Sommerbrev 2021 fra ledelsen i UDF Oslo

Kjære tillitsvalgte og medlemmer i Utdanningsforbundet Oslo.

Sommerferien nærmer seg for de fleste av oss, fra oss på fylkeskontoret kjennes det godt. Det har vært et annerledes og travelt år, som dere ute i «virkeligheten» kanskje har kjent enda sterkere på enn vi har.  Det som er sikkert, er at Covid-19 har påvirket oss alle, og at vi nå er glad for at det ser ut som vi går bedre tider i møte. Det må vi håpe på, og det gleder vi oss over. Vi håper dere også kjenner på en optimisme, og at det betyr at det blir mindre Teams og flere fysiske møter mellom oss til høsten.

Vi er imponert over det arbeidet som er gjort av alle våre medlemmer dette året, og ikke minst med hvilken innsatsvilje og humør dette arbeidet er gjort. Barns og elevers beste har vært styrende for alles innsats, og vi merker jo at andre rundt oss i samfunnet også verdsetter vår kompetanse og det arbeidet vi gjør. Dette merket vi ikke minst under streiken. Vi hadde stor støtte i befolkningen for en kamp for kunnskap og trygghet som mange skjønte og var enige i. Det var godt å kjenne på. Kreativiteten blant alle dere som streiket, var stor. Vi klarte sammen å gjøre streiken synlig selv om koronapandemien satte mange begrensninger.

Tariffoppgjøret 2021 ble annerledes enn mellomoppgjør vanligvis er. I tre av Unios tariffområder som gjennomførte forhandlinger og mekling i denne våren, ble det streik. I KS og Oslo kommune ble streikene avsluttet med tvungen lønnsnemd, i skrivende stund pågår streiken fortsatt i Spekter. Mye er sagt om hvordan streikene ble avsluttet, og debatten om tvungen lønnsnemd, streikeretten for offentlige ansatte og praktiseringen av frontfagsmodellen pågår for fullt blant våre medlemmer, i media og selvfølgelig internt i organisasjonen og i Unio. Denne debatten skal vi ta med oss inn i høsten mot hovedoppgjøret 2022, vi skal fortsette å utfordre arbeidsgiverne på de store utfordringene som disse streikene handlet om. Det er grunn til å drøfte hvordan arbeidsgiverne opptrådte under streiken blant annet når det gjelder dispensasjonspraksis og ikke minst situasjonen som oppsto relatert til tvungen lønnsnemd både i KS og i Oslo kommune. At det hele endte i en lønnsnemnd mener vi er svært dårlig begrunnet, var et trist punktum for to viktige og nødvendige streiker. Det er viktig at vi nå ser fremover. Denne kampen er ikke ferdig kjempet.

Tvungen lønnsnemd løser ikke utfordringene i offentlig sektor, vår kamp er på ingen måte over. På Unios nettsider kan dere lese mer om tariffoppgjøret, fra start til slutt, og ikke minst tanker om veien videre, en diskusjon vi skal fortsette til høsten.  En helt ny nettsak, etter behandlingen i Stortinget, ligger som egen sak i denne ukens Ukeinfo.

Kunnskap og kompetanse var stikkord for streiken. Det er også kjerneord for alt arbeidet vi gjør. Et annet kjerneord er profesjonsfellesskapet. Både koronaen og streiken har synliggjort hvor viktig det er at vi står sammen og arbeider sammen. Lederne våre har hatt store oppgaver i forbindelse med pandemien, barnehagelærerne og lærerne i skolen har måttet legge om planene sine gang på gang på gang, og alle ansatte i ulike støttesystemer har måttet tilpasse arbeidet til smittenivå og smitteutbrudd gjennom hele året. Vi har gjort dette sammen. Takk for innsatsen for alle Oslos barn og unge!

Kjære alle medlemmer og tillitsvalgte, tusen takk for innsatsen, samarbeidet og engasjementet gjennom dette året. Det gleder oss at Utdanningsforbundet får stadig flere medlemmer - 94 nye bare under streiken - det gjør oss enda sterkere – sammen!

Kun det beste til dere alle og en riktig fin sommer ønskes fra

Ledelsen i Utdanningsforbundet Oslo -
Aina, Therese og Atle.