Informasjon relatert til korona til UDF Oslos medlemmer, tillitsvalgte og ledere

Sentralbordet er åpent kl. 09:00 - 15:00 (tlf.nr. 23 13 81 00). Vi kan også kontaktes på e-post:  [email protected]. Fylkeskontoret er p.g.a. situasjonen med koronavirus stengt for besøkende.

Oppdatert 5. juni kl. 11:18

Kjære tillitsvalgte og medlemmer i Utdanningsforbundet Oslo.

De siste dagene har jeg med interesse og forundring fulgt debatten om hvilke erfaringer og konsekvenser koronasituasjonen har hatt for bl.a. barnehage og skole. Ulike forskere, politikere og andre samfunnsdebattanter har med skråsikkerhet og stor pondus allerede nå påberopt seg å ha fasiten. Jeg mener det er grunn til å rope et lite varsko her. Bildet er sammensatt, og det kreves stor grad av ydmykhet for å kunne analysere situasjonen, forstå erfaringene og fastslå hva koronasituasjonen har betydd og eventuelt vil bety for framtidens barn/elever og for opplæringstilbudet i fremtiden.

Det kan være fristende både å ri gamle kjepphester og å gi råd om fremtiden på det jeg vil kalle et tynt grunnlag. Det er åpenbart at erfaringene vil være ulike, både knyttet til lokale forhold/håndtering, individuelle forutsetninger for å håndtere uforutsigbarhet, raske omstillinger, ny organisering, hjemmeundervisning, frykte for smitte osv. Det vil gjelde barn, elever, lærere og ledere. Forhastede slutninger er hverken klokt eller tillitvekkende.

Som lærere og ledere vet vi at læring består av komplekse prosesser, og at vårt samfunnsmandat er bredt. Når man skal analysere situasjonen, må man både forstå og anerkjenne dette.  Analysene og slutningene man trekker, må bygge på et solid kunnskapsgrunnlag som det antagelig vil ta tid å skaffe.  Å anerkjenne at vi trenger forskning og at dette vil ta tid, betyr også at man anerkjenner kompleksiteten i barnehagen og skolens oppdrag. Utdanningsforbundet er opptatt av at man må bygge sine analyser på dokumentert kunnskap, og bidrar derfor til forskning som vil være nyttig når historien skal skrives.

Vi har m.a.o. ikke tilstrekkelig innsikt i og kunnskap om hvilke erfaringer og konsekvenser koronasituasjonen har hatt for barnehage og skole på det nåværende tidspunkt, hverken når det gjelder det systemiske eller for enkeltbarn, elever, lærere og ledere. Det er derfor grunn til å være kritisk til dem som nå hevder å ha fasiten. Jeg er glad for at lærere og ledere bidrar med leserinnlegg og kronikker i den offentlige debatten om dette. Når bildet skal males og historien skal skrives, må vi som profesjon ha en viktig stemme. Det er mange som vil hevde å eie den korrekte historien, også folk som står langt fra barnehage og skole. Vår oppgave blir derfor å utfordre og nyansere slik at historien som skal skrives, bygges på erfaringer fra dem som kjenner barnehagen og skolen fra innsiden.

Det vi vet, er at lærere og ledere har strukket seg langt og gjort det beste ut av situasjonen. Vi har ikke definert rammebetingelsene, men forholdt oss lojale til myndighetenes anbefalinger og pålegg. Vårt fokus og vår oppgave har vært å legge til rette for en best mulig opplæring for og best mulig ivaretakelse av barn og elever i en uforutsigbar og krevende situasjon. Jeg er stolt av lærerprofesjonens bidrag og innsats, vi vil holde fast i den anerkjennelsen som har blitt utrykt fra flere hold, også når enkelte inntar en posisjon med for enkle svar og grunne analyser.

Gjennom koronasituasjonen har jeg sendt dere ukentlige brev; jeg håper det har vært nyttig informasjon. Nå går vi tilbake til ordinær ukeinfo til tillitsvalgte, og det blir ikke flere ukebrev fra min side foreløpig.

Med vennlig hilsen
Aina Skjefstad Andersen
Leder Utdanningsforbundet Oslo

 

Mange av dere fulgte sikker regjeringens pressekonferanse onsdag 27.5 og er godt informert om hva myndighetene nå har bestemt vedrørende barnehager og skoler.

Endringene i smitteveilederne er først og fremst begrunnet i at smittesituasjonen i samfunnet er så lav at regjeringen anser det trygt å åpne for tilnærmet vanlig barnehage- og skoledrift. Det betyr at man nå kan nærme seg en mer normal hverdag, og at flere barn og elever vil få et mer fullverdig tilbud i barnehage og skole. - Det er bra, og det kan vi glede oss over.

 

Det legges opp til tre ulike nivåer av smittevernregler avhengig av smittesituasjonen. Modellen kalles trafikklysmodellen, og smittesituasjonen deles inn i grønn, gul og rød kategori. Smittesituasjonen tilsier nå at vi kan nedjustere til gul kategori; det betyr blant annet at en hel klasse kan være samlet i klasserommet uansett hvor stort klasserommet er, og at flere kan få et fulltidstilbud. Regjeringen mener dette vil gjøre det enklere å gjennomføre barnehage- og skolehverdagen og samtidig følge smittevernrådene. En avgjørende endring som påvirker barnehager og skolers mulighet til å nærme seg normal drift, er at en meters-regelen er opphevet, og at størrelsen på grupper (kohorter) er endret.

Det er også verdt å merke seg at Oslo kommunes Spørsmål og svar Korona – diverse arbeidsgiverproblemstillinger på sentralt intranett er nå oppdatert med et nytt punkt 8.4. Punktet omhandler tilrettelegging for ansatte som er i risikogrupper.

Utdanningsforbundets medlemmer har hele tiden forholdt seg lojalt til anbefalingene i smitteveilederne fra myndighetene, det skal og må vi fortsette med. Vi er ikke smitteverneksperter, vi er lærere! Det er derfor både bra og viktig at statsråd Melby så tydelig presiserer at det er helsemyndighetene som skal avgjøre hvilket nivå skoler og barnehager skal drives etter. Skolens eller barnehagens folk har ikke kompetanse til å avgjøre dette.

Endringene i veilederne vil bety enda en ny omstilling for ansatte i barnehage og skole. Mange av dere hadde nok håpet på litt ro og at de planene dere har lagt for ukene frem til sommeren, ikke måtte endres igjen. Vi har fått noen henvendelser fra tillitsvalgte om at krav til ny og rask omstilling oppleves krevende. Ut ifra debatten i media de siste ukene, og signaler fra ulike myndighetspersoner, var det ikke overraskende at disse endringene kom, derfor tok jeg tidlig kontakt med byråden for å formidle at skolene trenger ro fram til sommerferien, da dette har blitt formidlet til oss fra flere tillitsvalgte.

Etter pressekonferansen i onsdag tok jeg kontakt med byråden for å presse på slik at de ville benytte det handlingsrommet som statsråden ga når det gjelder omstillingen. Jeg har hatt tilsvarende dialog med direktør for Utdanningsetaten. Det har vært viktig for meg å etablere en forståelse om at barnehager og skoler trenger noe mer tid enn til 2. juni for å omstille seg - jeg er derfor glad for at Oslo kommune, tross alt landet på innen torsdag, og ikke allerede tirsdag som vi fryktet.

Noen har spurt om hva som menes med «åpne for fullt». Her kan dere lese hva Utdanningsdirektør Marte Gerhardsen har skrevet om dette i e-post til rektorene, sendt 28.5.20:

Flere av dere har lurt på hva som menes med «åpne for fullt». Det politiske ønsket er at vi skal klare å tilby elevene en tilnærmet vanlig skoledag. Jeg ber dere derfor om å se på organiseringen deres, samler klassene i samme kohort og planlegger for at elevene kan få den meste av skoledagen sin på skolen. Bruk uteundervisning og digital opplæring som alternativer, der det er den beste løsningen. AKS holder vanlige åpningstider – dette er et frivillig tilbud, og foresatte som ikke vil benytte tilbudet fullt ut kan ha barna sine der kortere dager. Skolene kan nå ha trinnvise kohorter på AKS som muliggjør mer normal drift. Også videregående skoler og voksenopplæringen skal tilbake til tilnærmet normale dager, men hvor elever og ansatte holder noe mer avstand til hverandre. De reviderte smitteveilederne publiseres i morgen, men allerede nå kan dere lese hva de største endringene innebærer. (intern lenke)

Vi har avtalt et møte med byrådsavdelingen for Oppvekst og kunnskap 3.6.20, vedrørende oppstart av nytt barnehageår, vi vil komme tilbake til mer informasjon om dette. I e-post 28.5.20 skriver byrådsavdelingen noe om forventningene fram mot sommeren:

Viser til Regjeringens pressekonferanse i går om nye veiledere med trafikklysmodell for barnehager og skoler. De nye veilederne kommer i morgen, men det er allerede gitt en del informasjon om hva de nye føringene vil være. Vi har vært i dialog med EHA og smitteoverlegen, og vi er enige om at Oslo kommune kan planlegge generelt for gult nivå med dagens lave forekomst.

Det forventes at barnehager og skoler i Oslo innen torsdag i neste uke, 4.juni, organiserer sin virksomhet i tråd med føringene som vil komme i ny veileder fra HDIR/UDIR.

Gult nivå i barnehagene innebærer fortsatt en del smittevernstiltak. Det er blant annet føringer knyttet til at det skal være faste voksne knyttet til hver enkelt kohort/avdeling. Dette betyr at det fortsatt kan være behov for noe redusert åpningstid i barnehagene fremover for å organisere barnehagen i tråd med disse føringene. OVK har tidligere anbefalt 7,5 timers åpningstid frem til sommeren. Vi ber bydelene selv vurdere om det er mulig å tilnærme seg normale åpningstider fremover.

Endringene i veilederne, som offentligjøres 29.5 kl. 14.00, betyr at vi nærmer oss en mer normal hverdag. Eventuell frustrasjon over at man nok engang må legge nye planer, må ikke overskygge det faktum at åpning av barnehager og skoler, betyr at flere barn og elever vil få et fullverdig tilbud. Det må vi, selv med krav om omstilling, glede oss over.

Med ønske om en god pinse
Aina Skjefstad Andersen
Leder Utdanningsforbundet Oslo

Relevante lenker:
https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2020/losner-pa-smitteverntiltakene-i-barnehage-og-skole/

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/barnehager-og-skoler-kan-lette-pa-smitteverntiltak/id2704130/

https://www.dagsavisen.no/oslo/neste-uke-kan-skoleklasser-i-oslo-samles-som-normalt-igjen-1.1721427

 

Kjære medlemmer i Utdanningsforbundet Oslo

Nok en uke er tilbakelagt, og nok engang registrerer vi at lærere og ledere bretter opp ermene og gyver på til det beste for barn og elever.

Denne uken åpnet skolene for elevene etter mange uker med fjernundervisning. Mange har vært spente på hvordan skolene skulle få det til, og ikke minst om skolene ville klare å få alt på plass til elevene kom? Fra mitt ståsted er inntrykket at skolene har jobbet godt, mye og med stor kreativitet for å kunne gi elevene et best mulig tilbud. Samtidig håper jeg at dere har god dialog på skolene om hva dette tilbudet er, sammenlignet med skole i en normal situasjon. Jeg tror det er viktig at vi alle erkjenner at det skoletilbudet som gis i dag, ikke kan forventes å være et ordinært og fullverdig tilbud; det er rett og slett ikke mulig dersom smittevernhensynene skal følges. Jeg tror vi må være tydelige på dette overfor elevene, foresatte, politikere og alle andre som mener å vite mer om skolens innhold enn lærerprofesjonen selv. Les også denne artikkelen.

Justeringer i smitteveilederen for barnehage

I mitt forrige ukebrev skrev jeg om justeringene i smitteveilederen for barnehage. Oppmykning fra den første veilederen vil kunne åpne for andre måter å organisere seg på i barnehagen. Utdanningsforbundet mener at den nye veilederen er for utydelig når det gjelder organisering av grupper. Utdanningsforbundet Oslo ba derfor om et møte med Oslo kommune denne uken. Vi ønsket en tydeliggjøring av hvordan endringene i veilederne tolkes av Oslo kommune, og hva dette eventuelt vil bety for organisering av Oslo kommunes barnehager. Det var et godt møte. Vi fikk slått fast at a Oslo kommune fortsatt vil legge bemanningsnormen til grunn for tilbudet, at barnehagelærere skal ha sin planleggingstid, og at ansatte må få pauser i løpet av arbeidsdagen. Dette var viktige avklaringer som vil ha betydning for organisering og bemanning og ikke minst for arbeidsmiljøet for våre medlemmer.

Oslo kommune har kommet med nye anbefalinger til bydelene når det gjelder åpningstider i barnehagene. Anbefalingen for åpningstid i barnehagene er at man kan fortsette med 6,5 timer ut neste uke, men at i løpet av uke 22 bør åpningstiden økes til 7,5 timer. Se nærmere beskrivelse i brevet.  Oslo kommune har også hentet inn kunnskap om åpningstid i barnehager i andre større kommuner og i private barnehager i Oslo, og de fleste har nå åpent 7,5 timer (etter ny veileder) og planlegger det videre fremover.

Følg med på Oslo kommunes nettsider for ytterligere oppdateringer. Utdanningsforbundet sentralt er svært opptatt av denne saken og vil ta dette opp i dialog med sentrale myndigheter. Les mer om saken her.

Viktigheten av et godt arbeidsmiljø

Jeg har tidligere gitt utrykk for bekymring for den arbeidsbelastningen ledere og lærere har hatt i flere uker. Jeg tror mange av oss tenkte at dette ville gå over til påske, og kanskje tror (og håper) mange at dette går over til sommeren?  Jeg har selvfølgelig ikke svaret og vet lite om fremtiden. Det eneste som er sikkert, er at alt er usikkert, er det ofte blitt sagt for å beskrive koronasituasjonen, og trolig er det usikkerhet og uforutsigbarhet som vil prege samfunnet vårt i lang tid. Det betyr i så fall at vi må spørre oss selv hva det vil bety for barnehage- og skolestart til høsten, og følgelig hvordan vi kan ivareta et forsvarlig og bærekraftig arbeidsmiljø for lærere og ledere? Jeg tror vi allerede nå må begynne å snakke om høstens barnehage- og skolestart. I min dialog med Oslo kommune og Utdanningsetaten vil jeg være tydelig på en forventning om at tilbudet til barn og elever planlegges på en måte som ivaretar et arbeidsmiljø som gjør det mulig for ledere og lærere å holde ut over tid

Skoleledernes situasjon under koronasituasjonen

Denne uken inviterte Direktør for Utdanningsetaten Marte Gerhardsen til et møte om skoleledernes arbeidssituasjon i koronasituasjonen. I forkant av møtet ba jeg om innspill fra våre skoleledermedlemmer. Tusen takk til dem av dere som har delt av deres erfaringer! Mange opplever at de har fått god oppfølging og informasjon av Utdanningsetaten, men innspillene vi har fått, tyder også på at dette varierer fra område til område. Skolelederne melder om svært høyt arbeidspress og bekymring for den økonomiske situasjonen. Innspillene fra rektorene ser ut til å være noe mer positive enn fra de andre lederne. Særlig er ulik tilfredshet knyttet til informasjonsflyt og at beskjeder oppleves å ha vært uklare og/eller med svært korte frister. Flere peker også på at det har vært for mange rapporteringer som oppleves overflødige eller for tidkrevende sett i forhold til andre viktige oppgaver.

17. mai

Vi nærmer oss 17. mai, og for første gang siden 1945 skal vi ikke glede oss over barnetoget i Oslos gater. Det er trist og understreker alvoret i situasjonen. Jeg vet at det planlegges for alternative feiringer på skolene, og for oss som ikke kan delta der, blir det spennende å følge den digitale feiringen. Jeg ønsker dere alle en fin 17. maifeiring og håper dere både får latter, glede, is og bobler. Selv trekker jeg nok ikke i bunaden i år, men jeg skal i alle fall ut på balkongen kl. 13.00 og synge «Ja, vi elsker» med den stemmen jeg har 😊

Gratulerer med dagen!
Aina Skjefstad Andersen
Leder Utdanningsforbundet Oslo

I går kom beskjeden vi har ventet på. Elevene kan nå ønskes velkommen tilbake til skolen.

Utdanningsforbundet mener det er bra at regjeringen nå åpner for at elevene kan komme tilbake til skolen. Skolegang og utdanning er en menneskerettighet, og for noen kan det være helt avgjørende for livssituasjonen å komme tilbake. Vi må ta på alvor at barn og ungdommer rapporterer om en lengsel etter sosiale relasjoner. Åpningen av skolen som regjeringen varslet i går, gjelder for hele grunnskolen, videregående opplæring, voksenopplæringen og for deler av universitets- og høgskolesektoren. De beste kildene for å få informasjon om de enkelte skoleslagene, er på nettsidene til Regjeringen og Utdanningsdirektoratet; i tillegg er det informasjon på Oslo kommune og Utdanningsetatens nettsider. Utdanningsforbundet nettsider inneholder også mye nyttig og oppdatert informasjon, spesielt rettet mot våre medlemmer; her kan dere finne svar på mye av det dere lurer på både som lærer og leder.

Nye veiledere

På pressekonferansen i går kom nye versjoner av veilederne for barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående opplæring. Mye er som i de første utgavene, men det er noen endringer det er verd å merke seg. Veilederen for ungdomstrinnet og videregående opplæring skal også gjelde for voksenopplæringen. I innledningen står det at veilederen skal gjelde for voksenopplæringen så langt det passer. Her kan du lese den siste utgaven som også omhandler voksenopplæringen.

Universitet og høgskoler

Universiteter, høgskoler og fagskoler skal fortsette fjernundervisning. Studenter som må være på lærestedet for å opprettholde studieprogresjonen, kan få tilgang. Lærestedene skal følge kravene til smittevernfaglig forsvarlig drift.

Åpning av skolene

Utdanningsforbundet har ment at en forutsetning for å åpne skolen for flere elever og trinn må være at det skjer på en måte som helsemyndighetene mener er trygg med hensyn til smittevernet. Samtidig har vi vært tydelige på at dersom de gjeldende krav til gruppestørrelser og avstand opprettholdes, vil gjenåpning for alle elever bare være mulig å få til gjennom at det gis et tilpasset og redusert tilbud. Det kan for eksempel gjøres ved en skoleuke med færre dager på skolen eller skoledager som er delt i to. Vi har vært opptatt av at det settes av tilstrekkelig tid for skolene for å kunne planlegge og forberede at flere kommer tilbake på en trygg og god måte.

Åpning og organisering av tilbudet må tilpasses lokale forutsetninger. Det vil trolig ikke være mulig for alle skoler å være klar til å åpne på mandag, derfor er det bra at de som trenger mer tid for å forberede seg, gis anledning til å åpne i løpet av neste uke. Det vil være behov for ulik organisering for å få dette til rent praktisk. Skoleeier og skolene gis både et ansvar og tillit til selv å vurdere hvordan de best kan organisere tilbudet til elevene. Ulike skoler gir ulike muligheter og løsninger, jeg tror vi vil se ulike varianter og kombinasjoner av vanlig skole, uteskole og noe hjemmeundervisning. Mange skoler er godt i gang med planleggingen, noen har kanskje ikke alt klart, uansett blir det et puslespill å få dette til å fungere innenfor de gjeldene smittevernhensynene. Men jeg tror på at lærerprofesjonen skal få dette til!

Utdanningsetaten har sendt informasjon til rektorene om hvordan de forventer at åpningen skal gjennomføres. Jeg har klippet inn et avsnitt som viser hvilke forventninger som ligger fra Utdanningsetaten til skolene. For mer og utfyllende informasjon må dere ta kontakt med skolens ledelse.

Fra Informasjonsskriv fra Utdanningsetaten til rektorene:

  • 5. til 10. trinn: På mandag bør dere åpne for elevene på 10. trinn. Alle trinn bør senest være på plass onsdag.
  • Videregående: På mandag bør elevene på Vg3 være på plass, på tirsdag Vg1-elevene, både YF og ST, og senest onsdag bør også Vg2-elevene være på skolen.
    I ukene etter 19. mai skal det gjennomføres skriftlig privatisteksamen ved 14 skoler. Eksamen gjennomføres på dagtid. Antall kandidater varierer mellom 20 og 150 per skole. Det er viktig at disse eksamenene gjennomføres slik de er planlagt og beskrevet i brevet der fikk 7. mai. Det betyr at skoledriften må tilpasses dette de aktuelle dagene.
  • Voksenopplæringen: Opplæringssentrene får bruke uke 20 til gjenåpning. Dere kan selv vurdere hvilke deltakergrupper som prioriteres først. Innen mandag 18. mai skal alle deltakere få tilbud om opplæring på opplæringssentrene.

I møte med Utdanningsetaten i dag har vi fått avklart følgende:

  • Dersom det er skoler som ikke er klare til å åpne etter planen til Utdanningsetaten, kan man avvike dette. Utdanningsetaten understreker at det står bør, og at det således ligger et handlingsrom her. Den informasjon de sitter med p.t., tilsier ikke at man tror det er et utstrakt behov for skolene.
  • Dersom lærere, etter avtale med skolenes ledelse, må jobbe overtid for å kunne gjøre klart til åpning, skal det godtgjøring etter gjeldene bestemmelser.

Barnehage

Barnehagene har vært åpne noen uker, og i all hovedsak ser det ut som om det går bra. Men vi får fortsatt meldinger om at ansatte ikke får avviklet pauser, at planleggingstiden utfordres, og at ansatte utfører betydelige renholdsoppgaver. Dette er bekymringsfullt. Oslo kommune kunne i går fortelle at tallet på barn som benytter seg av barnehagetilbudet, har økt fra forrige uke. Det er bra. Samtidig vet vi at dette varierer fra bydel til bydel, og at det i enkelte bydeler er grunn til å være bekymret for at mange velger å holde barna hjemme fra barnehagen. Det vil kreve ekstra innsats fra bydelene og fra Oslo kommune å trygge foresatte på at det er trygt å sende barna i barnehagen. Vi er kjent med at flere bydeler har stort fokus på dette, og at de leter etter gode tiltak for å få barna tilbake. Det er særlig grunn til å ha oppmerksomhet på sårbare barn og familier.

I veilederen for barnehage (versjon 2, publisert 7. mai) ble det gjort endringer på tre punkter:

  • Råd om rengjøring av utendørs leker
  • Flere eksempel for organisering i kohorter
  • Presisering av enkelte råd

Særlig kan det være verdt å merke seg at det åpens for at «kohorten» for eksempel kan ta utgangpunkt i barnehagens gruppeinndeling (avdeling), og at kohortstørrelsen kan tilpasses lokale forhold og størrelsen på avdelingen. Det kan også åpnes for noe større kohorter eller at 3 kohorter samarbeider om praktiske oppgaver. For småbarnsavdelinger kan en kohort bestå av opptil 4-5 barn, mens på en storbarnsavdeling kan en kohort bestå av opptil 8-10 barn. Dette er en oppmykning fra den første veilederen og vil kunne åpne for andre måter å organisere seg på i barnehagen. Det er viktig at vi får innspill på hvordan dette organiseres ute i den enkelte barnehage. Vi vil også ta kontakt med Oslo kommune for å be dem tydeliggjøre hvordan endringene i veilederne skal tolkes. Vi kommer tilbake med mer informasjon om dette.

Sammen om de gode løsningene - raushet og tillit

Mange ledere og lærere har allerede hatt krevende uker på grunn av koronasituasjonen, og trolig vil tiden fremover også kreve ekstra innsats av oss alle, men selv om mange nå er slitne, tror jeg også dagene vil preges av at mange lærere og ledere gleder seg til å få flere barn og elever tilbake i barnehage og skole. Vi savner hverdagene. Jeg minner igjen om hvor viktig partssamarbeid og god dialog mellom tillitsvalgt og leder er, ikke minst i tider som krever noe ekstra fra begge parter. De gode løsningene finner vi først og fremst i fellesskap, ved å vise forståelse for ulike roller, vise raushet og tillit til hverandre. Den nye hverdagen vil sikkert også gi oss noen nye erfaringer som kan bety at vi må justere kursen, sammen med lokale og nasjonale myndigheter. Det er derfor viktig for oss at vi fortsetter å ha dialogen med dere. Ta kontakt dersom dere har spørsmål eller synspunkter dere vil dele med oss.

Her kan dere lese de nye/reviderte smitteveilederne:

https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2020/oppdatert-smittevernveileder-for-barneskolen/

https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2020/smittevernveilederen-for-barnehage-er-oppdatert/

https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2020/oppdatert-veileder-for-ungdomsskole-og-vgo/

Les mer om hva Utdanningsforbundet mener om åpning av skolene her.

NB: Det er utarbeidet nytt støttemateriale til skole-/barnehageeier og ledere om bruk av smittevernveilederne. De ligger på Utdanningsdirektoratets sider og vil trolig være til god hjelp for våre ledere i barnehage og skole.

Fagfornyelsen går som planlagt

6. mai kom beskjeden fra Kunnskapsminister Guri Melby om at Fagfornyelsen vil innføres etter sommeren slik planen hele tiden har vært. Det blir likevel ikke helt på samme måte som det ville vært uten koronapandemien. Vi må komme tilbake til mer informasjon om hvordan innføringen blir. Fagfornyelsen er satt opp som sak i Utdanningsetatens MBU neste uke, vi vil trolig kunne si noe mer om innføringen etter dette møtet.

Les også dette.

Lykke til med arbeidet kommende uke - alt godt fra
Aina Skjefstad Andersen
leder Utdanningsforbundet Oslo

Kjære tillitsvalgte og medlemmer i Utdanningsforbundet Oslo. 

Så har vi lagt enda en annerledes uke bak oss, denne uken med både barnehager og deler av skolen åpne. Spenningen er nå knyttet til hva regjeringen beslutter om videre åpning av skolene. Det er ventet at informasjon om dette kommer neste uke. Utdanningsforbundet ønsker flest mulig elever tilbake til skolene, så raskt som mulig. Vi mener imidlertid at for å kunne ivareta smittevernet vil vi måtte ha en annen organisering og et annet innhold i opplæringen enn i en normalsituasjon. Les mer om dette her.

Denne uken har vi innhentet verdifull informasjon fra mange av våre tillitsvalgte og medlemmer i barnehage og skole. Takk for at dere tar dere tid til å gi oss disse tilbakemeldingene! Vi er avhengig av god og tett dialog framover, det er dere som gjør erfaringene og som vet hvor skoen trykker. Tett kontakt med våre tillitsvalgte vil være en prioritet for oss framover. Dersom dere har spørsmål, håper jeg at dere ikke nøler med å ta kontakt, vi er her for dere!

Digitalt 1 mai arrangement - hjemme og ute

Vi håper du vil delta på årets 1. mai-feiring, selv om den blir litt annerledes enn tidligere. Klokka 11 legger vi ut appell, dikt og korpsmusikk så man forhåpentligvis får litt 1. mai-stemning selv om vi ikke får vært fysisk til stede sammen. Vi har også tilsluttet oss LOs nasjonale 1. mai-markering og håper mange tar turen innom der også.

Utdanningsforbundet Oslos 1. mai kan du følge på våre nettsider og på Facebook. LOs 1. mai-feiring kan følges her.

Her kan du lese min 1.mai appell.

Utdanningsforbundet bidrar også i et gigantisk internasjonalt 1. mai prosjekt gjennom sin tilknytning til Education International (EI.)  Over 140 land har bidratt med videohilsen som skal ende i en tolv timers maratonsending på nett gjennom satsingen «Virtual May Day» (som er et initiativ fra Labourstart.org i samarbeid med ITUC). EI samarbeider derfor med den faglige online plattformen LabourStart (nyhetstjenesten om fagbevegelsen), International Trade Union Confederation og andre globale fagforbund for å organisere et online 1. mai-arrangement. Som leder i Utdanningsforbundet Oslo har jeg fått anledning til å hilse til fagforenigsvenner over hele verden gjennom et lite bidrag i denne videoen Det lages også en nettsak som legges ut på Utdanningsforbundets nettsider.

På vegne av oss på fylkeskontoret ønsker jeg dere en riktig god 1.mai.

Aina Skjefstad Andersen
Leder Utdanningsforbundet Oslo

Kjære tillitsvalgte og medlemmer i UDF Oslo

Mandag denne uken åpnet barnehagene og i neste uke er det AKS og skolenes tur, først ut er 1.-4. trinn og deler av den videregående opplæringa. Etter å ha vært mer eller mindre stengt siden 12. mars skal samfunnet nå nærme seg en situasjon nærmere normalen. Dette må gjøres på en klok måte.

I forbindelse med åpningen av barnehagene og skolene har det blitt utarbeidet veiledere om smittevern, i tillegg har Oslo kommune og Utdanningsetaten utarbeidet supplement til bydelene og skolene for å utfylle veilederne. Fullstendig informasjon kan dere finne på Oslo kommunes nettsider, og på TAVLA, Utdanningsetatens intranettsider (se også lenker nederst i dette brevet)

Veilederne er litt ulike, men bygger på den samme argumentasjonen. Vi betrakter disse veilederne som en form for kontrakt mellom myndigheter, ansatte, foreldre og barn/elever som har til hensikt å skape trygghet for alle. Det innebærer at det stilles andre krav til driften i barnehagene og skolene nå enn det gjorde før pandemien traff oss. Hensynet til smittevern må gå hånd i hånd med det pedagogiske arbeidet. Vi får tydelige signaler fra våre tillitsvalgte om at dette puslespillet er svært krevende å legge. Dette har også blitt tydelig kommunisert fra Utdanningsforbundet leder Steffen Handal i ulike medier siste uken.

Ny forskrift om åpningstid i barnehagene
Regjeringen vedtok torsdag en ny forskrift vedrørende åpningstider i barnehagene. Forskriften slår blant annet fast at man kan ha redusert åpningstid også etter 27.4.20   Utdanningsforbundet har vært pådrivere i å få på plass de denne forskriften. Innspill fra tillitsvalgte og medlemmer over hele landet har gjort det mulig å yte dette presset på myndighetene. Det er fint å oppleve at god argumentasjon når fram og fører til endringer der det er nødvendig og fornuftig. Les mer om dette her. Vi mener en redusert åpningstid i barnehagene vil gjøre det lettere å følge de anbefalte smittevernhensynene, samtidig som barna får den stabile voksenkontakten det legges opp til. En redusert åpningstid vil også gi rom for helt nødvendig pedagogisk planlegging for barnehagelærerne, det er viktig i en hverdag som krever noe nytt fra oss hver eneste dag.

Det er verdt å merke seg at den forskriftsjusteringen som ble varslet onsdag denne uka også gjelder skole. Og den omhandler ikke bare åpningstid, men også gruppestørrelse/hvor mange som er til stede samtidig.

Her er lenke til pressemelding om kortere åpningstid. Lenke til forskrift om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet (covid-19-forskriften)

Ressurssituasjonen i skolen
I skolen vil det være behov for flere lærere svært mange steder. Det legges opp til mindre grupper av elever, mer utetid og rutiner for hygiene og ekstra renhold for å nevne noe. Mange skoler har også store utfordringer knyttet til tilgjengelige arealer. Det vil kreve ekstra ressurser.

Veilederne angir ganske tydelig hvor mange barn det skal være per voksen i barnehagen, og antall elever per lærer i skolen. I tillegg legger den til dels sterke føringer for økt renhold og hygiene. Det er fint, men må også følges opp i praksis. Da trenger vi flere hoder og flere hender i sektoren. Vi har utrykt vår bekymring for ressurssituasjonen og mener at hensynet til smittevern, anbefalt gruppestørrelse og krav til normalt undervisningstimetall rett og slett ikke går i hop! Vi vil trenge flere ressurser for å overholde smittevernet og et forsvarlig pedagogiske tilbud.  Utdanningsforbundets leder Steffen Handal vil bruke de erfaringer lærere i barnehage og skoler nå gjør seg, for å synligjøre behovet for eventuelle endringer eller justeringer av veilederne. På samme måte vi gjør vi det i vår dialog med Oslo kommune og Utdanningsetaten. 

Videre åpning av skolene- 5.-10 og videregående opplæring
Når det gjelder videre åpning av skolen vet vi lite utover at eksamen er avlyst og smittevern anbefalingene som er nedfelt i veilederne. Vi må derfor komme tilbake til informasjon for mellom/ungdomstrinn og videregående skole. Du kan lese mer om avlysning av eksamen her.

Sårbare elever
Mange er bekymret for sårbare elever og hvordan man som lærer skal klare å ivareta disse innenfor de rammer som er gitt. Det lange fraværet fra barnehage og skole vil påvirke barn og elever ulikt. De fleste vil takle det på en god måte, men vi skal også være forberedt på at en del vil kunne ha behov for å reagere på det de har opplevd som en vanskelig tid. Det nasjonale elevombudet har utarbeidet en plakat med tre faser og åtte punkter, som kanskje vil være til god hjelp når dere skal ta imot elevene (lenke). Les også denne artikkelen.

Dere er viktige for oss
Vi har denne uken gjennomført en spørreundersøkelse blant våre tillitsvalgte i barnehage, den har gitt oss verdifull innsikt i hvordan gjenåpningen har vært og hvordan de ulike bydelene har organisert sitt tilbud. På et par dager fikk vi inn 100 svar. Tusen takk. Vi har også ukentlige møter med bydelslagslederne, som vi oppfordrer til å ha tett kontakt med tillitsvalgte i barnehagene. Denne uken har vi gjennomført tre Teams møter for tillitsvalgte på grunnskole, hvor vi både har forsøkt å svare opp en del spørsmål, samtidig har møtene gitt oss svært viktig informasjon om hvordan planleggingen av gjenåpningen går, hva som er utfordringene, bekymringene osv. Det er viktig for oss å være tett på i denne situasjonen, jeg oppfordrer dere derfor til fortsatt å bruke vår epost til å sende inn spørsmål eller kommentarer. Det er viktig for oss, for å kunne gjøre en best mulig jobb på vegne av medlemmene. Utdanningsforbundet sentralt vil i disse dager sende ut en spørreundersøkelse til være ledermedlemmer i barnehage og skole, jeg håper dere tar dere tid til å svare på den.

Vi har fått mange spørsmål som vi forsøker å svare opp, eller å få avklart med Oslo kommune eller Utdanningsetaten. Mye løses gjennom dialog, men det er nok også sånn at en del spørsmål ikke har det svaret vi skulle ønske oss. Vi vet at våre medlemmer strekker seg langt, men vi vet også at denne prekære situasjonen fører til at mange spørsmål ikke har en fasit eller et klart svar, - det er utfordrende. Vår rolle er å være her for dere og formidle deres erfaringer videre til nasjonale og lokale myndigheter.

Det er mye som skjer og ting skjer raskt, - jeg må innrømme at det til tider er krevende å holde oversikt over alt, samtidig er det vanskelig og til enhver tid vite hva vi bør sende videre til dere og hva som oppleves som spam. Dere må derfor hjelpe oss, ved å gi oss beskjed om hva dere trenger.

Jeg legger ved en del lenker i håp om å fange opp det mest relevante som har skjedd siste uke, men som tidligere sagt, dere må følge med på nettsidene til sentrale og lokale myndigheter, samt våre Korona sider, - de oppdateres fortløpende. Det gjenstår fortsatt mange avklaringer både fra nasjonale og lokale myndigheter, vi skal etter beste evne bestrebe oss på å holde dere oppdatert.

En siste ting: Utdanningsforbundet har i perioden 13.mars til 23.april vært omtalt i redaksjonelle kilder over 1000 ganger. I tillegg har det vært flere medieoppslag der Utdanningsforbundet har vært fremtredende i saken. Jeg håper dere legger merke organisasjonens synlighet i media, og at dere også føler litt stolthet over vår posisjon som samfunnsaktør, - det gjør i alle fall jeg. Samhold gir styrke!

Med ønske om en god helg
Aina Skjefstad Andersen
Leder Utdanningsforbundet Oslo

Vedlegg:

Til tillitsvalgte og medlemmer i Utdanningsforbundet Oslo

Når barnehager og skoler nå planlegger for en gradvis åpning, vil mange av våre medlemmer stå overfor nye problemstillinger og nye spørsmål.

Veilederen for gjenåpning av barnehager som kom denne uken, gir en del svar og er et godt utgangspunkt for det arbeidet som må gjøres, før man kan ta imot barn og ansatte i barnehagene. Veilederen gir imidlertid ikke alle svar, og mye må fortsatt løses gjennom dialog lokalt og sentralt. Vi er kjent med at Oslo kommune vil utarbeide et supplement til veilederen som etter planen sendes ut i begynnelsen av neste uke. Den vil forhåpentligvis bidra til ytterligere oppklaringer når det gjelder hvordan organiseringen av barnehager skal være i tiden fremover. Vi har dialog med byrådsavdelingen om dette og har avtalt et nytt møte før supplementet ferdigstilles og sendes ut.

Veilederen fra myndighetene gjelder for også for de private barnehagene; gjennom spørsmål vi har fått, ser vi at det kan være behov for en klargjøring av ulike forhold knyttet til private barnehager. Vi har bedt Oslo kommune om å tydeliggjøre dette i det som sendes bydelene i neste uke. Vi må komme tilbake til mer informasjon om dette.

Vi har fått en del spørsmål etter at veilederen kom, i all hovedsak er spørsmålene knyttet til helsefaglige problemstillinger. Det er viktig for meg å understreke at det er vanskelig for oss å svare på disse spørsmålene. Vi er ikke helsemyndigheter og kan således heller ikke vurdere hva som er klokt eller riktig knyttet til enkeltmedlemmers helsesituasjon. Vi må stole på helsemyndighetene som slår fast at det er trygt å åpne barnehager og skoler, så lenge smitteverntiltakene følges. Vårt svar til dere som er usikre eller urolige knyttet til egen helse eller livssituasjon, må derfor være at dere bør ta kontakt med deres fastlege for vurdering av en eventuell sykemelding eller tilrettelegging. Det er også viktig at man har dialog med leder om dette.

I arbeidet med planlegging av gjenåpning av barnehager og skoler, er det mitt hovedinntrykk at i all hovedsak går bra og at våre medlemmer strekker seg langt for å få dette til på en god måte. Jeg vil sende en ekstra tanke og takk til våre styrere og skoleledere som i disse dager har et særlig stort ansvar i arbeidet med å planlegge åpningen av barnehager og skoler. Mange ledere har svært krevende dager med å forvalte det oppdraget de har fått. Våre ledere vil stå overfor mange vanskelige valg og avveininger framover. Jeg ber om at alle viser litt ekstra forståelse for at også ledere har krevende dager, at de ikke har alle svar.  Vi bør vise både omsorg og tålmodighet for våre ledere i disse dager. 

Jeg minner om Lederhjelpen til Utdanningsforbundet, hvor ledere kan sende inn spørsmål og problemstillinger: eller ta kontakt direkte til fylkeskontorets lederkontakt: [email protected].  På koronasidene til Utdanningsforbundet vil man også finne svar på mange lederfaglige spørsmål.

Jeg legger ved disse artiklene hvor Utdanningsforbundet skriver om dette:

· Barnehageåpning: Styrere står foran en formidabel oppgave

· Dette ønsker lederne i barnehage og skole svar på før åpning

Jeg vil også understreke viktigheten av et godt partsamarbeid. I disse tider hvor vi hver dag møter nye og ukjente problemsstillinger, er det svært viktig å anerkjenne styrken som ligger i god dialog. Jeg forventer at tillitsvalgte og ledere har jevnlig kontakt og samarbeider tett for å legge til rette for best mulige dager for barn, elever og ansatte. Dersom dialog ikke er opprettet, er min oppfordring av dere gjør det NÅ.

Når det gjelder den gradvise åpningen av skolene 27.4.20, blir veilederne publisert 21.4.20. Vi venter i spenning på disse og har forventninger om at de vil gi retningslinjer som vil skape trygghet for elever og ansatte. Men som for veilederen for barnehage, vil det trolig være flere spørsmål som veilederne ikke kan besvare. Vi må derfor sammen finne svar på disse etter hvert som de dukker opp. Utdanningsforbundet sentralt har sendt innspill til disse veilederne og er i tett dialog med myndighetene om innholdet i disse.

Utdanningsforbundet Oslo har jevnlig kontakt med Utdanningsetaten og Byrådsavdelingen, det gir oss mulighet til å være tett på og drøfte de problemstillingene som dere løfter inn til oss.  Vi er derfor fortsatt avhengig av at dere sender oss spørsmål og problemstillinger. Spørsmål og svarsiden på Utdanningsforbundets nettsider oppdateres også jevnlig; her bør dere følge med.

For mange vil hjemmekontor fortsatt være aktuelt, og det kan være utfordrende på mange måter. Ikke minst er det uvant å ikke ha fysisk samhandling med elever og kollegaer, jeg vil tro mange føler på savnet av hverdagen. Jeg gjør det. Jeg kjenner også at det kroppslig er utfordrende med mange Teams-møter (øresus), og at jeg sitter mer foran skjerm en vanlig (stiv nakke). Hvis det fysiske arbeidsmiljøet på hjemmekontoret skaper problemer, kan det være en lurt å se om det er mulig å få brakt hjem større skjerm, kontorstol fra skolen eller annet. Det er viktig at vi passer på helsen!

Til slutt, fortsatt holde motet oppe, og husk at det ligger mye omsorg i en telefonsamtale. Et tips til dere tillitsvalgte som møter bekymrede medlemmer, kan være rett og slett å spørre dem: Hva skal til for at du skal bli roligere?

Mandag 20. april vil vi åpne sentralbordet på fylkeskontoret (kl. 9.00-15.00). Vi vil også være noe flere tillitsvalgte til stede på kontoret for å besvare henvendelse fra tillitsvalgte og medlemmer. Det beste vil allikevel være å sende oss epost: [email protected] , vi svarer (om jeg skal si det selv) ganske så raskt 😊

Med ønske om en god helg
Aina Skjefstad Andersen
Leder Utdanningsforbundet Oslo

Kjære ledere i Osloskolene og Oslobarnehagene.

Sjelden har lærere og ledere i skoler og barnehager vært så viktige som nå. God dialog mellom lederne, de tillitsvalgte og de ansatte blir avgjørende for at vi skal komme oss gjennom krisen på en god måte.

Vi er alle i en ny og utfordrende situasjon. Barnehagenes tilbud til foresatte med kritiske funksjoner er avgjørende for samfunnssikkerheten. Skolen er tom for elever, men skolens oppdrag består og fjernundervisning gjør ikke opplæringsoppdraget lettere eller mindre arbeidskrevende. Tvert imot ser vi nå hvordan lærere og skoleledere med minimal forberedelsestid leverer imponerende undervisning til landets elever. Dere imponerer foreldre, oss tillitsvalgte og myndighetene.

Vi opplever at ledere i skoler og barnehager nå er aller mest opptatt av hvordan de kan bidra til at samfunnet fungerer på best mulig måte i dette som må kunne beskrives som en unntakstilstand. Samtidig må lederne sørge for at de ansatte kan være trygge for smitte. Dette krever ledere som tar ansvar og som kjenner sin virksomhet og sine ansatte. God dialog mellom lederne, de tillitsvalgte og de ansatte i utdanningssektoren blir avgjørende for at vi skal komme oss gjennom krisen på en god måte.

Situasjonen tvinger også fram at både ledere og lærere må ta beslutninger på usikkert grunnlag, og det vil bli gjort feil både av ledere og lærere. Vi må være rause og ta utgangpunkt i at alle forsøker med beste intensjoner – vi alle famler og tviler oss fram til beslutninger i disse dager.

Utdanningsforbundet Oslo vil på det sterkeste anbefale alle våre ledermedlemmer til å følge med på nettsiden udf.no. Der oppdaterer vi fortløpende spørsmål og svar. Vi jobber kontinuerlig med å finne avtaler og løsninger sammen med de andre partene i arbeidslivet og på politisk hold.

Dere skal også vite at vi er tilgjengelig for dere for både spørsmål om egen arbeidssituasjon eller som samtalepartner om det dere står i. Vi er her for dere.

Ta kontakt med oss på epost eller på telefon:

Med vennlig hilsen

Atle Andre Danielsen
Leder for lederråd
[email protected]  404 52 401

Kjære tillitsvalgte.

Utdanningsforbundet Oslo vil fortsette å sende dere Ukeinfo, også i denne merkelige situasjonen som vi alle er i. Vi har forståelse for at det er svært krevende dager og ikke minst mange ulike plattformer og kanaler å holde styr på, så vi vil derfor forsøke å begrense vår informasjon til forhold knyttet til koronasituasjonen.

Fylkestillitsvalgte og ansatte har alle i hovedsak hjemmekontor og forsøker etter beste evne å administrere kontoret gjennom epost og elektroniske møter. Det viktigste for oss i denne perioden er å bistå våre medlemmer ved å svare på spørsmål og ikke minst formidle ulike problemstillinger videre til politisk og administrativ ledelse i Oslo kommune. For medlemmer i andre tariffområder vil vi også formidle spørsmål vi ikke kan svare på til Utdanningsforbundet sentralt, som har kontakt med arbeidsgivere og andre myndighetspersoner.

Hovedsammenslutningene og Oslo kommune har inngått en avtale om midlertidig endring av fleksitidsavtalen i Oslo kommune. Endringen er at man går bort fra kjernetid, til at det er en ytre ramme for arbeidstid fra 07.00 til 20.00. For våre medlemsgrupper vil dette i hovedsak gjelde for styrerer og administrativt ansatte.

Unio og Oslo kommune har også inngått en avtale om å utvide rammen for overtidsarbeid.

Dette er en krevende og uforutsigbar situasjon som har snudd opp ned på hverdagen for oss alle, og i går kom meldingen om at tiltakene fra regjerningen videreføres til etter påske i første omgang.

Mange har tøffe dager både på jobb og privat. Vi vet at våre medlemmer strekker seg langt, og at læreprofesjonen tar et stort samfunnsansvar i denne helt spesielle situasjonen. Det er flott å se hvordan lærere i barnehage og skole deler, samarbeider og tilrettelegger til det beste for barn, elever, studenter og andre i utdanningssektoren. Men det er også viktig å understreke at vi må passe på oss selv. Det er grunn til å tro at dette blir langvarig, og ingen er tjent med at vi strekker strikken for langt. Det er også uttrykt både fra Direktør for Utdanningsetaten i Oslo og Kunnskapsministeren:

«Kjære lærere, dere trenger ikke å jobbe døgnet rundt, dere skal ikke jobbe døgnet rundt. Dere skal vare lenge, og da må dere ikke bli så slitne. Og det trenger ikke være perfekt», sa Marte Gerhardsen i nettmøte på Corona-siden på FB 23.mars.

«Helt enig med Marte Gerhardsen! Mange strekker seg nå langt, og det er flott, men de må ikke tøye strikken for langt, ingen av oss verken forventer eller ber om det perfekte nå», sa kunnskapsminister Guri Melby på Twitter.

Vi ber dere lytte til dem. Nye plattformer, kontakt med elever som er hjemme, med kolleger som også sitter spredt omkring, krever mye av alle. Dette er tiden for å huske at godt nok er godt nok. Mange prosjekter man planla eller var i gang med, må sannsynligvis legges på is. Det må vi leve med, for det er viktig at kreftene holder.

Utdanningsforbundet Oslo har medlemmer innen mange tariffområder og i mange ulike virksomheter, også for disse medlemmene er det utfordrene dager, med stort arbeidspress og stor grad av uforutsigbarhet. Selv om våre medlemmer har ulike utfordringer og problemstillinger som arbeidstakere, er det viktig for meg å være tydelig på at dere ikke må nøle med å ta kontakt, vi er her for dere, send e-post til [email protected].

Jeg ber dere tar vare på dere selv og vise omsorg for hverandre. En viktig forutsetning for å legge til rette for best mulige dager er tett og god dialog på arbeidsplassene. Denne dialogen bør ikke bare handle om hvordan man kan tilrettelegge for tilsynsordninger, gode opplæringstilbud osv, men også om hvordan vi kan vise omsorg for hverandre i en tid som er vanskelig for mange.

Kun det beste til dere alle fra Aina Skjefstad Andersen - leder i Utdanningsforbundet Oslo

Til alle tillitsvalgte på offentlige skoler i Oslo

Utdanningsetaten og Utdanningsforbundet ble torsdag 19.03.20 enige om at følgende tekst skal sendes til rektorer og tillitsvalgte i skolen:

Utdanningsetaten i Oslo og Utdanningsforbundet i Oslo har på grunn av situasjonen skolene nå står i, blitt enige om å suspendere forhandlingene om arbeidstid. Kravet om at forhandlingene skal være ferdige og ny arbeidstidsavtale sendes inn til UDA innen 1.4.2020, bortfaller. I praksis betyr det at avtalen for skoleåret 2019-2020 prolongeres ut skoleåret 2020-2021 inntil videre. Vi vil komme tilbake til tidspunkt for når skoler kan ta opp igjen forhandlingene om en av partene ønsker det.

Dette betyr at arbeidstidsforhandlingene for skoleåret 2020/2021 nå utsettes på grunn av koronasituasjonen. Avtalen dere har i dag, prolongeres (forlenges) dermed inntil videre, men forhandlinger kan gjenopptas når skolesituasjonen er tilbake i et mer normalt spor, dersom en av partene ønsker det. Dersom dere allerede er ferdige med forhandlingene, er det ny avtale som gjelder.

I praksis betyr dette at dere som tillitsvalgte i Utdanningsforbundet nå ikke behøver å forhandle arbeidstid med arbeidsgiver før ny beskjed om at forhandlingene kan gjenopptas, blir gitt.

Når det gjelder den spesielle situasjonen dere nå er i, hvor arbeidstid for mange reguleres av andre faktorer enn før (omsorg for egne barn, når elever er tilgjengelige, mulighet for kontaktpunkter med kollegaer, m.m.), er det viktig at tillitsvalgte har god kontakt med rektor, at dere finner løsninger som gir best mulig fordeling av arbeidsbyrden, og at det tas hensyn til at mange nå har omsorgsoppgaver som må løses samtidig som de jobber hjemmefra.

Kjære tillitsvalgte i Utdanningsforbundet Oslo.

Vi er i en spesiell situasjon som krever mye av oss alle. Meldingene vi får fra våre medlemmer og gjennom ulike medier viser at våre medlemmer gjør en formidabel innsats og strekker seg langt i denne nasjonale dugnaden. Mange av våre medlemmer kjenner på og tar et stort ansvar, og det er flott å se hvordan dere deler og stiller opp for hverandre og for barn, elever, studenter og andre brukere innenfor Utdanningssektoren.

Samtidig er situasjonen uoversiktlig og svært annerledes for de fleste av oss, og for mange kan dette bidra til både uro og usikkerhet. For Utdanningsforbundet Oslo er det viktig å formidle at den gode jobben som gjøres blant våre medlemmer, legges merke til av mange. Tusen takk.

Vi vil gjøre vårt for å besvare og formidle videre de spørsmål og problemstillinger som dere måtte ha i en ny og krevende hverdag. Send spørsmål til [email protected]

Vi har fått noen meldinger om at arbeidsbelastningen oppleves som stor, og at hverken dagene eller arbeidsoppgavene ser ut til å ha en ende. Vi vil være tydelige på at man lokalt må ha god dialog om hvordan man best kan organisere seg slik at man får gitt den opplæringen barn og elever har krav på, samtidig som arbeidsbelastningen ikke må bli for stor for den enkelte lærer. Vi er i en ekstraordinær situasjon, og det krever ekstraordinære tiltak og vurderinger. Vi må sammen søke etter fornuftige løsninger både når det gjelder hva som skal gjøres av oppgaver, hvordan de best kan løses, og ikke minst hvordan vi kan bidra til at flest mulig holder seg friske og på den måten holder Norge i gang.

Vi har god kontakt med administrativ og politisk ledelse i Oslo kommune og formidler innspill fra dere jevnlig, så bruk gjerne vår epost til å sende oss innspill om hvordan ting fungerer på deres arbeidsplass.

Utdanningsforbundet oppdaterer fortløpende sine koronasider, bl.a. med spørsmål og svar. Her er det lurt å følge med. 

Information in english

Lenker:

Koronaepidemien vokser raskt, og alvoret i situasjonen øker for hver dag som går. Dette er en ekstraordinær situasjon som også utfordrer vår evne til å opptre med kollektiv solidaritet.

Tilliten mellom befolkning og myndigheter avhenger av at det tas nødvendige og gode beslutninger for å redusere smittefare og gi best mulig helsehjelp til alle dem som rammes.

Utdanningsforbundet er i tett kontakt med kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet og KS om håndteringen av pandemien. Utdanningsforbundet Oslo har tilsvarende kontakt med politisk og administrativ ledelse i Oslo kommune.

Dette er en krevende situasjon for oss alle, og det er mange som kjenner på utrygghet og uro. Vi vil gjøre vårt for å svare på spørsmål som våre tillitsvalgte og medlemmer har, men understreker at de viktigste kildene for informasjon er nasjonale og lokale myndigheter (se lenker nederst).

Fylkeskontoret er stengt for besøkende, men opprettholder driften via hjemmekontor for alle fra mandag 16. mars.  Vi kan nås på e-post [email protected].

Alle våre kurs og samlinger er avlyst eller utsatt. Dette gjelder også årsmøtene i bydelslagene.

Stengte barnehager og skoler

Selv om alle barnehager og skoler er stengt fra og med i dag, opprettholdes arbeidsplikten for oss alle. Det er arbeidsgiver som disponerer sitt personale innenfor de retningslinjer helsemyndighetene har gitt.

Elevene skal få opplæring selv om skolen er stengt. Det er også viktig at barn med foreldre som arbeider i samfunnskritiske sektorer, fremdeles har et sted å være slik at foreldrene kan utføre samfunnsmessig viktig arbeid. Politikerne både nasjonalt og kommunalt har derfor besluttet at disse barna skal få tilsyn. Det samme gjelder for barn med særlige omsorgsbehov som ikke blir ivaretatt når barnehage, skole eller andre dagtilbud er stengt. Barnehager og skoler må derfor disponere ressursene slik at de kan ivareta disse barna.

Som fagforening for lærere er vårt råd:

Vi forventer at alle arbeidsgivere tar hensyn til lærere som tilhører risikogruppene, dvs. de som er over 60 år og/eller har risikabelt underliggende sykdomsbilde, skjermes for oppgaver som krever tilstedeværelse på arbeidsstedet. Det samme må gjelde for lærere som i sin husstand har nærstående som tilhører risikogruppene.

Vi oppfordrer våre tillitsvalgte til å ta kontakt med sin leder for å medvirke til å finne gode ordninger for å få på plass relevante tilsynsordninger for de barna som trenger det, for god kommunikasjon og fornuftig bruk av arbeidstiden.

Utdanningsforbundet vil løpende oppdatere sine nettsider. Der vil dere finne informasjon spesielt rettet til Utdanningsforbundets medlemmer. Ofte stilte spørsmål og annen relevant informasjon vil bli publisert fortløpende.

Vi anbefaler også å følge med på den informasjonen som gis fra myndighetene gjennom nettsidene til FolkehelseinstituttetHelseNorge og Oslo kommune.