Skråblikk på landsmøtets tredje dag

I kveld er det Aslak Stensrud som deler tankene sine etter tredje dag på landsmøtet.

Så opprant onsdagen på Lillestrøm med minusgrader, ulykksalig gråvær og få håp om annet enn lange møter og repeterende innlegg fra talerstolen. Slik føltes det i alle fall når totningen på rom 610 våknet til sin tredje strake dag på landsmøte. Sinnsstemningen fikk imidlertid et raskt og betydelig løft etter en kjapp dusj og vennlige morgenhilsninger fra venner fra Innlandsdelegasjonen i frokostsalen. Der har vi, vanedyr som vi er, etablert oss på et fast frokostbord rett innenfor inngangen. Delegaten Hølmo holder spiriten oppe med lovnader om morgenpromenader og daglig quiz. For undertegnede er den kognitive kapasiteten langt overlegen den fysiske, dermed blir nok deltakelsen i spørrekonkurransen hyppigere enn i «treningsøkta», uten at resultatene er noe å skryte av.

Dagens møter har gått med til valg av sentralstyre, representantskap og andre organer. Så har vi diskutert «Vi utdanner Norge» og mottatt hilsningstaler. Stemningen var kanskje ikke euforisk i hele delegasjonen når landets statsminister entret talerstolen, men de fleste av oss presterte i alle fall høflig applaus... Vi fikk dessverre ikke inn Hanne Fehn Dale i sentralstyret. Dette var på tross av Rannveig sitt fine innlegg og gode argumentasjon, men den sentrale valgkomiteen ser ut til å få Innlandsrepresentasjon. Kanskje blir det bedre muligheter om fire år???

Vi har ellers fulgt opp gårsdagens gode innlegg på en utmerket måte. Det er imidlertid trangt om plassen, det var 82 endringsforslag til kapittelet om lønns og arbeidsvilkår i Vi utdanner Norge i dag, så det skal noe til å holde oversikt over det hele. For å følge opp sportsanalogiene fra gårsdagens skråblikk kunne en kanskje se på det som et sykkelritt med fellesstart. Mange ville fram, det var en del knuffing i teten, de største lagene gjorde det best og vi tok noen klatrepoeng midt i. Nå spørs det bare om vi i løpet av kvelden kan «dope» oss i form til å vinne massespurten.

Takk for i dag!

Aslak