Innspill til Bystyret, 29.09.22

Publisert: 04.10.2022

Til bystyresekretær!

Ber om at du videresender til deres representanter i Bystyret. Takk.

 

Under finner dere Utdanningsforbundet sitt innspill til sak 81, 82 og 84.

Kort oppsummert:

Sak 81/22 - Månedsrapport august 2022

Sak 82/22 - Kvalitetsmelding 2021

Sak 84/22 - Kristiansund kommune - an attraktiv arbeidsplass. Vi ber Bystyret lese vårt innspill og utsetter å fatte vedtak i denne saken. Styringsdokumentet er lagt til behandling i Bystyret uten at Utdanningsforbundet har fått medvirkning (Udf i streik) slik planen foreligger. 

 

Dette bildet er Fremtidsverktøyet fra KS og viser utfordringer vi har i kommunen vår. Når vi vet at oppvekst har ei svært trang økonomiske ramme, stiller vi oss sterkt kritisk til kommunenes bruk av penger til IKKE-lovpålagte oppgaver (lenke: Steg 2: Min kommune - KS)

 

 

 

Utdanningsforbundets innspill til Bystyret:

SAK 81/22: Månedsrapport august 2022 

Side 23: Sektor Oppvekst har hatt en stigende trend i antall rapporterte avvik. Utdanningsforbundet syns det er positivt at sektoren er bevisst sitt ansvar og plikt til å melde fra om avvik i tjenestetilbudet.  

  

Side 39 «Oppvekst»: 

Skoler og barnehager melder om utfordringer med økning i spesialpedagogiske tilrådinger fra PPT. På enkelte skoler utløser dette omfattende enkeltvedtak uten tilsvarende økonomiske rammer. Det er dialog mellom enhetsleder og kommunalsjef om disse sakene, og en prøver å finne en balanse mellom behov, tjenesteorganisering og evt. styrking av økonomisk ramme noe.  

Utdanningsforbundet ønsker å trekke fram dette, da det synliggjør sektoren sine utfordringer med alt for lave budsjettrammer. (Vedlagt finner dere også et skriv med situasjonsbeskrivelse fra en skole, levert ut til Hovedutvalget for skole, bhg og kultur). Dette ser vi på som bekymringsfullt, og gir ledere og lærere minimale forutsetninger for å innfri det lovpålagte tilbudet. Bystyret må stille spørsmål ved denne utviklinga og konsekvensene av for lave budsjettrammer!  

  

Side 40: "PP-tjenesten": 

«Enheten har per i dag for stor arbeidsmengde per årsverk, og sykefraværsnivået gir ytterligere utfordringer med å svare ut de lovpålagte oppgavene på en bærekraftig måte for de ansatte» Utdanningsforbundet er bekymret for det høye sykefraværet i PPT, og konsekvensene dette vil ha for ansatte og tjenesten framover. 

  

Side 40: "Avvik": 

Redusert merforbruk pga. sykelønnsrefusjoner som følge av høyt sykefravær hittil i år (11,55 %) vakant logopedårsverk frem til 15. august, samt vakanse på 1,4 årsverk i påvente av endelig fastsettelse av budsjettramme fra 2023.  

Betyr dette at vakansen er planlagt pga. økonomi, at det er budsjettrammene som styrer hvorvidt enheten vil lyse ut stillingene? 

  

Enheten ble tilført kroner 600 000 i budsjettoppjustering etter bystyrevedtak i juni. Kommunedirektør har i sitt forslag til kommende økonomiplanperiode foreslått et nedtrekk på kroner 500 000 for PPT.  

Utdanningsforbundet stiller spørsmål ved om de 600 000 kr som ble vedtatt i juni er tenkt videreført i budsjettet for 2023?  

  

Side 41: "Tiltak og konsekvenser" 

Tiltak og konsekvenser: I 2021 og 2022 dekkes underbudsjetterte lønnsrammer (fra lokalt lønnsoppgjør 2019 hvor det ble tatt tak i et mangeårig etterslep i lønnsutviklingen i PPT) opp med bruk av tidligere avsatte fondsmidler. 1,4 årsverk holdes vakant.  

Her oppfordrer vi Bystyret til å lese hele avsnittet. 

  

For å rigge PPT økonomisk til å kunne ivareta sitt nye mandat og oppgaver overført fra Statped (jfr. Meld. St. 6 (2019-2020)), må budsjettrammene være dimensjoner tilsvarende. Hvis ikke vil ikke PP-tjenesten ikke lykkes. 

  

Utdanningsforbundet er svært bekymret for de lave budsjettrammene, vakansen og de konsekvenser dette vil ha for ansatte sin helse, elevens rettigheter og konsekvenser for å lykkes med å rekruttere og beholde god arbeidskraft i tjenesten.  

  

 

Side 42 "Grunnskolene": 

Negative trender på nesten alle enheter med merforbruk og innsparing på vikarer. Dette får konsekvenser for sykefravær og for tjenestetilbudet. Det blir rovdrift på ansatte, og elever får ikke det opplæringstilbudet de har krav på. Ukvalifiserte settes inn i stedet for lærer for å redusere kostander. En altfor lav budsjettramme er en umulig oppgave for rektor og uten at det får konsekvenser for tjenesten. 

  

Sammenstilling av konsekvenser: 

Sammenslåing av klasser/elever/timer og nedbemanning vil gi større utfordringer i tett elevoppfølging.   Reduksjon i ledelse/administrasjon vil øke arbeidsbelastning og gi utfordringer i tett oppfølging til personalet totalt sett  Sparing på og bruk av ufaglærte vikarer går ut over lærertettheten og opplæringstilbudet.  Økt belastning på lærerne = økt sykefravær  Redusering av det lovpålagte tjenestetilbudet. 

  

 

Side 54: "Barnehager og Opplæringstjenesten":  

Fremdeles høyt sykefraværet hittil i år og fortsatt høyere enn på samme tid i 2021. 

Utdanningsforbundet oppfordrer Formannskapet til å etterspørre innsetting av faglært vikar ved sykdom hos barnehagelærere og gjennomføring av enkeltvedtakene (spesu). I tillegg er det 20% -stilling som ikke er erstattet. Hvorfor ikke det? 

Det kan også være betimelig å spørre om det høye sykefraværet og bruk av ufaglærte som vikar for barnehagelærer kan få konsekvenser for tidlig innsats og utfordringer senere i utdanningsløpet. 

  

Utdanningsforbundet mener det er tydelig at det er en utopi å dreie penger fra oppvekst til helse slik situasjonen er i sektoren. 

 

82/22 - Kvalitetsmelding 2021 

Elever og personale  Lærertetthet og lærernorm 

Ifølge kvalitetsmeldinga oppfyller vi lærenormen. Dette er tall hentet fra GSI og som viser hva skolene har rapportert inn av ansatte lærere på den enkelte enhet. Tall og statistikk fra SSB viser realiteten i skolen når det kommer til hvem som faktisk underviser elevene. I juni kom oppdaterte tall fra SSB og viser en økning i ukvalifiserte som underviser i skolen, fra ca. 17 % i 2020 til 18,2% i 2021:  

 

NB! Prikk betyr at det er så få at de kan identifiseres. 

 

Utdanningsforbundet mener det er bekymringsfullt at det er et såpass økende antall undervisningstimer som blir utført av ufaglærte.  

Våre medlemmer forteller oss at ved en lærers fravær, er det spesialundervisningen som først må vike.  

En ting er hva som er planlagt på papiret, en annen ting er hva som er den reelle gjennomføringen. 

 

6 Spesialundervisning 

Kvalitetsmeldinga trekker fram: Tallene for spesialundervisning i Kristiansund kommune har vært forholdsvis stabile men økende de siste tre årene. Det som er verdt å merke seg er at elevtallet i kommunen er synkende, samtidig som at tall for spesialundervisning øker. 

Videre: Det betyr at «mange» elever får tildelt «litt», og en lav terskel for tildeling. 

Og: Kristiansund kommune vil i årene fremover ha fokus på mer inkluderende praksis, tverrfaglighet og spesialpedagogikk. 

Vi mener det er viktig å anerkjenne at barn/ elever har det behovet de har.  

Når vi ser dette i sammenheng med hva våre medlemmer melde om lite eller ingen vikarer ved sykdom og annet fravær, er vi på feil kurs. 

Utdanningsforbundet ønsker fortsatt å uttrykke bekymring for gjennomføring av spesialundervisning. All forskning viser at mangel på nødvendige tiltak tidlig, vil føre til behov senere i utdanningsløpet. 

 

Det går ikke an å måle spesialundervisningen når den i praksis veldig ofte ikke blir gjennomført. Dette er ikke spesielt for pandemiårene, men har vært praksis over mange år. Når skoler og barnehager ikke har penger nok til å følge opp barn og elevers rettigheter etter loven, vil de ikke klare å innfri de krav som er satt til dem. 

 

Kvalitetsmeldinga sier videre: Hvordan kan vi ivareta flere elever innenfor det allmennpedagogiske arbeidet? 

 

Det virker som om det er antallet enkeltvedtak som er problemet og som må reduseres, og ikke årsaken til vedtakene. Barn og elever har behov for særskilt tilrettelegging, og det bør rettes søkelys på gjennomføring av spesialundervisningen og bruk av kvalifisert arbeidskraft i det videre arbeidet. På den måten kan kommunen klare å gi tidlig innsats og slik redusere behovet senere i utdanningsløpet.  

 

Det er klart at spesialundervisning koster. Den retningen vi nå går i, med større elevgrupper/ klasser, uten nok og kvalifisert bemanning, kan (vil) skape større behov for spesialundervisning framover 

 

Suksess-historiene fra Allanengen og Frei skole må leses. Der har færre elever i grupper og økt lærertetthet, vist at man oppnår et bedre læringsmiljø og økt læringsutbytte for elevene. 

 

Vi utfordrer Bystyret til å: 

etterspørre tall på faktisk gjennomførte timer og hvem som har utført dem. Her finnes ingen dokumentasjon.  sørge for involvering av de lærerne som jobber med spesialundervisning slik at de kan bidra inn som profesjon og med sin fagkompetanse nå når det er satt fokus på spesialundervisningen. 

 

 

 

 

SAK 84/22 Kristiansund – en attraktiv og nyskapende arbeidsplass 

Utdanningsforbundet ønsker å komme med innspill til sak 51/22 Kristiansund kommune – en attraktiv og nyskapende arbeidsgiver. 

  

Som dere sikkert kjenner til har Utdanningsforbundet vært i streik siden 20.juni. Det betyr at vi ikke har hatt mulighet for medvirkning i utformingen av dokumentet slik det foreligger. Vi ser at plana sier lite om vår sektor, foruten et visst lederperspektiv. 

  

Utdanningsforbundet mener det vil være klokt av Bystyret, som arbeidsgiver, å utsette og gjøre vedtak i denne saken til streiken er over. Dette på bakgrunn av at vi ikke har hatt mulighet til medvirkning i de nevnte drøftingsmøtene; 22.06.22, 15.08.22, 18.08.22, 22.08.22, 24.08.22, og ved fremlegging av den redigerte versjonen den 25.08.22 fram til frist for innspill kl. 16:00 29.08.22.  

  

Utdanningsforbundet er den nest største fagorganisasjonen i Kristiansund kommune, og organiserer medlemmer i oppvekst. Planen vil være et viktig styringsdokument for våre medlemmer framover, og må være gjenkjennbart for de den skal gjelde for.