Rapport fra fylkesårsmøtet

Publisert: 25.05.2023

Tre hekiske dager.

Tirsdag 9. til torsdag 11. mai avholdt Utdanningsforbundet Innlandet sitt fylkesårsmøte. Oppe til behandling var saker som handler om drift av fylkeslaget, saker vi i Innlandet ønsker skal bringes til landsmøtet i november og saker som påvirker drift og arbeid i lokallagene.

Fylkesårsmøtet avholdes hver fjerde år, og samler delegater fra alle lokallag og fylkesstyret. På gjestebenken satt flere politikere. Vi fikk hilsningstaler fra noen politikere og arbeidsgiversiden Utdanningsnytt var også tilstede for å dekke møtet.

For Utdanningsforbundet Søndre Land var Arne O. Walbye og Hilde Skjølås valgt som delegater. I tillegg var vårt lokallag representert med Randi Kristin Pettersen og Bente Kampesveen som har verv i fylkeslaget.

Et fylkesårsmøte beveger seg mellom mer eller mindre spennende saker, men alle er viktige på sin måte. For vår del var det mange av temaene vi tok opp på årsmøtet i vårt lokallag som også ble berørt. Vi fire fra Søndre Land var aktive med innlegg og i debatten, slik det er tradisjon for når vi representerer.

Hilde fortalte om sin opplevelse av å være øvingslærer og hvordan praksis og avtaleverket ikke henger godt nok sammen. I tillegg holdt Hilde et innlegg med praksiserfaringer rundt de barna som kommer til oss som flyktninger, og problematiserte om vi klarer å hjelpe dem på en forsvarlig måte, eller om vi i praksis diskriminerer en sårbar gruppe.

Arne holdt innlegg om mobilsaken. Dette er en sak som skaper mye ergrelse, og som medlemmer ansatt i videregående illustrerer; -dette burde være lett å løse! Her må Landsmøtet helt klart jobbe for sentrale løsninger. En sak er det økonomiske, men personvern er også et vesentlig tema så komplekst at den enkelte hovedtillitsvalgt neppe kan være med i reelle forhandlinger for et forsvarlig lokalt regelverk.

Randi tok opp behovet for et lag rundt eleven, et stabilt lag som er der over tid. Randi ble også valgt til styremedlem i fylkeslaget. Fire år med spennende oppgaver venter, vi ønsker lykke til.

Bente ble gjenvalgt som kontaktperson barnehage. Bente gjør en viktig jobb og bringer masse innsikt om barnehage inn i organisasjonen.

Årsmøtet fikk og så et resolusjonsforslag angående eksamen i grunnskolen. Arne kom med innspill knyttet til arbeidet med fagfornyelsen, og hvordan Kunnskapsdepartementet i utgangspunktet mente at spørsmålet om eksamen ikke skulle inngå i arbeidet med fagfornyelsen.

Alt i alt tre hektiske dager med mye program og masse man må forholde seg til. Vi ønsker det nye fylkesstyret lykke til med sine oppgaver og håper vårt fylke også blir godt representert med delegater og innlegg på landsmøtet.

Se mer på hjemmesiden til Utdanningsforbundet Innlandet