Styrk Rogne barnehages ledelse slik at det blir tid til pedagogisk ledelse

Publisert: 05.10.2021

God pedagogisk ledelse er helt avgjørende for kvaliteten i barnehagen og tid til pedagogisk ledelse i Rogne barnehage (stor barnehage) må økes.

Hva sier forskning?

Både forskning og erfaring viser at pedagogisk ledelse er en nøkkel til utvikling av høy kvalitet i barnehagen. Ledere som involverer seg, og utvikler en lærende organisasjon gir viktige bidrag til barns læring og utvikling.

 

Hva vil vi oppnå?

Utvikling av en god praksis i barnehagen skjer ikke av seg selv. Det er avgjørende at barnehagen har en leder som:

er tett på arbeidet med barna og bygger kultur og struktur for samarbeid og utvikling av praksis leder og følger opp arbeidet med å sette mål og peker ut retning for arbeidet sørger for samarbeidsforum der alle ansatte jevnlig kan delta i vurdering og utvikling av praksis kjenner de ansattes kompetanse og legger til rette for etter- og videreutdanning  samarbeider med eier og bidrar til kunnskapsbaserte beslutninger setter seg inn i nytt fagstoff og vet når man må trekke inn fagkompetanse fra andre instanser lager møteplasser og rutiner som sikrer at barn og foreldre får medvirkning i barnehagens hverdagsliv

 

Hvilke utfordringer har ledere i barnehagen?

Styrerens ansvar for det personalmessige og administrative er tidkrevende og medfører høy grad av rapportering og dokumentasjon. Når tiden ikke strekker til, blir det pedagogiske arbeidet skadelidende. Det er alvorlig at ledere i barnehagen mangler tid til å prioritere sin kjerneoppgave – ledelse av det pedagogiske arbeidet. Det kan medføre at de gode ambisjonene vi har for hva barn skal lære, erfare og oppleve i barnehagen blir nettopp bare ambisjoner.

Hva sier lov- og avtaleverket?

I barnehageloven står det at «Barnehagen skal ha en forsvarlig pedagogisk og administrativ ledelse».

I SFS 2201 (særavtale for barnehager) står det at «I barnehager med plass til 42 barn eller mer, skal det avsettes hel stilling til lederoppgaver. I store barnehager bør det opprettes stilling som assisterende styrer».

Ledelsesressurs i barnehagene i ØSK

Begge våre barnehager har 42 plasser eller mer, og hel styrerstilling iht særavtalen. Rogne barnehage har 110 plasser, men kun hel styrerstilling. Ingen assisterende styrer iht særavtalen. Det kan diskuteres om vi oppfyller barnehagelovens krav om forsvarlig pedagogisk og administrativ ledelse uten assisterende styrer i en så stor barneh