Årsmøte 2022 Resolusjon

Publisert: 22.04.2022

Årsmøtet for Utdanningsforbundet Søndre Land ble avholdt 20. april med følgende resolusjon.

Våre naboer i Øst, Russland er i krig. Ansvaret ligger hos president Putin og hans regime. Grusomme krigshandlinger har drevet millioner av mennesker på flukt fra Ukraina. Barn og unge er særlig sårbare under slike forhold. Barn har behov for beskyttelse, helsehjelp og tilbud som ivaretar omsorg og rett til skolegang.

Utdanningsforbundet Søndre Land er opptatt av at alle flyktninger blir tatt godt imot, uansett bakgrunn. Men vi forstår at en krig hvor vårt naboland er aktiv bidragsyter vekker ekstra sympati med de ukrainske flyktningene, hovedsakelig kvinner og barn, som nå kommer til oss i et antall vi fremdeles ikke kjenner.

Gjennom pandemien har vi gjort oss erfaringer med å snu oss rundt og løse nye utfordringer. Vi har også erfaringer fra ankomst av flyktninger gjennom flere år.

Utdanningsforbundet Søndre Land oppfordrer lokalsamfunnet, og særlig de kommunale tjenestene til å legge til rette for de som nå kommer, uavhengig av status og nasjonalitet. Vi må ha et apparat som har tilstrekkelig kapasitet til å løse de formelle oppgavene. Vi må ha medarbeidere med tilstrekkelig kompetanse til å avdekke behov, kartlegge, følge opp og hjelpe flyktningene. Målet må være at de nyankomne raskest mulig finner en trygghet i Søndre Land, og at vi viser varme, raushet og kommer våre medmennesker i møte.

For de øvrige vedtakene se vedlagt protokoll.