Kompetanseforhandlinger Grimstad kommune

Publisert: 22.11.2021

Kompetanseforhandlingene er sluttført. Les mer om saken her

Informasjon sendt alle medlemmer i KS- og lagt ut på vår nettside i forkant av forhandlingene
Grimstad kommune har i sin lønnspolitiske plan åpnet opp for at arbeidstakere kan søke lønn for fullført kompetansegivende videreutdanning, i henhold til Hovedtariffavtalens kap. 4.2.4 og det som står i Grimstad kommune sin lønnspolitiske plan i kap. 5.5. Dette gjelder for alle fast ansatte i kapittel 4 og 5- og kun for de som er organiserte.

Vi har gjennomført kompetanseforhandlinger to ganger tidligere. Se nyhetssak fra forhandlingene i vår.

Arbeidsgiver har lagt ut informasjon om forhandlingene på ansattportalen. De har også sendt ut egen informasjon til alle ledere. Se arbeidsgivers presentasjon som vi fikk tilsendt den 18. november. Vi har fått kort frist!

Forhandlingene gjelder kun de som er organiserte, og kravene skal vi sende inn til arbeidsgiver på vegne av dere innen 29. november. Fristen for innsending av krav fra dere til oss settes til fredag 26. november kl. 12.00. Kravene om fullført videreutdanning vil bli meldt inn og i forhandlinger vil det bli avgjort om denne skal få lønnsmessig uttelling. Dette gjelder kun videreutdanning på minimum et halvt/ett års varighet (henholdsvis 30/ 60 studiepoeng). Kompetanse av kortere varighet eller færre studiepoeng kan meldes inn i lokale forhandlinger når det blir aktuelt.

Det vi trenger nå er en tilbakemelding fra deg dersom du oppfyller alle kravene nedenfor:

• Gjennomført relevant etter-/videreutdanning i løpet av våren 2021 (1.1.21- 31.7.21).
  • Minimum et halvt/ett års varighet (henholdsvis 30/60stp.).
  • Kompetansen må nyttiggjøres i stillingen og medføre en endring i jobbutførelsen.
  • Den ansatte må ha lastet opp gyldig dokumentasjon i kommunens kompetansesystem (for tiden Dossier) og det må være godkjent av leder i systemet.
    • – Gyldig dokumentasjon: Signert karakterutskrift eller vitnemål

Dersom alle kravene over er oppfylt, ber vi deg om å sende inn krav via i dette skjemaet (klikk på Fil og Lagre som) til oss til [email protected] eller [email protected] så raskt som mulig og senest innen fredag 26. november kl. 12.00. Du må bekrefte at du har lagt inn dokumentasjon i «Dossier» inkludert skannet kopi. PS! Vi har ikke innsyn i Dossier.

For at du skal komme i betraktning må vi ha alle disse detaljene i svaret fra deg!

Det er viktig å understreke at det er nå dere har mulighet til å sende inn krav på videreutdanning. De som ikke sender inn på dette vil vi ikke få mulighet til å sende inn på senere.

Selve forhandlingene har blitt flyttet til 9. desember. Arbeidsgiver informerer de ansatte om resultat via leder, og brev i HR- portalen.

Kompetanseforhandlingene er avsluttet
Protokollene ble signert i slutten av desember, og arbeidsgivers forhandlingsdelegasjon sendte ut følgende epost 20. desember:

Protokoller for kompetanseforhandlinger høst 2021 er signert og forhandlingene er dermed avsluttet.

Det ble forhandlet på kompetanseheving fullført i perioden 1/1 2021 – 31/7 2021.

Virkningsdato for kompetansetillegget er 1 august 2021 med mindre annet er angitt. Tillegget vil bli utbetalt med tilbakevirkende kraft på februar lønn (pga. høy aktivitet på AKST rekker vi ikke januar lønn).

Resultat for den enkelte medarbeider og begrunnelse fremgår av liste vedlagt.

Arbeidsgiver, ved nærmeste leder, informerer medarbeider om resultat og det genereres brev i HR-portalen.

Medarbeideres nærmeste ledere vil få tilsendt tilsvarende epost med oversikt over sine medarbeidere.

Utdanningsforbundet har sendt epost om resultatet til alle våre medlemmer som vi har forhandlet på vegne av. Vi har bedt dem om tilbakemelding på om de har fått beskjed fra sin nærmeste leder, og om de har fått brev i HR portalen. I tillegg ber vi alle om å sjekke at dette blir utbetalt på februarlønnen.

Noen av medlemmene vi sendte inn krav på vegne av fikk ikke kompetansetillegget siden videreutdanningen resulterte i et opprykk. Reglen er at man ikke kan motta både opprykk og kompetansetillegg.

Hva er viktig å huske på?
Vi vil understreke igjen til alle våre medlemmer om at det lages en skriftlig avtale mellom ansatt og arbeidsgiver i forkant av en videreutdanning. I tillegg er det viktig at den ansatte legger inn riktig dokumentasjon på fullført videreutdanning i Dossier, og at leder godkjenner.