Spørsmål til politikere i Engerdal kommune

Publisert: 20.09.2022

Utdanningsforbundet i Engerdal v/ leder Jo-Gaute Åsgård har i dag sendt åpent brev til kommunestyret i Engerdal kommune (se lenger ned). UDF Engerdal etterspør politikere som tør utfordre KS til endret holdning.

Hei!

Jeg tar kontakt med dere på vegne av Utdanningsforbundet Engerdal. Som dere forhåpentligvis er kjent med er Utdanningsforbundet, Skolenes Landsforbund og Lektorlaget i konflikt med Kommunenes Sentralforbund (KS). Samlet sett utgjør disse tre fagforeningene 25% av ansatte i kommunal sektor i Norge. Det er derfor en betydelig andel av deres ansatte som er i konflikt med sin arbeidsgiver.

Bakgrunnen for konflikten er enkel, men samtidig sammensatt. Lærerne ønsker mer lønn. Vi har de siste 6 årene falt etter i lønnsutviklinga sammenlignet med andre innenfor vår sektor. UDF Engerdal kan vise til leserinnlegg av undertegnede; en stor andel av våre medlemmer har reelt sett gått ned 21000,- i brutto årslønn i løpet av siste 6 år. Etter skatt kan man grovt regne si at nedgangen i lønn har vært 1000,- i måneden.

Samtidig har kommunene vansker med å ansette nok kvalifisert personell til undervisningsstillinger. Engerdal kommune hadde i 2020 25% ukvalifiserte i undervisningsstillinger. Dette er i en situasjon med vanlig mottaksdrift på Drevsjø. Fra 17. oktober er vi tilbake til å ha vanlig mottaksdrift igjen. Det er god grunn til å anta at vi da vil møte samme utfordring med å bekle stillinger med kvalifiserte lærere. Dette er ikke en situasjon unikt for Engerdal; på landsbasis er 1 av 5 ansatte i undervisningsstillinger ukvalifiserte.

Samtidig er søking til lærerutdanninga lavere enn noen gang. Kommune-Norge har et rekrutteringsproblem.

KS styres av politikere i kommunestyrer rundt om i hele Norge. Kommunestyret i Engerdal er våre arbeidsgivere. Vi henvender oss derfor til dere i håp om at dere er ansvaret deres bevisst. Som politikere har dere direkte påvirkning på KS og står som ansvarlige for KS' prioriteringer.

Så langt savner vi i Utdanningsforbundet at politikere i Engerdal viser sin støtte og aktivt påvirker KS til en endret holdning. Vi velger derfor å stille dere noen spørsmål, og håper dere kan ta dere tid til å besvare disse. En måte kan være å fremme en holdning som interpellasjon i kommunestyret.

Våre spørsmål til dere er:

• Streiken har pågått i 14 uker, og det er helt stille fra politisk hold. Alle partier er for flere lærere, en bedre skole og flinkere elever. 6 500 lærere er i streik for at dette skal kunne realiseres, men det er umulig med den arbeidsgiverpolitikken som KS fører. Dialogen mellom partene er fastlåst, og vi trenger hjelp. Dere sitter med nøkkelen til å løse dette. Hva kan du og ditt kommunestyre bidra med?
  • Tariffoppgjøret for KS-området ble sendt ut til uravstemning i vår. Er uravstemningen behandlet politisk i din kommune eller er dette delegert til administrasjonen?
    • Hvis delegert, hva er grunnen til det?
  • Er det handlingsrom for å løfte politisk fokus på denne streiken i din kommune?
    • Hvis ja, hva vil du gjøre?
    • Hvis nei, hvem begrenser handlingsrommet?

Vi i Utdanningsforbundet håper dere som politikere vil ta dere tid til å besvare disse spørsmålene for oss, og enda bedre: At dere løfter deres holdninger til offentlig debatt.

Mvh Jo-Gaute Åsgård, lokallagsleder i Utdanningsforbundet Engerdal