Utdanningsforbundets innspill til veilederne for gjenåpning av barnehager og skoler

Publisert: 21.04.2020

Lurer du på hvilke innspill vi har gitt til veilederne for gjenåpning av barnehager og skoler? Utdanningsforbundet har gitt mange innspill og har fått kommentere utkast underveis. Det betyr derimot ikke at regjeringen har valgt å hensynta alle innspill fra profesjonen.

Ansatte i skoler og barnehager var lovet klare og tydelige råd i veilederne, og gode sjekklister for hva som må være på plass.

Nå er også veilederen for skole på plass og mange spør hva Utdanningsforbundet har gjort for å påvirke de? Hovedtillitsvalgte i hele Norge er i jevnlig kontakt med sine tillitsvalgte ute på arbeidsplassene og tar med seg alle de signalene til sin fylkesleder som direkte har gitt innspillene videre til det sentrale leddet.

Der har de utarbeidet konkrete innspill til hva vi mener må være med i en slik veileder. Utdanningsforbundet har i tillegg fått kommet med innspill til utkast, før de endelige veilederne var på plass.

Selv om prosessen er rett, betyr ikke det at regjeringen trenger å ta med alle innspill fra profesjonen. Vi registrerer at mye er hensyntatt, men kanskje ikke det viktigste for skole, nemlig råd til gruppestørrelse. Når spriket i anbefalingene for avtand mellom mennesker og gruppestørrelser i samfunnet er så store, fremstår det som lite forståelig.

Videre er det noe som skurrer, mener vi. Kravene til smittevern og helse krever mer ressurser enn normalsituasjonen tilsier. Det forstår alle, og vi mener barnehagene og skolene må tilføres mer ressurser for at åpningen skal bli vellykket.

I barnehagene har man allerede gjort seg erfaringer. Det er f.eks. ikke er tatt hensyn til at bemanningsnormen ikke gjelder for hele åpningstiden. Dette gjør at man umulig kan gjennomføre kohortene innenfor vanlig åpningstid. Hvordan man skal få gjennomført pauser og  plantid/ubundentid sier veilederen ikke noe om. Man kan samarbeide med en annen kohort men det betyr at en voksen kan være alene en halv time med 12 barn over tre år og seks barn under tre år under pauseavviklingen.

Her er link til våre innspill til smittevernveilederen for barneskole og SFO. Merk deg at det er en innledende tekst og link til to ulike dokumenter med innspill.

Her kan du lese om veilederen for barnehage, og nederst på siden er det link til våre innspill til den

Vi oppfordrer også alle våre medlemmer til å holde seg oppdatert på Utdanningsforbundets nettsider, både de nyhetene som legges ut jevnlig,
og den kontinuerlig oppdaterte Koronasiden.