Påskehilsen og informasjon fra HTV

Publisert: 03.04.2020

Her følger en liten påskehilsen fra HTV, som også inneholder litt informasjon rundt koronasituasjonen.

Påskehilsen

Kjære medlem i Utdanningsforbundet Evje & Hornnes. De tre siste ukene har samtlige av våre medlemmer befunnet seg i en helt ekstraordinær arbeidssituasjon. Koronasituasjonen har ført til et scenario innenfor oppvekstsektoren som for få uker siden var utenkelig.

Innenfor skoleverket har dette ført til en helt annen undervisnings- og arbeidssituasjon for alle. Lærere må nå forholde seg til helt andre former for undervisning av elevene enn det som er vanlig. Digitale løsninger har blitt tatt i bruk, og læringskurven har vært bratt for mange. Øvrige løsninger og telefonisk kontakt med elever og foreldre er også på et helt annet nivå enn tidligere. Samtlige lærere gjør en fantastisk jobb i denne situasjonen. Tilbakemeldinger fra både foreldre, elever, skoleledelse og kommuneledelse understøtter dette! Lærerne kan være svært stolte av sin omstillingsevne og den jobben som gjøres!

Samtidig som mange i disse dager driver undervisningen hjemmefra gjennom digitale løsninger, så er det også noen arbeidstakere som gjør en svært viktig jobb med tanke på et tilbud til barn som har foreldre i samfunnskritiske jobber eller barn med spesielle behov. Dette arbeidet er svært viktig for at samfunnet skal kunne fungere best mulig, og for at barn med spesielle behov skal få det tilbudet som de trenger. Også her gjøres det en fantastisk jobb som man skal være stolte av!

I barnehagesektoren finnes det også arbeidstakere som gir tilbud til barn med foreldre i samfunnskritiske jobber og for barn med spesielle behov. Arbeidet disse gjør er svært viktig, og gjennomføres på en utmerket måte!

Andre arbeidstakere i barnehagene bruker i disse dager mye tid på å oppdatere seg faglig. Dette er et viktig arbeid som barnehagene vil ha stor nytte av når de åpner opp igjen. En del arbeidstakere i barnehagene har også fått andre oppgaver innenfor barnehagesektoren. Dette inkluderer eksempelvis oppgradering av uteområder. Dette er også et arbeid som barnehagene vil ha stor nytte av når de igjen åpner. Uavhengig av hvilke oppgaver dere har gjør dere alle en utmerket jobb.

Våre ledermedlemmer står i disse dager i en særdeles krevende situasjon med stadig nye beskjeder som skal formidles og iverksettes. Ledermedlemmene våre har arbeid fra tidlig morgen til sen kveld, og lederne skal vite at deres innsats settes stor pris på og blir utført på en ypperlig måte!

Foreløpig vet ingen når skoler og barnehager åpnes igjen. Det er foreløpig ikke gitt noen beskjed om dette. En ny beskjed fra Regjeringen angående dette kommer onsdag 8.april. Uavhengig av når og hvordan skoler og barnehager åpnes igjen, vil mange arbeidstakere føle på en usikkerhet rundt den mulige smittesituasjonen. Utdanningsforbundet sin oppfordring til alle medlemmer er at vi i denne situasjonen må stole på myndighetene og de ekspertene som kommer med råd. Vi må til enhver tid forholde oss til det som blir formidlet fra sentralt hold.

I samfunnet generelt har mange den siste tiden blitt permitterte, og mange går en usikker fremtid i møte også økonomisk. Som arbeidstakere i kommunal sektor har Utdanningsforbundets medlemmer til nå sluppet permitteringer. Samtlige medlemmer har også en jobb å komme tilbake til når situasjonen normaliseres. Slik sett er vi på mange måter heldige. Utdanningsforbundet oppfordrer likevel til stor fleksibilitet i forhold til arbeidsgiver i disse tider. Dersom det er muligheter for uttak av avspasering eller uttak av tidligere opparbeidet/overført ferie, så er Utdanningsforbundets holdning at man bør vise fleksibilitet i forbindelse med å få dette gjennomført. Oppfordringen om å avtale dette går spesielt til arbeidstakere som for tiden har få og sterkt avkortede arbeidsoppgaver. Dette gjelder nok ikke så mange, men oppfordringen er klar i de tilfeller der dette gjelder.

Arbeidsgivers styringsrett i denne situasjonen er svært sterk, og noen arbeidstakere vil kanskje måtte gjøre andre oppgaver enn det som normalt er tiltenkt. Foreløpig er vi ikke i en situasjon der store omdisponeringer er nødvendig, men om vi kommer i en situasjon som vil gi omdisponeringer av utvidet omfang, så vil alle bli informert om dette.

Alle medlemmer oppfordres også til å gå inn på Utdanningsforbundet sine nettsider. Der er det hele tiden relevante opplysninger i forbindelse med koronasituasjonen. Se www.udf.no

Vi går nå snart inn i en påskeferie. For samtlige vil det bli en annerledes påske enn den vi er vant til. Oppfordringen fra Utdanningsforbundet er å ta vare på hverandre, følge smitteverntiltakene og om mulig gjøre en ekstra innsats for dem som trenger det.

Når du nå etter hvert går ut i påskeferie, skal du gjøre det med en visshet om at den innsatsen du gjør i den jobbsituasjonen vi nå står i, er av helt uvurderlig art. Du skal vite at den jobben du gjør legges merke på en svært positiv måte i alle deler av samfunnet! Du er rett og slett knallgod på den jobben du gjør, og som arbeidsgruppe er vi alle knallgode sammen!

Riktig god påske!

Mvh Per Eivind Weckhorst, HTV Utdanningsforbundet Evje & Hornnes