God 1. mai!

Publisert: 30.04.2023

Gratulerer med dagen, alle lærere i barnehage og skole! Dagen i dag markerer vi for å minne oss sjøl om vi hva vi kan få til når vi står sammen, og i solidaritet med lærere ute i verden som hver dag kjemper en kamp om retten til å lære bort og å gi barn en meningsfylt hverdag i en ellers traurig hverdag.

Rett før helga fikk vi endelig ferdigstilt og underskrevet en avtale med Engerdal kommune der de pedagogiske lederne våre fra nå av (virkningsdato 01.01.23) får 20000,- i et eget ped.ledertillegg. Endelig, og slik markerer Engerdal kommune hvordan de verdsetter det viktige arbeidet våre barnehagelærere gjør.

Samtidig, i løpet av helga har hovedsammenslutningene blitt enige med KS om årets mellomoppgjør, som gir oss ett generelt lønnstillegg på 5,4%. Dette er mer enn frontfaget, og bør anses som et godt mellomoppgjør for vår del.

Begge deler er fine eksempler på hvorfor det er viktig å være fagforent, og hvorfor det er viktig å stå sammen. Bare slik kan vi kjempe gjennom våre saker. Dette er grunn god nok til å markere 1. mai - sammen er vi sterkere!

1. mai er også en solidaritetsmarkering. Under skal du få tre konkrete saker som det er verdt å gå i tog for:

- Situasjonen for ukrainske lærere. I vinter kunne man følge en nyhetsreportasje i NRK som viste hvordan flere lærere i enkelte områder av Ukraina nå ble sett på som landsforrædere av sine landsmenn. I en situasjon der russiske soldater hadde okkupert ukrainske områder hadde allikevel disse lærerne valgt å holde skole for barna i krigsområdene. Dette ble etterpå sett på som et svik, og nå blir disse lærerne uglesett i sine lokalmiljøer.

- Situasjonen for tyrkiske lærere. Frittenkende tyrkiske lærere blir forfulgt av myndighetene, mister jobben og velger å flykte landet i frykt for straffeforfølgelse og represalier.

- For alle barn i verden som lever i krig, fattigdom og sult, og som ikke kan gå på skole. For eksempel afghanske jenter som blir nektet høyere skolegang av religiøse årsaker. Eller barn som må prioritere arbeid fremfor skole. Eller sudanske, jemenittiske eller ukrainske barn - som alle ikke kan gå i skole på grunn av krig.

"Her er ditt vern mot vold, her er ditt sverd: Troen på livet vårt, menneskets verd." (Nordahl Grieg)