Om overtidsbruk

Her kan du lese viktig informasjon om overtidsbruk i helga 23.-24. januar.

Følgende informasjon om overtid er sendt fra byrådsavdelingen om overtidsarbeid denne helgen. Dette gjelder for alle kommunens skoler, VO, barnehager, PPT og fagsentre:
"Arbeidstakerorganisasjonene  har kontaktet OVK, og har bedt om at medarbeidere må godtgjøres med overtid for ekstra arbeid som må utføres i helgen som følge av innføring av rødt nivå. Dette vil kunne føres som koronarelaterte utgifter."

Utdanningsetaten presiserte ytterligere i det de sendt ut til skolene (vår understrekning):
"Overtid: Ansatte som etter avtale med leder må utføre arbeid i helgen som følge av overgang til rødt nivå, skal godtgjøres med overtid. Eksempler på slikt arbeid kan være lærer som må planlegge mandagens undervisning på nytt, kontakt med elever eller foresatte om plan for mandagen, osv. Denne overtiden skal føres på koronaprosjektnummeret."

Utdanningsforbundet Oslo minner om at arbeidet må være avtalt, dvs. de ansatte må ha fått beskjed om å utføre arbeidet/oppgaven, for at det skal regnes som overtid.

Nedenfor er en oversikt over hvordan overtid i helgene skal kompenseres, og noen påminnelser som kan være nyttige.

§ 11.2    50 % og 100%- tillegg
For overtidsarbeid i tiden kl. 07.00 til kl. 20.00 betales 50% tillegg. Mellom kl. 20.00 og kl. 07.00, på søn- og helgedager og dager før disse etter ordinær arbeidstids slutt betales 100% tillegg.

Forklaring for hvordan dette slår ut på overtid i helga:

Lørdag:
07.00-17.00: 50 % overtid legges til vanlig timebetaling
17.00-24.00: 100 % overtid legge stil vanlig timebetaling (jfr. at dette er etter ordinær arbeidstid på dag før søndag).

Søndag:
Alt søndagsarbeid utløser at 100 % overtid legges til vanlig timebetaling

§ 11.6    Påbegynt 1/2 time
Overtidstillegget betales for hver påbegynt halve time.

Forklaring på hvordan dette slår ut:
15 minutter på lørdag og 45 minutter på søndag, utgjør 1,5 timer overtid, dvs. halvtime på lørdag og en time på søndag.
Blir du bedt om å utføre en oppgave lørdag formiddag som tar 20 minutter og så får du beskjed om en annen oppgave tre timer etter som tar 10 minutter, skal du ha lønn for to påbegynte halvtimer, dvs. 1 time overtid.

Ekstra tillitsvalgtarbeid er også overtid
Når du som tillitsvalgt må jobbe i helga, så skal du ha overtid for dette, men det forutsetter at leder har pålagt deg arbeidet. Her er det viktig å huske dette med påbegynte halvtimer.

Eksempler på oppgaver du kan bli bedt om å utføre som tillitsvalgt:

• Du er blitt bedt om å se gjennom og godkjenne planer for ny organisering. Her vil lesetid, tid til å sjekke avtaleverk og til å informere/be om tilbakemelding fra klubben være relevant tidsbruk.
  • Du blir bedt om å ta et møte med ledelsen for å bli orientert.
  • Du blir bedt om å se gjennom og godkjenne skriv som skal sendes ut til personalet