Utdanningsforbundet Hamar støtter streiken

Publisert: 28.05.2021

De uunnværlige streiker!

KS sitt tilbud til UNIO sine medlemmer i offentlig sektor er for dårlig. KS vil ikke ta inn over seg de store manglene på kvalifisert personale og de utfordringene med rekruttering som ligger innenfor disse yrkesgruppene i årene som kommer. KS bedriver ansvarsfraskrivelse i forhold til å sikre kvalifisert kompetanse i disse yrkesgruppene på kort og lang sikt. I fjor forholdt offentlig sektor seg til rammen frontfaget satte på 1,7%. Frontfaget selv endte opp på 2,2%.

Ringsaker tatt ut i Innlandet

UNIO’s medlemmer i Ringsaker kommune og Innlandet fylkeskommune, med lokal streikeleder Øyvind Melgalvis i spissen er tatt ut i streik i Innlandet. Øyvind Melgalvis er lokallagsleder og hovedtillitsvalgt for Utdanningsforbundet i Ringsaker. Utdanningsforbundet Hamar ønsker å støtte UNIO’s streik i Ringsaker.

Ansvaret ligger hos KS

I debatten på NRK 27 mai slo Steffen Handal, streikeleder i UNIO og leder i UDF fast at ansvaret for situasjonen som er oppstått ligger hos KS. KS har i lang tid ikke ville ta innover seg de rekrutteringsutfordringene som ligger i forhold til høyskoleutdannede grupper i KS – området. Forhandlingsleder i KS Tor Arne Gangsø ville ikke ta debatten rundt det faktum at Norge mangler 7800 sykepleiere, og at ca. 6,5 millioner undervisningstimer i norsk skole holdes av ukvalifisert arbeidskraft.

«Vi ønsker ikke streik» uttalte Handal, «telefonen min er på. KS vet hva som skal til» fortsatte han.