Streik i Unio-stat vil ramme hele landet

Finnmark/ Finnmárkku Oahppolihttu
ca. 1100 statsansatte vil tas ut i streik fra førstkommende torsdag hvis meklingen ikke fører fram. Finnmark er ikke berørt i første uttak.

Publisert 18.05.2018

Dersom meklingen i staten ikke fører fram innen fristen onsdag 23. mai kl. 24.00, vil Unio ta ut vel 1100 statsansatte i streik fra torsdag morgen. Finnmark er ikke berørt i fase 1 av en eventuell streik.

Meklingen i staten startet 2. mai, etterat det ble brudd i forhandlingene 29. april. Dersom meklingen i staten ikke fører fram innen fristen 23. mai kl. 24.00, vil Unio ta ut vel 1100 statsansatte i streik fra torsdag morgen. Dette gjelder blant annet ansatte på universitet og høgskoler, ulike yrkesgrupper i politiet, skatterevisorer og NAV-ansatte.

– En streik vil ramme store deler av landet, og vil merkes spesielt i alle de store byene, sier Kjetil Rekdal som leder konfliktutvalget i Unio stat.

Det første uttaket er moderat, og vi skjermer spesielt utsatte fagområder som særlig berører sårbare personer som barn og unge.

– Det er viktig for oss at vi primært rammer arbeidsgiver med en streik. Men vi kan dessverre ikke unngå at befolkningen vil rammes. Det kan for eksempel bety at studenter ikke får avlagt eksamen, at det blir forsinkelse i opptak til universitet og høgskoler, eller at noen må være enda tidligere ute for å sikre seg pass til sommerferien, sier Rekdal.