Pressemelding fra UDF Oslo om Oslobudsjettet:

Sykefraværet øker i barnehagene, men det blir mindre til vikar.

Et rammekutt for bydelene på 92,6 millioner er ikke akkurat det bydelene trenger nå som de skal stable hverdagen på plass etter pandemien. Behovet for aktiviteter, tiltak og støtteapparat ute i bydelene har ikke blitt mindre av korona, snarere tvert imot. Like fullt mener byrådet at bydelene skal klare seg med «litt mindre».

- Vi hadde nok håpet på «litt mer», innrømmer leder i Utdanningsforbundet Oslo, Aina Skjefstad Andersen. Vi vet at sykefraværet i barnehagene har økt det siste året, og kutt i bydelsøkonomien vil gi færre vikarer enn før, men det trengs flere!

- Det er positivt at det settes av 12 millioner til flere spesialpedagogiske tiltak i barnehagene. Vi skulle selvsagt gjerne sett en større pott til dette viktige arbeidet, men vi velger å se på dette som en god start, sier Skjefstad Andersen.

Utdanningsforbundet Oslo ser at vi også i år må minne bystyret og byrådet på at det ikke hjelper så mye med tilleggsbevilgninger hvis man svekker grunnfinansieringa.

- Det er flott at 80 millioner er satt av til forsøk med økt grunnbemanning i utvalgte barnehager, men vi trenger fortsatt vikarer i alle de andre barnehagene, minner lederen i Utdanningsforbundet Oslo om.

For ytterligere kommentarer:

Leder i Utdanningsforbundet Oslo, Aina Skjefstad Andersen: 404 53 680