Leserinnlegg fra lokallagsstyret - Nei, dette går ikke riktig vei!

Publisert: 02.11.2020

Torsdag 29. oktober sendte lokallagsstyret i Utdanningsforbundet leserinnlegg til Grimstad Adressetidende. Vi leste i avisen etter kommunestyremøtet at politikerne reagerte på økonomistyring og at dette ikke går riktig vei. Fra vår side er hensikten med dette å synliggjøre at vi mener at det ikke går riktig vei på vegne av oppvekstsektoren.

Nei- dette går ikke riktig vei!

Utdanningsforbundet Grimstad er enige med politikere som mener at vi skal prioritere de lovpålagte oppgavene. Ledere og lærere i barnehager og skoler, voksenopplæring, PPT og spesialpedagogene jobber hver dag med stort fokus på dette. Vi vet at alle parter er innforståtte med den alvorlige økonomiske situasjonen vi er i, men Utdanningsforbundet Grimstad vil understreke at ledere og lærere i barnehager og skoler må ha gode og tilstrekkelige rammevilkår for å kunne jobbe målrettet med kvalitet og tidlig innsats. Det er viktig at kommunen prioriterer de lovpålagte oppgavene, og følger opp de gode vedtakene i delplanene for barnehage og skole.

For å nå målet med å redusere andelen unge uføre så må våre folkevalgte prioritere tidlig innsats og forebygging. Vi mener at tidlig innsats og forebygging skjer først i barnehagen og skolen.

Utdanningsforbundet Grimstad er svært bekymret for den økonomiske situasjonen for oppvekstsektoren. Vi har i flere år signalisert at ledere i skoler og barnehager for hvert år som går står i en tøffere og tøffere spagat mellom hva som er økonomisk forsvarlig og hva som er lovpålagt og pedagogisk forsvarlig. Vi er stolte av og samtidig bekymret for våre ledere som står i dette krysspresset. Slik vi ser det er overskridelser i budsjettene ikke dårlig økonomisk styring men for trange rammer.

Kutt i budsjettene vil gå ut over lovpålagte oppgaver, kvalitet og tilbud til de barna som trenger det mest. Hvordan skal vi klare å oppfylle pedagognorm, lærernorm, gi spesialpedagogisk undervisning og intensivopplæring, nå kompetansemål i alle fag, oppfylle rammeplan for barnehagen, ivareta barn med helsemessige utfordringer, gjennomføre fagfornyelsen og det digitale løftet og få bort ventelister i PPT? I tillegg har vi satsningsområder i delplan for barnehage og skole som vil være utfordrende å få til med så trange rammer.

For ledere og lærere i skoler og barnehager kan det oppleves som både krevende og provoserende når teori og praksis henger så dårlig sammen. Som tillitsvalgte opplever vi at gapet mellom ambisjoner på den ene side og økonomiske rammer på den andre side fører til stor slitasje for dem som jobber innen oppvekstområdet og som ser konsekvensene av de trange budsjettene i sin arbeidshverdag. Vi er imponerte over jobben som gjøres ute på enhetene hver dag.

Nei- dette går ikke riktig vei!

Utdanningsforbundet Grimstad forventer at våre folkevalgte i budsjettprosessen har fokus på tidlig innsats og lovpålagte oppgaver til det beste for barn og elever i Grimstad.

Lokallagstyret i Utdanningsforbundet Grimstad