Informasjon om funksjonstillegg

Publisert: 02.12.2020

Til informasjon

Vi har full forståelse for at de som får lavere funksjonstillegg enn i tidligere kommune er skuffet. Vi har aldri trodd eller uttrykt noe annet. Uansett fast grunnlønn eller varierende funksjonstillegg er det sluttsummen på lønnslippen som teller for den enkelte.

Når det gjelder informasjon om resultatet viser vi til skriv på e-post som ble sendt ut 22/9, og til kommunikasjon med tillitsvalgte under prosessen.

Det er viktig å merke seg at det er arbeidsgiver som skal informere om hva de er villig til å betale sine ansatte.

Selv om det nok blir en mager trøst vil vi forsøke å forklare litt om prosessen og hvordan og hvorfor resultater er blitt slik det foreligger nå.

Allerede i den spede begynnelse av kommunesammenslåinga tok Utdanningsforbundet opp med arbeidsgiver at de ulike kommunene hadde ulik innretning og størrelse på funksjonstillegg, og ulik bruk av funksjoner. Harmonisering av disse var oppe til diskusjon flere ganger. Utdanningsforbundet var også tydelig på at harmonisering av lønnsmidler skulle tas fra statlige midler som ble gitt til kommunen i forbindelse med sammenslåing.  Dette ville ikke kommunen, men mente at harmonisering skulle skje gjennom lokale lønnsforhandlinger høsten 2020, og at det ikke ville bli brukt friske midler ut over dette.

I 2019 ble det i sentrale lønnsforhandlinger avtalt at 1/3 av hovedtariffoppgjøret i 2020 skulle gå til lokale forhandlinger. I februar lå det an til at det i år skulle bli et godt lønnsoppgjør. 1/3 av oppgjøret ville blitt betydelige summer til lokale forhandlinger i nye Ålesund. På dette tidspunktet var vi innforstått med muligheten for at hele potten ville gå til harmonisering av funksjonstilleggene.

Så kom 12. mars. De økonomiske forutsetningene i Norge ble brått endret, ramma for lønnsoppgjøret ble en helt annen, og det ble ingen lokale forhandlinger.

I forbindelse med kommunesammenslåingen har KS vært tydelig på at nye kommuner kan reservere seg mot alle gamle særavtaler, og Ålesund kommune har fulgt den linja. Alle lokale særavtaler ble sagt opp, ordninger for funksjoner, avtale om arbeidstøy, permisjonsreglement m.m. Det som kommunen gikk med på var at de gamle funksjonstilleggene skulle videreføres ut skoleåret 19/20. Det vi da står igjen med er de sentrale bestemmelsene i arbeidstidsavtalen, med kr 12 000 til kontaktlærer og rådgiver/sosiallærer.

Kommunen har ikke plikt på seg til å inngå nye avtaler. Utdanningsforbundet har imidlertid presset hardt på i lang tid for å få arbeidsgiver i tale, og det har tatt lang tid før man fikk noe bevegelse i saken. Vi ville for all del unngå å stå uten noen avtale ut over kr. 12 000. Arbeidsgiver på sin side var tydelig på at det ikke var aktuelt med noe annet enn harmonisering.

Våre krav var at ingen skal få lavere funksjonstillegg enn de hadde i sin gamle kommune! Til tross for alle våre argumenter med at det er urimelig at det skjer, har arbeidsgiver ikke vært villig til å rikke seg. Argumentet de bruker er kommuneøkonomien og at de ikke har til hensikt å tilføre friske midler, fordi det ikke finnes slike. Som de hovedtillitsvalgte skriver er det ingen sikringsbestemmelser for funksjonstillegg ved kommunesammenslåing på samme måte som ved sentralt forhandlet grunnlønn.

Verken Utdanningsforbundet eller andre organisasjoner har noen hjemmel i avtaleverket for å kreve forhandlinger om økning av funksjonstillegg utenom ordinære lønnsforhandlinger. Det finnes dermed heller ikke tvistemulighet eller streikerett. Arbeidsgiver har styringsrett og dermed siste ord i saken. Om vi krever økte funksjonstillegg i forbindelse med pott til lokale forhandlinger i et tariffoppgjør har vi imidlertid tvisterett, men ikke streikerett.

Lovligheten av Ålesund kommune sin handling er både avtalemessig og juridisk sjekket ut med Utdanningsforbundet sentralt. Så det må ikke være tvil om at alle steiner er snudd for å finne en bedre løsning.

Vi må bare enda en gang understreke at vi ikke tror at alle medlemmene våre er fornøyd. Vi har full forståelse for skuffelse og frustrasjoner.

Våre hovedtillitsvalgte er i jevnlige møter med både personalavdeling og kommunedirektør. Tilbakemeldinger vi får blir tatt opp i alle fora vi kan, slik at det ikke på noen måte skal føles komfortabelt for dem. Det er de som er ansvarlig og har arbeidsgiveransvaret.

I denne omgangen var det dette vi var i stand til å få til. Vi vil videre bruke de midlene avtaleverket har for rette opp dette over tid.