Skolemiljø

Publisert: 23.03.2022

Medlemsmøtet om skolemiljø samlet 15 engasjerte medlemmer fra Utdanningsforbundet.

Alle yrkesaktive medlemmer i Utdanningsforbundet Stor-Elvdal var invitert til møtet som foregikk i kantina på Stor-Elvdal ungdomsskole tirsdag 22. mars. Varaordfører Ingeborg Mellgren Mathiesen (H) var invitert av styret til å holde innledningsforedrag med bakgrunn i Tilstandsrapporten for barnehager og grunnskoler i Stor-Elvdal 2020/2021. Rapporten ble diskutert i kommunestyret 9. februar i år. Rapporten fastslår at det er flere barn i Stor-Elvdal som ikke har det trygt og godt på skolen. I løpet av høsten er det blitt opprettet flere paragraf 9a-saker i grunnskolen i Stor-Elvdal.

Fagforbundet og medlemmer av SKO-utvalget (skole, kultur og omsorg) var også invitert. Fire av syv politikere i SKO-utvalget hadde mulighet til å delta. Medlemsmøtet viste stort engasjement og vilje til å dele historier fra skolehverdagen. Barnehageansatte deltok også med engasjerte innlegg. Tid, lokaler og lærer-ressurser var gjennomgangstonen i innleggene og historiene fra lærerne i grunnskolen.

Hensikten med møtet var å skape dialog og snakke med hverandre, ikke om hverandre. Det mener styret at vi lyktes med. Varaordfører Ingeborg Mellgren Mathiesen oppsummerte møtet slik:

-  Foreldre, politikere, innbyggere, medelever, lærere og andre ansatte. Vi er mange som må til for å skape en god skole. 9a er omsorg og ledelse.