Konkurransedyktig lederlønn for oppvekstsektoren i Grimstad- resolusjon fra årsmøtet i Grimstad

Publisert: 11.05.2023

På årsmøtet vårt ble det vedtatt tre resolusjoner. Alle disse er sendt til kommunedirektør, kommunalsjef oppvekst og til kommunestyret. Resolusjonen om konkurransedyktig lederlønn for oppvekstsektoren i Grimstad er sendt til Grimstad Adressetidende.

Konkurransedyktig lederlønn for oppvekstsektoren i Grimstad

Utdanningsforbundet Grimstad er bekymret for at vi ikke er i stand til å kunne rekruttere og beholde god kompetanse i Grimstad kommune. Dette er spesielt basert på lønnsnivå i forhold til enkelte nabokommuner. For mange av våre ledermedlemmer ser vi at lønnsnivået ligger langt under det man tilbyr i andre kommuner, og dette har dessverre ført til at vi har mistet mange dyktige ansatte. Det medfører mangel på stabilitet på arbeidsplassene. I Grimstad ligger vi fra kr 50 000 til 100 000 under i flere av lederstillingene. Ved hver forhandling viser vi til disse store skjevhetene.

Vi ser en stor skjevhet i lønn for fagledere i Grimstad, til tross for tilsvarende utdanningsnivå og ansiennitet. Hvorfor er det slik at arbeidsgiver i Grimstad kommune ønsker at fagledere skal ligge i så ulik lønn? Nå er det i tillegg flere av våre fagledere som tjener mindre enn de de er satt til å lede, og mange har ansvarsområder som ligger utenfor en faglederfunksjon. Slik skal det ikke være. Utdanningsforbundet er bekymret for at dette medfører at vi mister god kompetanse, og vi etterlyser tiltak for å rekruttere og beholde denne gruppen.

Vi må ha konkurransedyktig lederlønn for oppvekstsektoren i Grimstad.