Orientering til administrasjonsutvalget om pågående arbeid med omstilling til økonomisk bærekraftig drift – status til Administrasjonsutvalget 10. juni 2021

Publisert: 18.06.2021

Utdanningsforbundet Grimstad har jobbet for å få en fast sak i Administrasjonsutvalget - «Orientering til administrasjonsutvalget om pågående arbeid med omstilling til økonomisk bærekraftig drift». I samarbeid med de andre organisasjonene i Grimstad leverer vi inn skriftlig orientering i forkant av møtene med politikerne. Dette for å synliggjøre utfordringsbildet for våre folkevalgte.

På vegne av de ansattes organisasjoner har vi laget et notat i forkant av møtet i administrasjonsutvalget.

Mange av høringsuttalelsene som kom inn til budsjettprosessen i fjor bar preg av de store omstillingene som ble gjennomført i 2020. Det ble fra mange uttrykt sterk bekymring for budsjettforslaget for 2021. Bekymringene gjaldt hovedsakelig trange økonomiske rammer, manglende muligheter til å fokusere på tidlig innsats og mulighetene til å gjennomføre kommunens vedtatte satsningsområder. Organisasjonene har vært tydelige på at konsekvensene av dette vil føre til en betydelig reduksjon i satsningen på tidlig innsats og kvalitet i sektorene. Vi mener at mangel på tidlig innsats og forebygging er samfunnsøkonomisk kostbart. Hva mener vi med tidlig innsats og forebygging i Grimstad kommune? Organisasjonene har flere ganger utfordret både administrasjon og politikere på å sette av tid til å diskutere dette sammen. Vi mener at det vil være konstruktivt å legge til rette for temamøter med administrasjon, enhetsledere, tillitsvalgte og politikere.

I 1. tertialrapport har enhetene og kommunalsjefene vært tydelige på utfordringsbildet. I budsjettprosessen det nå legges opp til er vi fra organisasjonene glade for at vi fortsetter med fokus på konsekvensanalyser/ROS analyser. Det er viktig at våre folkevalgte setter seg inn i disse og at de blir førende for vedtak som gjøres.

I tertialrapportene er det tydelig at mange av enhetene ser at de trange økonomiske rammene får store konsekvenser for drift og for kvalitet på tilbud til våre innbyggere. I møter med våre medlemmer, tillitsvalgte og enhetsledere meldes det om at de trange økonomiske rammene kan gå ut over lovpålagte oppgaver. Som tillitsvalgte utfordrer vi kommunalsjefer, kommunedirektør og politikere videre på at enhetslederne og ansatte trenger hjelp og støtte i denne situasjonen. Det er viktig at ansatte i Grimstad kommune trygges på at tjenestene de kan levere er gode nok. Vi ønsker å levere tjenester på høyt nivå, og vi opplever at forventningene er høye. Når vi har trange økonomiske rammer så vet alle parter at dette vil få konsekvenser for kvaliteten. I tillegg har vi gjennomført en stor nedbemanning, og dette vil selvsagt også få ytterlige konsekvenser. Hvem har ansvar for å formidle dette til Grimstads innbyggere?

Organisasjonene har over lang tid vært tydelige i møter med administrasjon og politikere at avvik bør meldes i systemene vi har i kommunen. Vi er glade for at vi nå har fått et større fokus på dette i Grimstad, og at vi har fått gjennomslag for at politikerne får innsyn i avviksmeldinger i de ulike politiske utvalgene. Da vil det være mulig å danne seg et tydeligere bilde av hvilke utfordringer de ulike enhetene og sektorene står overfor. Dette bør være en naturlig del av en mer åpen budsjettprosess, hvor politikerne blir involvert på et tidligere tidspunkt. Ved omstillings- og nedbemanningsprosesser har organisasjonene vært tydelige på at det er viktig med åpenhet og god informasjon. Det er alltid en utfordring å skulle gi god og nok informasjon underveis, og vi har ved tidligere omstillingsprosesser fått en del tilbakemeldinger på at dette bør bedres. Arbeidsgiver har forsøkt så godt de kan, men dette er ressurskrevende. Organisasjonene er positive til at arbeidsgiver legger opp til et evalueringsmøte med enhetsledere og tillitsvalgte.

Både helse og oppvekstsektoren er i store omstillingsprosesser. Utdanningsforbundet og Fagforbundet har vært tydelige både i forkant, i prosessen og i etterkant av prosessen om at det må følge med midler når man legger opp til så store og krevende omstillinger. Når dette ikke skjer, fører det til en større utfordring og mer arbeidspress for ansatte og ledelse ved berørte enheter. Organisasjonene vil igjen uttrykke bekymring for både administrasjon, ledere og ansatte når det gjelder arbeidspress. Politikere er kommunens øverste arbeidsgivere, og vi forventer at denne bekymringen blir tatt på alvor. Vi ønsker at dette blir en egen sak i Administrasjonsutvalget til høsten.

På vegne av de ansattes organisasjoner

Ingerlise Svendsen, hovedtillitsvalgt Fagforbundet Grimstad

Anne Kirsten L Galteland, lokallagsleder og vara hovedtillitsvalgt Utdanningsforbundet Grimstad