TARIFF 22

Publisert: 06.05.2022

Hvis ikke lærerne står der sammen med barna - hvem da?

Noen vil ha det til at Utdanningsforbundet og UNIO har malt seg inn i et hjørne, nå som det er brudd i forhandlingene til tariff 2022. Da er det fristende å spørre tilbake. -Hvem pokker la gulvet skjevt?

Det er ugjendrivelig slått fast at lærerne har fått mindre enn frontfagsramma gang på gang! Frontfagsmodellen åpner opp for at grupper som sakker akterut, eller opplever rekrutteringsproblemer, kan få særskilte tiltak. Vår leder Steffen Handal er tydelig på at situasjonen for utdanningsgruppene i offentlig sektor, og særlig lærerne, over år har fått mindre enn det frontfagsrammen utgjør.

Gulvet er skjevt, pengene renner i lomma på industriansatte og andre grupper i privat sektor. I det hjørnet lærerne står er spannet tomt, gulvet forblir umalt. Arbeidsgiver trekker på skuldrene. Når avkastningen av utdanning blir for lav skaper det skjevheter i konkurransen om arbeidskraft. Frontfagsmodellen skal bidra til at offentlig og privat sektor skal stilles likt i konkurransen om arbeidskraften.

Vikarstafettpinnen sendes videre år etter år

Vi ser i dag skoler og barnehager som har store innslag av ukvalifisert arbeidskraft. Vikarstafettpinnen sendes videre år etter år. Unio krever en plan fra regjeringen for hvordan vi sikrer nok kvalifisert arbeidskraft. Den støtten blir viktig, særlig når vi har en arbeidsgiverpart, gjennom KS, som denne våren har brukt kreftene på å feie kompetansebehovet under teppet, særlig spørsmålet om lærere.

De siste to årene har andelen med lærerstudium som førstevalg vært rekordlavt i en tiårsperiode. Etter en topp i 2019, har antallet førstevalgsøkere stupt fra 14000 til 11000. Nå er også interessen for barnehagelærerstudiet rekordlav.

Unge som har logget seg inn på Samordna opptak med drømmer om studietid og karriere for livet sitt er meget bevisste mennesker. At det var lærerstreik i 2021 har de nok friskt i minne. Planlegger man et masterløp er det mye fristende i vår tid. Lønnsnivå vil selvsagt telle med når beslutningene skal tas.

I den andre enden har vi et hett arbeidsmarked, det kan være fristene å hoppe av lærerjobben, mange har også gjort det. For 2022 er det planlagt 1579 studieplasser for grunnskolelærerutdanning 1-7. Hvor mange av disse plassene resulterer i utdannet lærer som går inn i læreryrket? -Og, vil det være nok til å demme opp for andelen som forlater yrket også for pensjon?

KS på sin side hevder at det er nok lærere sett opp mot framskrivingen av befolkningen i Norge. Til det kan man spørre tilbake, med blikk på urbaniseringen. Hvor trolig er det at en lærer på femti år bryter opp fra bygdenorge der folketallet stuper, selger huset sitt for å bli gjeldsslave på nytt i en forstad rundt Oslo med eksploderende boligpriser?

Man ser resultatet av å ikke tilby konkurransedyktig lønn

Tiden for rapporter, utvalg og teppefeiing er over. Nå må arbeidsgiver prøve det eneste som ikke er prøvd. Økt lønn til lærerne. Det vil si lønn er prøvd. Man ser resultatet av å ikke tilby konkurransedyktig lønn.

Utdanningsforbundet forholder seg til at det nå er mekling mellom partene. Meklingsinnspurten er 23. mai. Det betyr at første mulige streikedag er 24. mai. I mellomtiden foregår det arbeid både i Utdanningsforbundet og i forhold til partenes forpliktelser beskrevet i Hovedavtalen del A §5.

75 prosent støttet den streiken

Utdanningsforbundet vil understreke at det fremdeles er håp og forventninger til at partene finner en løsning. En konflikt er meget anstrengende for alle involverte. Vi har erfaringer fra streiken sist vår, og vet at det var bred oppslutning om den i samfunnet. 75 prosent støttet den streiken, men hvor mange husker at den endte med tvungen lønnsnemnd (på et tvilsomt grunnlag), og at organisasjonene ikke oppnådde noe siden regjeringen innførte tvungen lønnsnemd?

Snakk med hverandre!

Våren er en hektisk tid, og blir det streik vil det sette oss på prøve. Denne gangen kan vi også bidra gjennom sosiale og fysiske mønstringer. Streiken må bli synlig også for andre enn foreldrene i barnehage og skole.

Med dette går det en utfordring fra lokallagsleder til medlemmer og klubber om å følge godt med i meklingsinnspurten. Både Utdanningsforbundet og Unio publiserer lenker med informasjon, og gode debattinnlegg. Oppdaterte argument og tydelig bruk av fakta og kilder kjennetegner lærerens arbeidshverdag. Snakk med hverandre! Forbered dere til å svare nysgjerrige naboer eller i et kaffeslaberas om hvorfor det nok en gang er uro mellom partene. –Blir lærerne aldri fornøyd, liksom?

Våre medlemmer utgjør meget viktige ressurser for å tilby barn og unge tjenester samfunnet er veldig enige om at er avgjørende for barnas hverdag og framtid. Samfunnet er helt avhengig av at Utdanningsforbundets medlemmer bidrar i velferdssamfunnet.

Hvis ikke vi skal stå i det hjørnet sammen med barna – hvem da?