Beholder skolefrukt

Publisert: 19.12.2022

Skolefrukt beholdes, og det skal spares 900 000 kroner ved sammenslåing av klasser ved Koppang skole, og 86 000 kroner på reorganisering Seus og VO i sektor for oppvekst og utdanning. Svømmehall skal sees i sammenheng med mulighetsstudien 1-10 skole.

Det er ikke satt av midler til svømmehall i kommende økonomiplanperiode. Kommunestyret vedtok onsdag 14. desember 2022 budsjett- og økonomiplan for perioden 2023-2026. Utdanningsforbundet Stor-Elvdal sendte inn høringsinnspill innen frist 12. desember, men ingen av politikerne i kommunestyret nevnte verken vårt innspill eller andre lag og foreningers innspill da budsjettet ble behandlet. Høringsinnspillet fra Utdanningsforbundet ligger vedlagt.

Budsjettet er gjort opp med et minus på ca 5 millioner kroner. Dette ble dekket opp ved bruk av frie fondsmidler. De store grepene for å redusere driften i kommunen er ikke gjort, dette ventes å komme i løpet av neste år - foran 2024-budsjettet. Flertallet (Sp, H, V, Frp og SV) fikk endret kommunedirektørens forslag fra 6,7 millioner i minus, til ca. 5 millioner. Ap har signalisert at de mener det bør fjernes to stillinger årlig i økonomiplanperioden, ved naturlig avgang. Mulighetsstudie 1-10 skole ble vedtatt av kommunestyret den 7. desember. Det ble opplyst av økonomisjef Rustad at det til nå er brukt ca 5 millioner kroner på utredning av svømmehall og utredning nytt Granheim/nytt helsehus. I økonomiplanperioden er det nytt helsehus som prioriteres av kommunestyret, foreløpig kostnad 150 millioner kroner. Kommunedirektøren antydet at eneste mulighet for å fremskynde svømmehall ville være å utsette/endre helsehusplanene, men dette ble ikke løftet opp av noen politikere.