Vervet 105 nye medlemmer på en uke

I uke 35 stod Utdanningsforbundet Innlandet stand på Høgskolen i Innlandet- studiested Hamar sammen med Pedagogstudentene (PS). På grunn av restriksjoner med korona måtte standen foregå utendørs.

Årets verving for Pedagogstudentene har vært mer utfordrende enn tidligere år.

- Mange av studentene har undervisning via Zoom, i tillegg til at flere av studentene har forelesninger ved Scandic Hamar. Her har ikke vi i Pedagogstudentene mulighet til å møte opp, sier Jørn Luvåsen som er leder av PS på Hamar.

Selv om de ikke har fått direkte kontakt med mange av studentene er han likevel veldig fornøyd med årets oppstart.

- Selv med koronasituasjonen har vi vervet 105 nye medlemmer på en uke. Vi håper også at vi kan få på plass en ny stand nærmere jul for å få kontakt med enda flere studenter.

Erfaringsmessig klarer de å verve de aller fleste studentene som går på barnehagelærer og grunnskolelærerutdanningen i løpet av studietiden. De som melder seg inn i PS får god informasjon om fordelen ved medlemsskapet. I vervepremie får de nye medlemmene enten en ryggsekk eller en tøypose og en drikkeflaske.

Verving viktig

Jill Johansen er leder av vervegruppa i Utdanningsforbundet Innlandet. Hun og flere andre i fylkeslaget deltok på stand i uke 35.

- Verving for Pedagogstudentene er verving for Utdanningsforbundet, sier Jill.

Pedagogstudentene er Utdanningsforbundet sin studentorganisasjon. Alle medlemmer av PS blir automatisk medlem av Utdanningsforbundet første år etter utdanning og det første året som medlem er da gratis.

- Nyutdannede barnehagelærere- og lærere betaler ikke kontingent det første året etter endt utdanning. Det er en fordel det er verdt å få med seg, sier Jill. Hun synes det er artig å bidra i Pedagogstudentenes arbeid.

- Det er fantastisk å se engasjementer og den gode jobben PS gjør med å verve nye medlemmer. Det gir også inspirasjon for oss, avslutter hun.