Pensjonistnytt

Publisert: 04.04.2022

Pensjonistnytt fra pensjonistrådene i Utdanningsforbundet Bodø og Nordland viser at etter lite aktivitet i to år begynner man endelig å kunne planlegge aktiviteter for pensjonistmedlemmene i Utdanningsforbundet igjen.

Informasjon fra pensjonistrådet i Utdanningsforbundet Bodø

Pensjonistrådet har 4.april avholdt fysisk møte (endelig).

Følgende tema var tatt opp:

• Pensjonistnytt fra Pensjonistrådet i Utdanningsforbundet Nordland (se nedenfor)
  • Barnehage- og skolebehovsplanen som har vært ute på høring vinter/vår 2022 fra Bodø kommune. Pensjonistrådet slutter seg til høringssvaret fra styret i Utdanningsforbundet Bodø.
  • Planlegging av/tanker og ideer om aktivitet fremover:
    1. Undersøke mulighet for et kurs/seminar med tema pensjon/trygd/tariff.
    2. Vurdere mulighet for en organisert dagstur med buss i regionen, med besøk/omvisning på et sted og mat. Påmelding og egenandel.
    3. Undersøke mulighet for skolebesøk på en av de nye skolene i kommunen.
    4. Planlegge for at man skal klare å arrangere julebord i november/desember
  • Utvidelse av pensjonistrådet. Det er ønskelig at rådet består av 5 personer. Det er tradisjon med at man har meldt seg/blitt forespurt, men det er en målsetting at pensjonistrådets medlemmer velges på lokallagets årsmøte.

Mvh
Pensjonistrådet i Utdanningsforbundet
Bodø Sture Helskog, Trude Albertsen og Margrethe Riibe.

Har du ideer til aktivitet og/eller ønsker å bidra, ta kontakt med oss: [email protected]

______________________________________________________________________________

Pensjonistnytt (Nordland)

Mars 2022

Selv om enkelte fortsatt plages av korona, så håper vi at de fleste er i full gang med sine gjøremål. Pensjonistrådet i Utdanningsforbundet Nordland har hatt møte. Litt om de saker vi behandlet.

1. Oppsummering av pensjonistseminaret i november 2021.

Evalueringen viste gode tilbakemeldinger angående program og gjennomføring. Dessverre var det få lokallag som deltok. Bare 14 av 41 lokallag var representert. Dette var skuffende svak oppslutning. Lokallagene som ikke har pensjonistråd oppfordres til å opprette råd for pensjonister.

1. Pensjonistenes representasjon og innflytelse i Utdanningsforbundet.

Oppsummering av fase 1.

Deltakelse: Fylkeslag 11 (100%) Lokallag: 236 av 363 (65%)

Medlemmer: 2164 av 7915. (27%)

Konklusjon

Både i fylkesstyrene, fylkenes pensjonistråd, lokallagene og blant pensjonist- medlemmene er stor grad av enighet om at pensjonistråd er en god måte å ivareta pensjonistmedlemmenes innflytelse i Utdanningsforbundet på.

1. Gjennomgang av krav/innspill til statsbudsjettet for 2023

Unio møter Arbeids- og Inkluderingsdepartementet i møte 19. april. Unios delegasjon    møter med 2 delegater, én av de to er fra sekretariatet i Utdanningsforbundet.

1. Innspill trygdedrøftinger for 2022.

Møter med Departementet 16. mai og avsluttende møte 18. mai. Her møter også Unio og Utdanningsforbundet som nevnt ovenfor.

1. Planlegging av nytt pensjonist-seminar til høsten 2022.

Vi planlegger nytt pensjonist-seminar i oktober og synes det er hyggelig med innspill fra dere om tema dere ønsker at vi skal ta opp.

1. Nordisk pensjonisttreff 2022.

Utdanningsforbundet sentralt har vedtatt at ingen skal delta i Danmark 27. juni-1. juli 2022. Fra sentralt pensjonistråd og pensjonistrådslederne i møte 16. mars kom det sterke reaksjoner på behandlingsmåten. Har saken vært politisk behandlet? Burde ikke sentralt pensjonistråd i det minste fått uttalt seg?

Torgeir Pettersen- leder                             Margrethe Lundgård Riibe- nestleder