Utdanningsforbundet Oslo støtter kulturstreiken

Kulturarbeidere i Fagforbundet, Creo og NTL har vært i streik siden 3. september. Vi gir vår fulle støtte til deres rettferdige krav om lik pensjon for kvinner og menn, og har sendt følgende støtteerklæring:

Kravet om en livslang og kjønnsnøytral pensjon er både rettferdig, rimelig og ryddig. Det er fullstendig uakseptabelt å bli tilbudt en ordning hvor kvinner kommer dårligere ut enn menn.

Dere fikk en enighet med arbeidsgiver allerede i 2016 om at en ordning med livslange og kjønnsnøytrale ytelser skulle på plass. Nå har Spekter løpt fra denne enigheten. Vi er ikke imponert over hvordan Spekter opptrer som arbeidsgiver, og vi lurer på om det er Spekters mål å få alle sine pensjonsavtaler gjort om til innskuddsordninger.

Solide, rettferdige pensjonsordninger som gir den enkelte trygghet gjennom kollektive løsninger, er viktig for hele fagbevegelsen. Pensjon er en del av lønnsvilkårene våre, og vi trenger alle en trygghet for alderdom, og for at risikoen for at sykdom og slitasje gjør oss uføre.

Vi ser at denne streiken kan bli lang, men dere skal vite at vi står sammen med dere hele veien fram til seier!

Leder i UDF Oslo, Aina Skjefstad Andersen, overleverer politiske og praktisk støtte til de streikende i kultursektoren.
Leder i UDF Oslo, Aina Skjefstad Andersen, overleverte onsdag politisk og praktisk støtte til de streikende i kultursektoren