Når ryker strikken?

De siste ukene har vi mottatt mange henvendelser fra våre medlemmer som bekymrer oss. Smittesituasjonen i Oslo er alvorlig, og tiltakene for å få ned smittetallene i byen er mange. De videregående skolene og ungdomskolene er på rødt nivå.

I denne situasjonen er det mange av våre medlemmer som spør, - hva med oss? Er det trygt for meg på jobb? Flere blir selvsagt engstelig og redd. Spesielt er redselen for å bidra til å spre smitte gjennom møte med kolleger og egen familie. Det settes også stadig flere spørsmålstegn ved myndighetenes svar knyttet til smitterisiko og til de ansattes sikkerhet på arbeidsplassen.  Dette tar vi på alvor.

Her er et eksempel på en situasjonsbeskrivelse skrevet av en lærer. Hun setter ord på mye av det dere melder til oss, både fra barnehage og skole.

Belastningen på våre medlemmer øker, og det bekymrer oss.

Vår oppgave er å formidle denne bekymringen videre, både til etat og byråd. Det har vi gjort i flere møter de siste ukene, og det vil vi fortsette med.

Vår opplevelse er at byråd og etat deler vår bekymring, og at de får de sammen signalene gjennom sine kanaler, - mange ansatte er på felgen, både fysisk og mentalt. Samtidig sitter det langt inne med inngripen som vil føre til et redusert tilbud til barn og unge. Det er legitimt å stille spørsmål om hensynet til barn og unge nå går på bekostning av ansattes rett til et trygt og forsvarlig arbeidsmiljø.

Vi har som sagt meldt vår bekymring i våre kanaler til Utdanningsetaten og til Byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap gjentatte ganger. Vi har også foreslått tiltak som vi tror kan lette noe på det presset som dere i barnehage og skole kjenner på (se referat fra 14f i Utdanningsetaten 20. november og egen sak om barnehage). Ansvaret for å håndtere pandemisituasjonen og iverksette nødvendige tiltak ligger hos lokale og nasjonale myndigheter, men vi presser på.

Eksempler på konkrete tiltak vi har meldt inn:

• Digital undervisning de to siste ukene før jul, eventuelt kun med et fysisk tilbud til elever som trenger det spesielt
  • Kutte/redusere bunden tid i en tidsavgrenset periode slik at lærere kan bruke sin tid på eget for- og etterarbeid
  • Redusert åpningstid i ALLE barnehager og stengt i romjulen (eventuelt kun med et fysisk tilbud til barn som trenger det spesielt)

Vi vi følge dette, og andre innspill fra dere, opp i vår dialog med skole- og barnehageeier fremover. Neste møte med Utdanningsetaten er fredag 27. november. For barnehagene planlegges det et møte med Byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap i neste uke. Vi har også møte med våre styrere 25. november som vil gi oss viktige innspill i den videre dialogen med byrådsavdelingen.

Som fylkesleder har jeg også jevnlige møter med politisk ledelse sentralt i Utdanningsforbundet hvor status fra bl.a. Oslo blir formidlet og drøftet. Problemstillinger og innspill fra disse møtene tar politisk ledelse med seg videre i dialogen med nasjonale myndigheter. Denne dialogen er bakgrunnen for bl.a. dette oppslaget.

Les også disse artiklene:

De viktigste kildene til oppdatert informasjon om koronasituasjonen, er nettsidene til Folkehelseinstituttet, Oslo kommune og TAVLA (Utdanningsetatens intranett, hvor man som ansatt kan logge seg på)

Deres innspill er viktige for oss, så fortsett med å sende oss e-post fra deres hverdag - vi trenger dem.