Vi var på streikemarkeringen på Gjøvik

Publisert: 24.08.2022

På kort varsel stilte 11 medlemmer i lokallaget vårt opp på streikemarkeringen på Gjøvik gård mandag 22. august.

Fylkeslaget satte opp buss med JVB fra Fagernes kl 16.30 mandag ettermiddag for påmeldte fra Nord-Aurdal, Etnedal og Øystre Slidre. Alle var slitne og hadde vært på jobb først, men kjente på viktigheten av å stille opp. Det er nok nå!

Vi hadde en flink og hyggelig bussjåfør som kjørte oss trygt fram og tilbake til Gjøvik gård. Lokallaget stilte med mat og drikke på turen, og alle fikk t-skjorter med budskapet "Bare lærere er lærere" som vi bar med stolthet. Vi som reiste fra Øystre Slidre var fra voksenopplæring, grunnskole og barnehage (både privat og kommunal), og alle er vi lærere.

På Gjøvik gård møtte vi 600-700 kolleger med en klar beskjed til KS om at nok er nok.

Aud Heiberg, streikeleder og lokallagsleder i Utdanningsforbundet Gjøvik hadde en rolig og stødig hånd om markeringen. Hun ønsket velkommen til streikemarkering for framtidas skole.

- Jeg har vært lokallagsleder og hovedtillitsvalgt i 10 år og har 40 års ansiennitet som lærer. Jeg kjenner skoleverket godt og jeg kjenner situasjonen i Gjøvik inngående. Jeg var med på å lede streiken i 2014 – som også den gangen var en lærerstreik – og mange av dere var også med da. Vi stod opp for fellesskapsskolen den gang, for viktigheten av en forberedt lærer i alle klasserom, og vi gjør det samme i dag, sa hun.

Sentralstyremedlem, og leder av den sentrale streikekomiteen, Turid Buan Øfsti holdt appell til forsamlingen.

- I dag har Utdanningsforbundet vært i streik i 63 dager. Takk for at dere bidrar til en helt nødvendig kamp. Vi er mange, vi er en fjerdedel av alle ansatte i KS-området og vi er en veldig viktig yrkesgruppe. Vi må alle sammen bidra til at KS forstår sammenhengen mellom lærerlønn – lærerrekruttering og en god skole for alle elever, sa hun.

Avdelingsleder og konstituert assisterende rektor ved Gjøvik videregående skole, Beate Syr, holdt også appell.

- Denne streiken handler først og fremst om kampen vi tar på vegne av elevene våre og kvaliteten på opplæringstilbudet de får. Norske politikere har store ambisjoner for skolen. De vil ha et mangfoldig skoletilbud med høy kvalitet. Det er oss med lengst utdanning som ligger lengst etter de med tilsvarende utdanning i privat sektor. Vi streiker rett og slett fordi vi ønsker en lønnsutvikling som gjør det mulig for oss å rekruttere og beholde de beste folkene. 198 årsverk i videregående opplæring i Innlandet mangler godkjent lærerutdanning viser tall fra SSB. Når vi vet at 42% av de som er lærere i videregående skole er over 50 år og kun 9% er under 30 år, da har vi et rekrutteringsproblem. Dette er ikke tomme trusler vi kommer med. Rekrutteringen er elendig. Vår kamp handler om kampen om vi klokeste hodene fordi vi har så stor respekt for elevene, sa hun.

I sensommersol på Gjøvik går fikk vi nyte flere sanger fra Narum. Benedikte Narum Jenssen, vokalist i Narum og kulturskolelærer, satte stemningen med flere sanger. Iført samme t-skjorte som oss "Bare lærere er lærere" uttrykte hun stor støtte til lærere og lærerstreiken.

Også Ida Høiby, leder av Norsk sykepleierforbund Innlandet kom med bred støtte til lærerne fra sykepleierne.

Den siste appellanten var fylkesleder Thore Johan Nærbøe. Han var fornøyd med oppmøtet.

- Denne markeringen kom i stand på kort varsel. Vi har tillitsvalgte og medlemmer fra Dovre til Kongsvinger på en mandags ettermiddag. Det er lærere fra hele Innlandet som vil vise sin støtte til de streikende fra medlemmer i private barnehager, fra barneskoler, ungdomsskoler, videregående opplæring, voksenopplæring og flere andre arbeidsplasser. Og vi er mange som støtter. Politikere landet over bør merke seg dette, sa han.

Streikemarkeringen foregikk en timestid, og alle vi elleve fra UDF Øystre Slidre var godt fornøyde med ettermiddagen og kvelden da vi ankom Fagernes skysstasjon kl 20.30.

Takk til dere som fikk til å stille opp denne gang! Håper flere har mulighet ved en senere anledning.