UNNTAK

Publisert: 19.09.2022

KS ønsker å seile under bekvemmelighetsflagg. Utdanningsforbundet ønsker at samfunnet satser på læreren.

En unntaksbestemmelse i opplæringsloven gjør at det er mulig for skolen å tilsette undervisningspersonell som ikke har godkjent lærerutdanning, men som har «tilsvarende pedagogisk kompetanse». Hva denne kompetansen innebærer er ikke definert noe sted. Det fins åtte måter å bli godkjent lærer i Norge, men arbeidsgiversiden trenger tydeligvis flere dører til klasserommet. 

Synonymordlista sier blant annet om ordet "unntak": 

avgrensning  avvik  begrensning  betingelse  dispensasjon forbehold 

grense  innvending  regelbinding  restriksjon  særbestemmelse 

vilkår

 

I løpet av helga har vi fått høre at partene ikke klarer å nærme seg. Utdanningsforbundet har publisert sine krav, hvor de også vil ha en protokoll på at kommunene framover skal føre en mer restriktiv linje når det gjelder unntakene ved tilsetting. Den henvendelsen skulle gå til Regjeringen som da måtte stramme inn forskriften angående tilsetting i undervisningsstilling. Dette er i tråd ved vår parole BARE LÆRERE ER LÆRERE!

Marked og etterspørsel styrer arbeidsmarkedet. På en måte er det lett å forstå at KS ikke er ivrige på en slik begrensing. De har et argument om at det i deres arbeidsgivermonitor er vanskeligereå få tak i sykepleiere enn lærere. Men det er ikke lett å forstå at politikerne som forvalter opplæringsloven, og som selv betegner seg som skoleeeiere i kommune og fylke støtter at bakdøra til klasserommet skal stå åpen. 

Som lokallagsleder blir man usikker på hva politikerne har som mål med skolen, og om de støtter sine egne partiprogram. 

Grafikken til denne saken er utarbeidet på grunnlag av tall rektorene og skolesjef rapporterer inn 1. oktober. Grafikken viser et bilde av situasjonen slik den typisk er planlagt ved skolestart. De blå søylene representerer undervisningspersonale som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting jf. opplæringsloven § 10-1.

Så vet vi at ting skjer gjennom et langt skoleår, lærere blir syke, sier opp eller trenger vikar av ulike grunner for kortere eller lengre tid. Erfaringen er at det er vanskelig å finne kvalifiserte til å erstatte de som forsvinner gjennom året. Den reelle lærermangelen kan tidvis være langt høyere, selv om det er voksne i alle klasserom.

Opplæringslova sier i §10-2 at "Skoleeigar kan, så langt det er nødvendig, fråvike kravet om relevant kompetanse i undervisningsfag i tilfelle der skolen ikkje har nok kvalifisert undervisningspersonale i faget. Det må takast stilling til dette for kvart skoleår." På hvilken måte tar kommunestyret stilling til dette hvert år? Ut fra grafikken ser det ut til at unntaket har blitt regelen, bare at omfanget varierer. 

I 2016 planla barneskolene våre å starte året med 5,7 stillinger på 1-4. trinn der lærerne var ukvalifiserte. Det gir store utslag på grafen. Jeg oppfordrer dere som er politikere og engasjerte for barnas beste skoledag å undersøke hvordan tilstanden er inneværende år. Dere som er politikere må uansett ta stilling til dette hvert år.