Innspill til Hovedutvalget for skole, barnehage og kultur, 4.5.22

Publisert: 03.05.2022

Utdanningsforbundet ønsker først å gi et generelt innspill til Hovedutvalget når det gjelder fokus på oppvekst. Vi savner et engasjement som gjenspeiler de utfordringene vi har synliggjort for politisk nivå gjennom alle kanaler over flere år.

Leder for hovedutvalget har selv bakgrunn fra skole. Likevel opplever vi ikke at dette er med på å sette oppvekst på agendaen. Utdanningsforbundet mener at de utfordringene vi har synliggjort fra sektoren burde fått mye større oppmerksomhet i utvalget.

Innspill til sakslista:

SAK 20/22 - Bakgrunnsnotat - Noen nøkkeltall om utviklingstrekk i det spesialpedagogiske tilbudet i skoler og barnehager i Kristiansund kommune

Utdanningsforbundet ønsker først å takke utvalget for at dere etterspør mer informasjon om spesialundervisningen i Kristiansund. Vi vil likevel benytte sjansen til å minne om våre medlemmers bekymring og den uriktige framstillingen administrasjonen har når det gjelder spesialundervisningen i Kristiansund.

Under behandling av budsjett for 2022 kom vi med følgende innspill:

«Utdanningsforbundet er bekymret for om Kristiansund kommune gir barn nødvendig spesialpedagogisk hjelp. Spesialundervisning er en lovpålagt rettighet. Vi har fått klare tilbakemeldinger på at vår bekymring er reell. Vi har fått tilbakemelding på at vedtakene om spesialundervisning i barnehagen gjøres med store avvik fra sakkyndig tilrådning. Når kommunen har en reell økning i barn og unge med behov for spesialpedagogisk hjelp, er kommunen forpliktet til å tilby nødvendig tiltak. Å ta fra de svakeste er ikke greit. All forskning viser at mangel på nødvendige tiltak tidlig, vil føre til økt behov senere i utdanningsløpet. Når vi ser dette i sammenheng med hva våre medlemmer melder om lite eller ingen vikarer ved sykdom og annet fravær, er dette langt over streken for hva som er greit».

Utdanningsforbundet ønsker fortsatt å uttrykke bekymring for gjennomføring av spesialundervisning og samtidig trekke paralleller til vårt innspill som er sitert. Gis det ikke tidlig innsats som samsvarer med behov i tidlige år, vil det gi økende behov senere i utdanningsløpet.

Våre medlemmer forteller oss at ved en lærers fravær i skolen er det spesialundervisningen som først må vike. Det går ikke an å få resultat eller måle spesialundervisningen når den i praksis veldig ofte ikke blir gjennomført. En ting er hva som er planlagt på papiret, en annen ting er hva som er den reelle gjennomføringen.

Hovedutvalget bør sette seg inn i de lovkrav som gjelder. Når skoler og barnehager ikke har penger nok til å følge opp barn og elevers rettigheter etter gjeldende lovverk, bryter kommunen loven.

At Kristiansund ligger over Kostragruppe 9 er for oss ikke underlig, men heller et resultat av altfor trange budsjetter og liten vilje til å sette spesialundervisning på agendaen. Vi vil også benytte anledningen til å minne om to tidligere prosjekt i Kristiansund; «Levekårsprosjektet» og prosjektet «Rett diagnose, feil medisin». Utdanningsforbundet oppfordrer utvalget til å sette seg inn i hva disse omhandlet.

1. Hovedutvalget bør etterspørre fakta om faktisk gjennomførte timer. Her finnes ingen dokumentasjon.
  2. Hovedutvalget bør sørge for involvering av de lærerne som jobber med spesialundervisning slik at de kan bidra inn som profesjon og med sin fagkompetanse nå når det er satt fokus på spesialundervisningen.