ÅRSFEST SØRFOLD 2021

Tor Eggesvik
Telefon: +4741302986

Fredag 12. november arrangeres årets årsfest sammen med Fauske og Saltdal

Foredraget med Marco Elsafadi er  gratis og i Fauske kino 19.00.

Etter foredraget inviteres alle på treretters middag på Scandic Fauske.

PÅMELDINGSFRIST 1. NOVEMBER til [email protected]

Marco er født i en FN-leir i Libanon og var flyktning i 12 år før han fikk opphold og senere statsborgerskap i Norge i 1987. Han har gjort seg bemerket som basketballspiller i eliteserien med 12 år på det norske landslaget.

I 2002 stiftet han organisasjonen New Page som frem til 2011 jobbet med vanskeligstilt ungdom, rusproblematikk, skoleskulk, fritidsproblemer og vold. I løpet av tre år ekspanderte organisasjonen til 60 ansatte og ble dermed en meget viktig støttespiller for barnevernet i Oslo, Bergen og Stavanger. Han holder også mye foredrag om emner relatert til denne erfaringen.

I 2009 forandret livet til Marco Elsafadi seg dramatisk. Han ble rammet av en nervesykdom som førte til at han måtte sitte i rullestol. Legene fortalte ham at veien tilbake ville bli tung, og med knallhard trening, enorm viljestyrke og et positivt fokus klarte han å kjempe seg ut av rullestolen igjen.

Marco fikk prisen for «Årets mest fengslende foredrag» i 2005 og «Årets foredrag» i 2006 av kursarrangøren Confex. Under Idrettsgallaen 2006 fikk han dessuten prisen som “Årets forbilde” for sitt engasjement på og utenfor banen, og for sitt arbeid i New Page fikk han utdelt Åpenhetsprisen 2007 av Mental Helse. I 2008 fikk han Amalie Laksovs Minnepris for sitt engasjement for menneskerettigheter.

I 2013 vant Marco Elsafadi Mesternes Mester på NRK. Høsten 2015 lansertes boken «Marco – ildsjel og forbilde» skrevet av Erik Fossen. Det kan være verdt å nevne at alle Marcos inntekter fra salg av boken går til å hjelpe syriske flyktninger i Libanon.

Her kan du se mer informasjon om Marco