Lokale forhandlinger Arendal kommune 2021

Publisert: 18.08.2021

I høst skal det avholdes lokale forhandlinger i kapittel 3, 4 og 5 i Arendal kommune. Lokallagsstyret tilstreber en så god og åpen prosess som mulig. Vi legger derfor ut informasjon om saken her på vår nettside.

Forhandlingsdelegasjonen
Forhandlingsdelegasjonen består av Glenn Johansson, Anniken Lundervold Holtan, Odd-Helge Widding og Geir H Lindgren. Lokallagsstyret legger opp til en prosess hvor lokallagsstyret, de tillitsvalgte og medlemmene i klubbene medvirker i forkant av forhandlingene. Lokallagsstyret behandlet sak om prosess i Utdanningsforbundet Arendal 16. juni, og der vedtok vi at vi skulle lage et system for innspill fra klubber og enkeltmedlemmer. Dette blir sendt ut til alle i uke 33.

Prosess
Det blir sendt ut et registreringsskjema for klubber i kapittel 4. Her er det viktig at tillitsvalgt legger til rette for en best mulig prosess i egen klubb. Klubbene blir bedt om å spille inn tre prioriteringsområder som forhandlingsdelegasjonen skal ta med seg i den videre prosessen. Det er viktig å understreke at forhandlingsdelegasjonen (og styret) må ta en helhetlig vurdering på vegne av alle medlemmer, og samtidig vurdere dette opp mot de retningslinjer som ligger til grunn for forhandlingene.

De lokale forhandlingene i kapittel 4 skal i utgangspunktet avholdes i uke 39. Vi skal levere krav 5. september. Det betyr at det er korte frister, og vi i forhandlingsutvalget trenger innspill fra klubbene raskest mulig. Frist for innsending av innspill er 25. september. dette gjelder både klubber og enkeltmedlemmer.

Det er mye som ikke er avklart siden det for Unio og Utdanningsforbundet ble tvungen lønnsnemnd. Den endelige økonomiske rammen for oppgjøret i kapittel 4 blir ikke fastsatt før nemdas avgjørelse foreligger. Hovedforhandling i saken for Rikslønnsnemnda mellom KS og Unio vil skje den 16. september. Kjennelsen vil foreligge samme uke.

PS! Kompetanseforhandlingene, der vi forhandler om lønnstillegg for nylig (siste året) fullført videreutdanning, går som normalt og vil bli gjennomført i slutten av  november. Det betyr at medlemmer ikke behøver å sende inn dette nå i ordinære lokale forhandlinger, men i en egen runde i oktober.

Føringer for lokale forhandlinger
Det er den lokale lønnspolitikken i kommunen som skal være førende for forhandlingene. I Arendal kommune er dette nedfelt i kommunens lønnspolitiske retningslinjer. Les mer her ...

NB! Det er viktig å merke seg at det kun er fast ansatte som er omfattet av forhandlingene. Det forhandles ikke på vikarer og midlertidig ansatte.

Forhandlingsprosessen
Forberedende drøftingsmøte ble holdt 18. juni. Utdanningsforbundet er aktive i disse møtene og er tydelige på vår lønnspolitikk generelt og fokusområder spesielt.

Videre prosess:
27. august - lønnspolitisk drøftingsmøte
5. september - frist for innsending av krav fra organisasjonene i kapittel 3, 4 og 5
Uke 37 - forhandlinger kapittel 3
Uke 38 - forhandlinger kapittel 5
Uke 39 - forhandlinger kapittel 4
Sperrefrist 20. oktober. (Dato for når resultatene av forhandlingene offentliggjøres.)