Arendal kommunes budsjett 2021

Publisert: 19.12.2020

Torsdag vedtok Bystyret i Arendal neste års budsjett.  For oppvekstsektoren er dette et budsjett som på ingen måte bedrer de utfordringene vår sektor har.

Vi ser at det blir gjort nye kutt som til slutt ene og alene går ut over det lovpålagte tilbudet barna skal ha. Konkrete konsekvenser for vår sektor blir:

1. Reduksjon på 5 årsverk i Spesialpedagogiske tjenester.

Utdanningsforbundet Arendal mener og har argumentert for at dette vil gå ut over barn og unge som trenger støtte og et tilrettelagt tilbud for å oppleve mestring i hverdagen. De som mottar denne støtten er de som trenger det mest.

2. Barnehagene Gåsungen og Møllers Asyl legges ned.

Utdanningsforbundet Arendal mener og har argumentert for at velfungerende kommunale barnehager med god kvalitet, godt tilbud og fornøyde foreldre bør opprettholdes.

3. Kommunalsjef for barn, unge og familier erstattes ikke når sittende kommunalsjef går av med pensjon til sommeren.

Utdanningsforbundet Arendal mener og har argumentert for at oppvekstsektoren trenger en egen kommunalsjef, som har kompetanse på sektoren samt tydelige mål, ambisjoner og strategier for å løfte og prioritere barn og unges oppvekstvilkår i kommunen. For den enkelte leder på enhetene vil denne reduksjonen i rådmannens stab kunne innebære mindre lederstøtte og mindre tid til oppfølging. Dette bekymrer oss.

4. Reduksjon i årsverk for ikke lovpålagte stillinger i skolene. Utdanningsforbundet Arendal frykter at dette i utgangspunktet vil kreve mer av de lærerne som allerede har for mange oppgaver i elevgruppene. Dernest er det også stor bekymring for at det vil bli en reduksjon i antall lærerårsverk likevel. GSI-tallene viser at flere skoler sliter med å overholde minstenormen for lærertetthet.

5. Mobbeombudet videreføres ikke.

Utdanningsforbundet mener dette er uheldig. Dette er en ekstern, uhildet instans som ble opprettet for å hjelpe de som har utfordringer som ikke løses det ordinære tilbudet.

6. Sykefraværet skal reduseres med 2%. Dette innebærer reduserte budsjetter til barnehager og skoler på totalt 4,5 millioner. Dette tilsvarer 7 årsverk.

Utdanningsforbundet Arendal mener og har argumentert for at slike flate kutt øker presset og belastningen på de ansatte og at konsekvensen kan bli at arbeidsrelatert sykefravær øker. Det er igjen færre personer som skal utføre de oppgavene som allerede har for lite ressurser. Utdanningsforbundet Arendal støtter intensjonen om høyere nærvær, men mener mindre fravær ikke kan vedtas gjennom reduserte budsjett.

7. Parkeringsavgift på kommunale arealer innføres, detaljer rundt parkeringsavgiften kommer som konkret sak på nyåret. Utdanningsforbundet Arendal mener dette er en skjult skattlegging for de ansatte. Kollektivtilbudet gjør det ikke realistisk for alle å bruke kollektivtransport til jobb.