter på bedriftstillitsvalgte.

Dersom du har blitt gjenvalgt som tillitsvalgt gjør du slik:

• Trykk på de tre prikkene ved siden av navnet ditt. Rediger sluttdato til perioden du nå er valg til (for eksempel 31.07.2023).
  • Trykk lagre, og du er ferdig registrert for en ny periode.

Dersom det er valgt en ny tillitsvalgt gjør du slik:

• Trykk på bytt person i stedet for de tre prikkene.
  • Søk opp den nye tillitsvalgte, og fyll inn riktig dato for vervet. (For eksempel 01.08.2022 – 31.07.2023)
  • Trykk lagre, og ny tillitsvalgt er ferdig registrert.

Dersom dere har valgt en vara og dere tidligere ikke har hatt noen vara trykker dere på legg til verv, velge vara og søker opp medlemmet som skal være vara på samme måte som når en registrerer ny tillitsvalgt.

Lykke til! Ta kontakt med oss på [email protected] dersom du trenger videre hjelp med dette.

Kursbanner.jpgVi inviterer til erfaringsutveksling og diskusjon om kvinnekamp og likestilling 5. april.

Vi får besøk av Unifah Rosyidi, leder av PGRI , og professor ved fakultet for lærerutdanning ved Negeri Jakarta Universitet. Hun vil gi oss et innblikk i situasjonen i Indonesia generelt og PGRI spesielt. Vi vil hente erfaringer fra Kvinner på Tvers, et samarbeid mellom kvinnedominerte fagforeninger, kvinneorganisasjoner og andre interesseorganisasjoner. Ann Mari Milo Lorentzen fra sentralstyret vil innlede om likestilling i fagbevegelsen.

Seminaret er gratis og åpent for alle.

LENKE:

Kursbanner.jpgUtdanningsforbundet vil i dette seminaret sette søkelys på hvordan partssamarbeid bidrar til å styrke kvalitetene i de offentlige tjenestene. Du møte Unifah Rosyidi (Persatuan Guru Republik Indonesia), Carlos Vargas-Tamez (UNESCO), Liz Helgesen (Unio), Gerd-Hanne Fosen (Norad) og Marit Himle Pedersen (Utdanningsforbundet).

Utdanning er en menneskerett, og god utdanning bærekraftsmål 4. Verden over er man enige om at god utdanning avhenger av kvalifiserte og kompetente lærere.

Læreres profesjonsutøvelse tar utgangspunkt i god lærerutdanning, forskning, erfaringer og faglig skjønn. Samtidig ser vi utfordringer for lærerprofesjonen til å ha reell medbestemmelse og innflytelse. Fagbevegelsen mener reell medbestemmelse og tillit må prege samarbeidet mellom skolemyndighetene og lærerprofesjonen og at dette er avgjørende for å gi elever god utdanning. Seminaret vil sette søkelys på erfaringer med partssamarbeid innenfor utdanningssektoren i verden i dag.

LENKE: