UKEINFO 10-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Ukrainas flagg

Fylkesstyret i Utdanningsforbundet Oslo har vedtatt å bidra med kr. 5,- per medlem til støtte til Ukraina. Pengene blir kanalisert gjennom Flyktninghjelpen.

På et ekstraordinært sentralstyremøte har Utdanningsforbundet vedtatt å bevilge 200.000,- til nødhjelpsarbeid.

Midlene blir kanalisert gjennom kjente samarbeidspartnere. 100.000,- går til Education International sitt solidaritetsfond og 100.000,- blir kanalisert gjennom Flyktninghjelpen. Begge organisasjonene jobber nå på ulike måter aktivt for mennesker på flukt i og rundt Ukraina.

LENKE:

Youngstorget 8. mars 2022Utdanningsforbundet Oslo vil gjerne takke alle medlemmer og tillitsvalgte som var med å gjøre årets 8. mars til en fantastisk dag.

Over 50 deltagere var med i en fullstappet sal på Kulturhuset før toget. Arrangementet var fullbooket lenge før fristen, og vi håper vi kan tilrettelegge for at enda flere kan delta neste år. I selve toget gikk vi bak parolen «Verden vinner med utdanning for alle jenter og kvinner». Flere hundre gikk bak parolen vår, og enda flere sluttet seg til underveis. Tusen takk til alle som deltok!

Årsmøte 2023

I 2023 skal det igjen avholdes årsmøte i Utdanningsforbundet Oslo, og i den forbindelse er valgkomiteen nå i gang med sitt arbeid for å finne personer til ulike verv for perioden 2023-2027.

De ønsker forslag på kandidater til fylkesstyret og på hovedtillitsvalgte, og de trenger også forslag på medlemmer til de ulike kontaktfora og lederråd.

Valgkomiteen består av følgende personer:

• Ingvild Nielsen – VGO ( leder)
  • Ann-Karin  Gregersen - BHG (nestleder)
  • Hilde Pedersen - GSK (nestleder)
  • Øivind Weydahl - BHG
  • Mariann Oksrød Hansen - GSK
  • Siv Marilyn Kristiansen - GSK
  • Lars Erik Nylund - VGO
  • Viil Gombos - FAS
  • Hege Løberg - UH
  • Anne Ingrid Jacobsen - VGO
  • Mari Evdsten – FAS
  • Ingeborg Watne - GSK

Forslag kan sendes til [email protected].

ÅrsmøtepapirerAlle bydelslag i Utdanningsforbundet Oslo avholder årsmøte i løpet av mars og april. Alle medlemmer vil få tilsendt invitasjon med tidspunkt, sted og saksliste i god tid før møtet. Vi anbefaler alle medlemmer til å ta turen innom i sin bydel.

De fleste bydeler kombinerer årsmøtet med medlemsmøte med varierte temaer, så det blir også spennende påfyll å få. Du treffer andre medlemmer i bydelen og har mulighet for å påvirke og diskutere aktuelle saker som rører seg i sektoren. På årsmøtet får du også innblikk i arbeidet bydelslaget har gjort i året som var, og du kan komme med innspill til hva bydelslaget skal jobbe med i året som kommer.

Merk deg datoen for ditt bydelslag, og bli med!

Oversikt over årsmøter i bydelslagene 2022:

• Bydel Alna 28. april
  • Bydel Bjerke: 30. mars
  • Bydel Frogner: 14. mars
  • Bydel Gamle Oslo: 24. mars
  • Bydel Grorud: 9. mai
  • Bydel Grünerløkka: 31. mars
  • Bydel Nordre Aker: 28. mars
  • Bydel Nordstrand: 23. mars
  • Bydel Sagene: 24. mars
  • Bydel St.Hanshaugen: 30. mars
  • Bydel Stovner: 7. april
  • Bydel Søndre Nordstrand 29. mars
  • Bydel Ullern: 1. mars
  • Bydel Vestre Aker: 24. mars
  • Bydel Østensjø: 23. mars

Bydel Stovner har ikke bestemt dato enda, men årsmøtet vil bli avholdt i løpt av april.

VerveansvarligeRandi Otterstad og Sandra Holmebukt er nå startet som verveansvarlige for private barnehager i Utdanningsforbundet Oslo.

De skal blant annet sykle rundt og besøke en lang rekke private barnehager fram mot sommeren. Lastesykkelen er fylt med kjekt Utdanningsforbundet stæsj, og ta gjerne kontakt med dem dersom du jobber i privat barnehage og kunne tenke deg besøk. Sandra og Randi nås på [email protected] og [email protected]

Faktaark

Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet.

Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.

LENKE:

KursbannerVelkommen til digitalt medlemsmøte for ansatte i universitets- og høgskolesektoren 28. mars kl. 15-17. Møtet blir arrangert i samarbeid med Utdanningsforbundet Viken, Utdanningsforbundet Vestfold og Telemark og Utdanningsforbundet Oslo.

Lenke til møtet

Det nærmer seg lønnsforhandlinger, i år er det hovedoppgjør.

• Hva betyr egentlig hovedoppgjør?
  • Hvilke utfordringer står Utdanningsforbundet overfor når det gjelder lønnsforhandlinger i staten?
  • Hvordan jobber Utdanningsforbundet med å sikre medlemmer i universitets- og høgskolesektoren en god lønnsvekst?
  • Hvem er våre samarbeidspartnere/sammenslutning når det gjelder lønn?
  • Hvilke fordeler og ulemper kan det være ved å tilhøre en sammenslutning?
  • Siste års erfaringer for statlig sektor?
  • Hvilke fordeler og ulemper er det med Frontfagsmodellen?
  • Hvilke endringer som eventuelt gjøres i 2022 når det gjelder lønnssystemet, vil få konsekvenser for universitets- og høgskolesektoren?

Det vil bli gitt god anledning til spørsmål, kommentarer og innspill fra medlemmene.

Vi har vært så heldige å få Bjørg Sundøy og Terje Skyvulstad fra Utdanningsforbundet sentralt til å forklare oss viktige sider ved lønnsforhandlinger i staten. Det er for tidlig å komme med konkret informasjon om årets oppgjør, men vi håper å oppklare spørsmål mange sitter inne med i forkant av oppgjøret.