Kompetanseforhandlingene er avsluttet

Publisert: 11.05.2020

Grimstad kommune har i sin lønnspolitiske plan åpnet opp for at arbeidstakere kan søke lønn for fullført kompetansegivende videreutdanning, i henhold til Hovedtariffavtalens kap. 4.2.4. Dette gjelder for alle fast ansatte i kapittel 4 og 5. Kompetanseforhandlingene er nå avsluttet og resultatet er offentlig.

Informasjon om forhandlingene - lagt ut på nettsiden 20. mars:

Arbeidsgiver har lagt ut informasjon om forhandlingene på ansattportalen. Se vedlegg.

Utdanningsforbundet har etterlyst disse forhandlingene i flere år, og har vært tydelig i møter med arbeidsgiver at vi kommer til å sende inn krav fra og med høsten 2017 frem til og med 1.1.2020. Se referat fra forberedende forhandlingsmøte.

Holder du på med videreutdanning som fullføres til sommeren kan du levere inn krav til høstens kompetanseforhandlinger. Vi skal nå få rutiner på å ha kompetanseforhandlinger to ganger i året.

Forhandlingene gjelder kun de som er organiserte, og kravene skal vi sende inn til arbeidsgiver på vegne av dere innen 2. april. Fristen for innsending av krav fra dere til oss settes til mandag 30. mars kl. 12.00. Kravene om fullført videreutdanning vil bli meldt inn og i forhandlinger vil det bli avgjort om denne skal få lønnsmessig uttelling. Dette gjelder kun videreutdanning på minimum et halvt/ett års varighet (henholdsvis 30/ 60 studiepoeng). Kompetanse av kortere varighet eller færre studiepoeng kan meldes inn i lokale forhandlinger senere.

Det vi trenger nå er en tilbakemelding fra deg dersom du oppfyller alle kravene nedenfor:

• Du har fullført en kompetansegivende videreutdanning fra og med høsten 2017 tom 1.12020, minimum et halvt/ett års varighet (henholdsvis 30/60stp.).
  • Du har ikke fått lønnsmessig uttelling for dette tidligere.
  • Du er fast ansatt.
  • Du fullførte denne utdannelsen etter at du ble fast tilsatt i Grimstad kommune.
  • Du har gitt beskjed til arbeidsgiver om at utdannelsen er fullført.
  • Kompetansen må nyttiggjøres i stillingen og medføre en endring i jobbutførelsen.
  • Du ikke har fått en ny stillingskode, stilling eller opprykk som følge av fullført videreutdanning.
  • Kompetansen skal være dokumentert i kommunens system, og godkjent av leder. Du må ha lagt inn dokumentasjon i Dossier. (Viktig! Det skal også legges inn et vedlegg i Dossier.)

Dersom alle kravene over er oppfylt, ber vi deg om å sende inn krav til oss til [email protected] eller [email protected] så raskt som mulig og senest innen 30. mars kl. 12.00.

Skriv i svaret:

• Hvilken utdannelse har du tatt (gjerne spesifisert med studiekode)
  • Hvilket studiested du har tatt studiet ved
  • Når eksamen ble avlagt (måned/år)
  • Hvor mange studiepoeng utgjorde denne eksamen/studiet

I tillegg må du bekrefte at du har lagt inn dokumentasjon i «Dossier» inkludert skannet kopi. PS! Vi har ikke innsyn i Dossier, så du må melde krav til oss for å få uttelling for videreutdanningen din!

For at du skal komme i betraktning må vi ha alle disse detaljene i svaret fra deg!

Det er viktig å understreke at det er nå dere har mulighet til å sende inn krav på videreutdanning. Arbeidsgiver har vært tydelige på at det ikke vil være mulig å komme med krav fra tidspunktet 2017- 1.1.2020 for organisasjonene ved neste kompetanseforhandling.

Selve forhandlingene blir gjennomført etter påske. Arbeidsgiver informerer de ansatte via leder, og brev i HR- portalen.

Informasjon lagt ut 11. mai:

Kompetanseforhandlingen er avsluttet

Kompetanseforhandlingene tok lenger tid enn planlangt. Utdanningsforbundet har vært tydelige i forkant, under og i etterkant av forhandlingene.

Her kan dere lese våre protokolltilførsler til forhandlingene

6. mai ble det holdt evalueringsmøte. Her er referatet fra møtet.

Arbeidsgiver sendte oss følgende informasjon om  prosessen videre etter resultatet av kompetanseforhandlingene:

Utbetaling:

• Vi har sendt resultatet av kompetanseforhandlingene til lønningskontoret og håper det kommer med på mailønn. Virkningsdato er satt til 01.01.20 på alle. De som har en annen virkningsdato vil få dette etterbetalt på måneden etter resultatet blir utbetalt, forhåpentligvis på junilønn.

Informasjon til de ansatte:

• Den ansatte som har fått uttelling etter kompetanseforhandlingene vil få brev i HR-portalen med resultatet. Arbeidsgiver vil sende informasjon til lederne med resultatet samt begrunnelse slik at de kan informere sine ansatte ytterligere ved behov.