GOD JUL

Publisert: 22.12.2022

Julehøytiden nærmer seg. Dompapen spiser frø og blåser seg opp. Dagen i dag er bittelitt lengre enn den i går!

Utdanningsforbundet Søndre Land vil hilse alle som følger oss og ønske god jul.

Året har lært oss mye om å stå opp og stå sammen. Virus, despot og arbeidsgiver ved KS kan godt nevnes i samme setning når en skal snakke om utfordringer.

Samtidig har vi erfart hvordan samfunnet setter umåtelig pris på at vi utfører våre tjenester for barn, ungdom, men også de som kommer til landet vårt og trenger rask innføring i norsk og våre samfunnsforhold. Så mye pris setter de på oss at vi tviler på om vi heretter har streikerett!

Lokalt ser vi også hvordan kravene til å arbeide i vår sektor blir stadig mer omfattende og sammensatt. Det trengs godt kvalifiserte medarbeidere til å ta gode avgjørelser og legge til rette for god lek, læring, danning og utdanning.

Samfunnet arbeider for å spleise tjenestene for oppvekst tettere sammen. Skal systemene samspille godt, fordrer det dyktige folk på laget. Det er en generell bekymring at ikke mange nok vil stå i yrkene våre ute i barnegruppene og klassene, eller i støttefunksjoner og ledelse. Da holder det ikke med gode styringsdokumenter i arkivene!

Mine ønsker for neste år er flere:

• La Putin havne på NAV, slik at han for nok med å stå i matkø og bale med meldekort.
  • La  en verdensomspennende pandemi av livsglede og respekt for andre spre seg gjennom luft og vann.
  • La KS forstå at skal Norge satse på barna, må de satse på de som arbeider med barna.

Jeg hører ledere fortelle at nå som det nærmer seg høytiden, blir barna mer urolige. Dette er ikke bare fordi de gleder seg til å åpne den fantastiske pakken fra mor og far. Noen barn opplever seg selv som en pakke sendt mellom mor, far og andre som måtte ta ansvar. Julegleden er ulikt fordelt i vår tid.

Helt på tampen av året dukket også nyhetssaken om at kunstig intelligens skriver tekster som norsklærere ikke klarer å knipe som juks. Noen mener det betyr slutten for kunnskap og utdanning, for hvordan kan vi gjennomføre en prøve når elevene bare kan trykke på en knapp og trylle fram en tekst?

Tvert om tenker jeg: Det er enda større grunn til å bemanne klasserommene med kloke, varme voksne som kan rettlede barna i denne komplekse verden når sannhet og illusjoner smelter i hverandre.

Det meste kan automatiseres i vår tid, men automatiserer vi relasjonsbyggingen vil neste generasjon oppføre seg som automater.

"Hei Google -lag en god jul til meg"

NOT