Kampanje: Savnet lærer

Publisert: 22.02.2022

14. februar til 14. mars 2022 dundrer vi løs med en landsomfattende lærerkampanje: "Savnet lærer". Kampanjen har som mål å belyse lærerkrisen og bidra til å gi lærerne et lønnsløft i vårens lønnsoppgjør.

Savnet lærer: Kampanjesiden

Det er mange som snakker om fastlegekrisen i landet. Langt færre er bekymret for den omfattende lærermangelen – selv om nesten hvert femte lærerårsverk i skolen er besatt av «lærere» uten noen form for lærerutdanning, ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB). Dette er et samlet tall for grunnskolen og videregående, både offentlige og private skoler, og for landet sett under ett. I noen kommuner er situasjonen bedre, i andre atskillig verre.

Øystre Slidre manglet 11 lærerårsverk i 2020. Dette tilsvarer 22% og betyr at mer enn hver femte lærer i Øystre Slidre som underviste våre skolebarn ikke hadde godkjent lærerutdanning. Disse tallene har ikke sunket, men derimot økt siden 2020.

Kampanjen skal belyse lærerkrisen og sette rekrutteringsproblemene i sammenheng med lærernes lønnsnivå. Lærere i skoleverket tjener mindre enn alle andre yrkesgrupper med like lang utdanning, både i offentlig og privat sektor.

Lærertittelen er ikke beskyttet, som for eksempel lege, advokat eller psykolog. Hvem som helst kan kalle seg lærer hvis de jobber i en lærerstilling. Mange foreldre og politikere er derfor ikke klar over omfanget av lærerkrisen i norske skoler. Det vil Utdanningsforbundet gjøre noe med.

Til kampanjen er det laget flere «savnet-plakater» som vi trenger hjelp til å få hengt opp lokalt på kjøpesentre, butikker, offentlige oppslagstavler og stolper der dette er lov. I tillegg har lokallaget egne savnet-plakater med egne lærermangeltall for Øystre Slidre.

Kampanjen spres bredt gjennom avisannonser, store reklameplakater på togstasjoner og i gatebildet, på YouTube og på Facebook og Instagram.